RADIONICA FILMSKE KRITIKE KINO KLUBA ZAGREBJesen 2015., mentorica Višnja Vukašinović, asistent Dario Dević
Kad se male američke ruke slože
Marsovac (The Martian, SAD/Velika Britanija), Ridley Scott, 2015.
Zbog ležernosti filma žrtvovan je potencijal priče da pruži intimniji uvid u usamljenost i strahopoštovanje zatočenog ''Marsovca'' pred nemilosrdnim prostranstvom svemira
Ideja o čovjeku zatočenom na Marsu, napuštenom od svoje posade i suočenim s izvjesnom smrću, primamljiva je podloga za dublje istraživanje nesretnikovih unutarnjih previranja i nošenja s hladnim svemirom koji, njegovim vlastitim riječima, ne surađuje s ljudima. Prema scenariju Drewa Goddarda, Ridley Scott nam umjesto takve psihološke drame isporučuje zabavan, no suštinski isprazan blockbuster kojemu astronautova sudbina služi samo kao poligon za veličanje novog američkog senzacionalističkog pothvata.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/casopisi/foto/131_14_01.jpg)
Marsovac (The Martian)
U Marsovcu se koherentno isprepliću tri linije radnje. Prva prati Marka Watneya (Matt Damon) koji ostaje sam na Marsu nakon što ga posada proglasi mrtvim, druga je posvećena timu iz NASA-e koji intenzivno radi na planu Markova izbavljenja shvativši da je živ, a posljednja prikazuje Markovu posadu u nesebičnoj odluci da riskira vlastite živote kako bi ga spasili. Balansirajući nizom dopadljivih likova s dosjetljivim dijalozima, te obdarivši zatočenika smislom za humor, Scott znalački stvara atmosferu u kojoj gledatelj navija i za Marka i za uspjeh ekipe iz NASA-e, odnosno posade u svemirskoj letjelici. Svijet astrofizičara kakav oslikava film gotovo je diznijevski pozitivan. U korporativnom sektoru NASA-e svi odašilju dobre namjere i pozitivne vibracije, znanstvenici iz Kine uskaču u pomoć, a članovi posade obični su obiteljski ljudi. Sveamerička snaga i sloga neokaljana pojedinačnim razmiricama naposljetku je demonstrirana ostatku svijeta, koji s radošću dočekuje uspješan ishod operacije spašavanja. A Mark? O njemu saznajemo samo da je snalažljiv i duhovit botaničar koji sadi krumpire na Marsu i želi biti svemirski Iron Man. Ni odmjeren glumački nastup Matta Damona ne olakšava gledatelju poimanje Marka kao stvarne osobe koja je proživljavala agoniju i strah neusporediv s onim zemaljskim. Pitanje je bismo li uopće suosjećali s njime da nije zafrkantskih dnevničkih zapisa, koji o njemu svjedoče kao o simpatičnoj osobi.
Marsovac je pitak i dinamičan film koji se lako konzumira, ali i zaboravlja, zbog (namjerno) neiskorištenog potencijala da bude drukčiji ZF film. Zatočeni astronaut Mark Watney je, za razliku od junakinja Scottova Aliena (SAD/Velika Britanija, 1979) ili Gravitacije (SAD/Velika Britanija, 2013) Alfonsa Cuaróna, sporedni lik u vlastitoj priči, figura preko koje Hollywood ponovno pokazuje da, kad se male američke ruke slože, sve se može (uz malu pomoć kineskih kolega, dakako).
Antonija Zrno
|