english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2014.
78

61. PULSKI FILMSKI FESTIVAL
(Pula, 12–26. srpnja 2014)

Deložacije su još uvijek ozbiljni tabu našeg društva

Dijana Mlađenović, redateljica, scenaristica i producentica kratkometražnoga igranoga filma Pragovi

Ljetos, uoči 61. filmskoga festivala u Puli pročavrljali smo s nekolicinom filmskih autora.

Predstavite film u nekoliko rečenica.

Najkraće, Pragovi su film o građanskoj hrabrosti i pasivnoj većini, za mene dva bitna oblika društvenog ponašanja od kojih ovisi i razina kolektivne i/ili individualne odgovornosti, a potom i humanosti.

Zašto naslov Pragovi?

U doslovnom smislu naslov se odnosi na kućne, vlastite i susjedske pragove, budući da se glavnina radnje odvija upravo na toj mikrolokaciji, a u prenesenom smislu na pragove naših potencijala da u traumatičnim i ekstremnim situacijama reagiramo na najbolji ili najgori mogući način – za nas, no više za druge.


Pragovi, Dijana Mlađenović

Koja je bila prva iskra iz koje je krenuo ovaj film?

Prva ideja bila je vrlo jasna – ispričati priču o pasivnoj većini i građanskoj hrabrosti. O unutarnjim motivima, konfliktima i procesima kod ljudi kada, iako izloženi istom traumatičnom događaju, reagiraju posve suprotno. I potom, potencijalima da se sa svime time suoče.

Razmišljajući upravo o traumatičnom događaju kroz koji će se iskazati taj dualizam, slučaj deložacija koje je provodila nova hrvatska vlast 1990-ih nad najčešće srpskim stanovništvom nije nikako slučajno izabran. Deložacije su još uvijek ozbiljni tabu našeg društva, u smislu društvenoga, pravosudnoga i političkoga raspravljanja. A žrtve ne samo da nisu obeštećene već nisu ni priznate.

Nadalje, to da je građanska hrabrost i pasivna većina u filmu i rodno određena također nije slučajno. Vrlo je razvidno tko je kroz povijest i u najčešćem broju slučajeva pokretač nasilne akcije, a tko je više na strani humanizma i pacifizma. Naravno da postoje i iznimke.

Gdje ste snimali, kada, koliko dugo?

Film se snimao u samom središtu Zagreba, u jednom starom, fantastično konzerviranom građanskom stanu koji u filmu glumi dvije lokacije. Snimanje je trajalo tri dana, dok su pripreme trajale nekoliko mjeseci. Imala sam velik privilegij raditi s vrhunskim profesionalcima i još boljim ljudima.

Što ste novo naučili radeći na ovom filmu?

Kako je ovo bio moj režijski debi, otvorio mi se cijeli jedan drugačiji svijet. Svijet vlastitih i tuđih kreativnih kapaciteta i modusa kako ih sinergijski povezati.

Zašto ste izabrali Zvonimira Jurića kao glumca?

Zvonimir Jurić je od same prve ruke scenarija aktivno sudjelovao u njegovu razvoju i bio je doslovce mentor i inicijator nekih ideja, kako u režijskom tako i u scenarističkom smislu. Zbog njegova prijašnjeg iskustva u glumi, strasti koju je osjećao prema projektu i međusobnog povjerenja, bilo je potpuno prirodno da sudjeluje u glumačkoj podjeli.

Kakvi su odjeci na inozemnim prikazivanjima, na festivalima u Cottbusu, u Gentu...?

Najintenzivnija reakcija bila je u Cottbusu, na Festivalu istočnoeuropske kinematografije. Kratki program prikazuje se u blokovima i nakon svakog filma autor pred mnogobrojnom publikom odgovara na pitanja. Pitanja koja su slijedila nakon projekcije Pragova upućivala su na vrlo senzibiliziranu publiku koju su zanimala politička pitanja i pitanja odgovornosti hrvatskoga društva i države u vezi s počinjenim deložacijama. Prilazili su mi ljudi koji su u vrijeme rata, kao strani volonteri i mirovni aktivisti, radili na ratnim područjima u Hrvatskoj i govorili mi o svojim iskustvima. Pragovi su očito probudili potrebu za raspravom, razmjenom mišljenja. Kao autorica ne mogu poželjeti bolji odjek.

Pragovi su dosad uvršteni na više od petnaest festivala, a upravo su u tijeku pregovori s jednim francuskim distributerom koji bi preuzeo daljnju međunarodnu distribuciju.

Kratki film kao forma – škola, stuba prema dugom filmu, izazov, gušt, punopravna i vrijedna vrsta koju valja njegovati i koja pruža specifične mogućnosti i rezultate.

Vjerojatno sve od nabrojenog. Samo za svakog u različitim omjerima. Za mene veliki gušt,  još veći izazov i golema odgovornost.

pitanja postavio J. H., srpanj 2014.

*** ***

Studenti MA studija filma ponekad trebaju snimiti diplomske dugometražne filmove.
Izazovno je ući u drugu glavu
O vremenu u kojem hrabrost nije bila osobito popularna
Zašto su američki astronauti po povratku s Mjeseca posjetili Jugoslaviju?
Ljudi su prekomplicirani da bi ih se moglo jasno odrediti
Brutalizam arhitekture u brutalnosti rata

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta