Iz arhive Hrvatskoga filmskoga saveza u kinu Tuškanac, Tuškanac 1
Dva programa restauriranih kratkometražnih filmova Miroslava Mikuljana
Izbor iz redateljevog amaterskog opusa:
Srijeda, 17. svibanj u 21 h:
Rođendan stalagmita (1970)
Seisana (1970)
Intermezzo (1971)
In continuo (1971)
Post sezona (1970)
Putnici Eldorado expressa (1970)
Jesenice – Stuttgart (1972)
Trajanje programa oko 50 min.
Četvrtak 25. svibanj u 21
h:
Druga obala (1974)
Nadgradnja (1965)
Ekvilibrij (1966)
Single Cross (1970)
Arijadna (1970)
Ljetni dan (1974)
Sava kod Zagreba 514 (1964)
Circulus (1971)
Trajanje programa oko 55 min.
NEPROFESIJSKI FILMOVI MIRA MIKULJANA
Neprofesijski autorski opus Miroslava Mikuljana, ostvaren
u njegovu matičnom Kinoklubu Zagreb prije studija montaže
na današnjoj Akademiji dramske umjetnosti, još je jedan snažan
argument za tvrdnju kako u povijesnim revalorizacijama hrvatske
kinematografije kratkoga metra, 'amatersku' produkciju nipošto
ne treba odvajati od profesionalne. Pogledom na Mikuljanove
neprofesijske filmove iz 1960-ih i 1970-ih godina, dobit
će se jasnija slika ne samo o njemu kao filmskom autoru,
nego i o korijenima nekih fenomena u hrvatskoj kinematografiji,
nad kojima pravo prvog autorstva nepravedno, a katkada i
nadmeno, svojataju profesionalci iz mainstrema.
Ne treba čekati veću distancu kako bi se ustvrdilo kako je Mikuljan, iskušavajući
se u kratkom filmu, istodobno i jednakovrijedno dokumentirao
i eksperimentirao. Kada za ono prvo nije mogao pronaći 'izvanredne' fenomene
ili situacije, fokusirao bi se na rutinsko, svakodnevno, primjerice, na ljudska
(osobito ženska) tijela koja užurbano ili tek dokono prolaze pred njegovom
kamerom (Intermezzo, Post
sezona, 1970), potkrepljujući upravo ideju o prolaznosti
svega fizičkog. Za druge teme 'pobrinuli' su se (podivljala)
priroda (primjerice, poplava u dokumentarcu Sava
kod Zagreba 514) ili kaotično društvo, a Mikuljan
je, priklonivši se promatranju i redukciji, tim fenomenima
puštao da govore gotovo sami za sebe, kao što to vrlo rječito
i subverzivno čini u dokumentarnoj gastarbajterskoj duologiji
s početka 1970-ih: Putnici Eldorado expressa (1970)
i Jesenice-Stutgart (1972).
Znao je Mikuljan biti i alegorično subverzivan, najdomišljatije
u Rođendanu stalagmita (1970),
svojevrsnom eksperimentalnom zazivanju individualizma, zatomljenog
u to doba, a ovdje predočenog usamljenom figurom čovjeka
koji se razlikuje od ulične gomile po tome što jedini hoda
prema naprijed, dok se svi drugi kreću natraške. Napokon,
redukcija ga je znala odvesti i ka formalizmu i apstrakciji
(pr. Seisana, 1970),
bivajući i tada, slikom i zvukom, svjedokom (duha) svoga
vremena. (D.N.)