Cijeloga srpnja poznavatelji i ljubitelji filma (…“i oni koji će to tek postati!“…) mogu uživati u nekom od trideset najboljih filmova snimljenih u petnaestak godina, od sredine šezdesetih do konca sedamdesetih prošloga stoljeća, koje obično nazivamo novohollywoodskim filmom. a riječ je tek o prvom dijelu velikog ciklusa.
Kadar iz filma Goli u sedlu
Serija je počela u četvrtak, 1. srpnja kultnim filmom ceste Goli u sedlu redatelja i glumca Dennisa Hoppera iz 1969., u kojem je glumio i Peter Fonda, istovremeno i producent, a obojica su s Terryijem Suthernom napisali i scenarij. Od poznatijih glumaca u filmu nastupa i Jack Nicholson, a svira se glazba grupa The Band, The Byrds, Steppenwolf, The Jimy Hendrixs Experience i druga. Do srijede, 7. srpnja publika je mogla vidjeti i prvi dugometražni film Terrenca Malicka Pustara iz 1973., priču o seriji okrutnih ubojstava iz 1957., pa Pet lakih komada Boba Rafelsona iz 1970., s Jackom Nicholsonom i Karen Black (1939.-2013., nepravedno zapostavljenom kazališnom i filmskom glumicom, scenaristicom, pjevačicom i skladateljicom) u glavnim ulogama (oboje kandidirani za Oscara, a Karen Black dobila prvi od tri Zlatna globusa), o izvrsnom klaviristu koji završava kao radnik na naftnoj platformi i odlasku k umirućem ocu, u društvu s njegovom zaslugom trudnom konobaricom, uvijek kultni Taksist Martina Scorsesea iz 1976., s Robertom De Nirom, Jodie Foster i Cybill Shepherd u glavnim ulogama, u kojem je posebno slavna scena kad glavni lik govori sam sa sobom gledajući se u ogledalo, za koju tvrde da je čista De Nirova improvizacija, Grad izobilja Johna Hustona, iz 1972., snimljen prema romanu Leonarda Gardnera, o bivšem boksaču koji želi povratak u business trenirajući mladog nasljednika, odnosno crnu ratnu komedija iz Korejskog rata (koja se suštinski odnosi na Vijetnamski rat) M.A.S.H. Roberta Altmana iz 1970., koji je osvojio Grand Prix (kasnije poznat kao Zlatna palma) u Cannesu, a čiji je plakat iskorišten kao vizualni identitet cijelog ciklusa te ljubavnu dramu, na baš povijesno utemeljenu, koja se obično proglašava kriminalističkim filmom Bonnie i Clyde Arthura Penna, iz 1967., najstariji u ovom nizu.
Do konca srpnja su na programu i Posljednja kinopredstava porijeklomsrpsko-židovskogPetera Bogdanovicha iz 1971., fascinantno Pasje poslijepodne Sidneya Lumeta iz 1971., Provalnik na slobodi Ulu Grosbarda iz 1978., Dvostruki asfalt Monte Hellmanna iz 1971., Francuska veza Williama Friedkina iz 1971. Alice više ne stanuje ovdje Martina Scorsesea iz 1974. pa nesvakidašnji vestern McCabe i Mrs. Miller Roberta Altmana iz 1971, odnosno Svi predsjednikovi ljudi Alana J. Pakule iz 1976., Prisluškivanje Francisa Forda Coppole iz 1974., Muževi Johna Cassavetesa iz 1970., tjeskobni Ponoćni kauboj Johna Schlesingera iz 1969., Strašilo Jerryija Schatzberga iz 1973., Posljednji zadatak Hala Ashbyija iz 1973., još jedan izvanredni vestern Butch Cassidy i Sundance Kid Georga Roya Hilla iz 1969 te pri kraju, od 22 do 30. srpnja, Oslobađanje Johna Boormana iz 1972., s najboljom ulogom Burta Raynoldsa, Bliski susreti treće vrste Stevena Spielberga iz 1977., Klute Alana J. Pakule iz 1971. (drugi njegov u ovom nizu odabranih), Tri žene Roberta Altmana iz 1977., koji je s tri filma ili deset posto najzastupljeniji autor, THX 1138 Georga Lucasa iz 1971., Bob, Carol, Ted i Alice Paula Mazurskog iz 1969., Mala ubojstva Alana Arkina iz 1971., Petulia Richarda Lestera iz 1968. i Točka nestajanja Richarda C. Safariana iz 1971.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com