Iz arhive Hrvatskoga filmskoga saveza u kinu Tuškanac, Tuškanac 1
Drugi program restauriranih kratkometražnih filmova Miroslava Mikuljana
Izbor iz redateljevog amaterskog opusa:
Četvrtak 25. svibanj u 21 h:
Druga obala (1974)
Nadgradnja (1965)
Ekvilibrij (1966)
Single Cross (1970)
Arijadna (1970)
Ljetni dan (1974)
Sava kod Zagreba 514 (1964)
Circulus (1971)
Trajanje programa oko 55 min.
NEPROFESIJSKI FILMOVI MIRA MIKULJANA
Neprofesijski autorski opus Miroslava Mikuljana, ostvaren u
njegovu matičnom Kinoklubu Zagreb prije studija montaže na
današnjoj Akademiji dramske umjetnosti, još je jedan snažan
argument za tvrdnju kako u povijesnim revalorizacijama hrvatske
kinematografije kratkoga metra, 'amatersku' produkciju nipošto
ne treba odvajati od profesionalne. Pogledom na Mikuljanove
neprofesijske filmove iz 1960-ih i 1970-ih godina, dobit će
se jasnija slika ne samo o njemu kao filmskom autoru, nego
i o korijenima nekih fenomena u hrvatskoj kinematografiji,
nad kojima pravo prvog autorstva nepravedno, a katkada i nadmeno,
svojataju profesionalci iz mainstrema.
Ne treba čekati
veću distancu kako bi se ustvrdilo kako je Mikuljan, iskušavajući
se u kratkom filmu, istodobno
i jednakovrijedno dokumentirao i eksperimentirao. Kada za
ono prvo nije mogao pronaći 'izvanredne' fenomene ili situacije, fokusirao
bi se na rutinsko, svakodnevno, primjerice, na ljudska
(osobito ženska) tijela koja užurbano ili tek dokono prolaze
pred njegovom kamerom (Intermezzo, Post sezona,
1970), potkrepljujući upravo ideju o prolaznosti svega fizičkog.
Za druge teme 'pobrinuli' su se (podivljala) priroda (primjerice,
poplava u dokumentarcu Sava kod Zagreba 514) ili
kaotično društvo, a Mikuljan je, priklonivši se promatranju
i redukciji, tim fenomenima puštao da govore gotovo sami
za sebe, kao što to vrlo rječito i subverzivno čini u dokumentarnoj
gastarbajterskoj duologiji s početka 1970-ih: Putnici
Eldorado expressa (1970)
i Jesenice-Stutgart (1972).
Znao je Mikuljan biti
i alegorično subverzivan, najdomišljatije u Rođendanu stalagmita (1970),
svojevrsnom eksperimentalnom zazivanju individualizma, zatomljenog
u to doba, a ovdje predočenog usamljenom figurom čovjeka
koji se razlikuje od ulične gomile po tome što jedini hoda
prema naprijed, dok se svi drugi kreću natraške. Napokon,
redukcija ga je znala odvesti i ka formalizmu i apstrakciji
(pr. Seisana, 1970),
bivajući i tada, slikom i zvukom, svjedokom (duha) svoga
vremena. (D.N.)