Ernest je prvi film vidio u dobi od šest godina, a od početka je bio zapanjen podjednako crno-bijelim slikama na platnu i onom bijelom trakom svjetla, iznad glava gledatelja, pa se zapitao odakle ta svjetlost kreće, okrenuo se na drvenome stolcu novogradiškoga kina i ostatak projekcije proveo promatrajući svjetlost. Otac je bio pedantni Slovenac i vrstan stolar, pa je od njega naslijedio strpljivost i minucioznost, a vedri temperament i vječiti blagi osmijeh na licu od mame, Mađarice koja se brinula o četvoro djece, mužu i domaćinstvu. Kad je trebalo krenuti u bijeli svijet odabrao je Kinematografsku školu u Zagrebu i od 1949. postao polaznikom zadnje generacije, na snimateljskom odsjeku te ju uspješno završio 1953. Uz filmsko stvaralaštvo zanimale su ga i druge lijepe stvari pa se tako upisao i na studij povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, od 1957. godine radio kao snimatelj crtanih filmova u Zagreb filmu, a idućih desetak u Dubrava filmu i Jadran filmu, kao snimatelj i majstor trika. Snimio je veliki broj crtanih i kolaž animiranih filmova, od Cowboy Jimmya i Čarobnih zvukova Dušana Vukotića, preko Susreta u snu, Premijere i Na livadi Nikole Kostelca, ukupno više od stotinu. Godine 1958. snimio je film redatelja Ive Vrbanića Romeo i Julija, kao prvi crtani film u cinemascope tehnici sačinjen u bivšoj Jugoslaviji.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20210906_01.jpg)
Mogao je satima raditi posve sam, nije mu trebalo društvo ni sugovornici, iako nije imao ništa ni protiv njih. Od 1968. do 1972. godine bio je slobodan filmski radnik i dio tog vremena iskoristio za specijalizaciju u Rimu i Parizu. Nudili su mu i da ostane tamo, a zvali su ga i kasnije, iz Njemačke i drugih zemalja, no nekako se nije mogao odlučiti i otići. Od 1972. do 1993. godine radio je kao trik-majstor i filmski tehnolog u Filmoteci 16. Kao trik snimatelj bavio se veoma uspješno i specijalnim efektima, u filmovima Skopje 63 (1964.) i Čovjek koga treba ubiti (1979.) Veljka Bulajića, odnosno Izbavitelj (1976.) i Tajna Nikole Tesle (1980.) Krste Papića te Okupacija u 26 slika (1978.) Lordana Zafranovića. Bio je i glavni snimatelj prvih hrvatskih dugometražnih crtanih filmova redatelja Milana Blažekovića Čudesna šuma (1986.), Čarobnjakov šešir (1989.) i Čudnovate zgode šegrta Hlapića (1997.). I to je bio veliki izazov, ispit strpljenja, upornosti i znanja. Znalo se već unaprijed da samo Erni sve to ima i opet se pokazalo da je izbor bio pravi. Snimio je i režirao dva dokumentarna filma o keramičarki Ljerki Njerš, Umjetnost gline i vatre koji je 1982. godine nastao tehnikom animacije, kvadrat po kvadrat, a 2005. Keramika i slikarstvo s ljubavlju.
Gospodin Gregl imao je jedinstveni dar, za razliku od mnogih drugih i donekle sličnih entuzijasta bio je svjestan ograničene mogućnosti spoznaje drugih o stvarnim dometima svog stvaralaštva, pa nije davio pričama o izazovima s kojima se sretao i načinima njihova rješavanja. Od početka devedesetih bio je stalni suradnik Hrvatske kinoteke kao filmski tehnolog i filmski restaurator, na realizaciji projekta Zaštite i restauracije Nacionalne filmske zbirke. Ernest Gregl je bio jedini pravi filmski restaurator u zaštiti hrvatske filmske baštine.
Snimatelj i majstor trika, tehnolog i restaurator, redatelj i filmski zaljubljenik Ernest Gregl dobitnik je Nazorove nagrade za životno djelo, koja mu je uručena 2001. godine, a 2008. postaje i dobitnikom Nagrade za životno djelo ASIFE Hrvatske, za snimateljski i autorski rad, te za revitalizaciju i čuvanje filmske baštine. Na poticaj profesora Ante Peterlića napisao je i brojne natuknice, kao stručni suradnik JAZU, kod realizacije Filmske enciklopedije Leksikografskoga zavoda Miroslava Krleže, a dvije je godine, početkom sedamdesetih, bio predavač na Ljetnoj filmskoj školi u Trakošćanu, gdje je predavao tehniku snimanja i tehnologiju filma.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com