Novosti

Facebook HFS
20.01.2017.
Filmski četvrtak u HDA
Pokret i slika

Maja Bezjak, hrvatska balerina i koreografkinja, rođena je 1931. godine u Zagrebu, a od 1959. je bila solistica Baleta HNK-a.  Dvije je godine,  od 1964. do 1966. provela u Parizu i diljem Europe na usavršavanju i baletnim nastupima, a od 1967. je ponovo u Zagrebu. Plesala je glavne role u Labuđem jezeru Čajkovskoga, Pepeljuzi Prokofjeva, Lepoj Vidi Ukmara, Poslijepodnevu jednog fauna Debussyja i druge. Bavila se uspješno i koreografijom pa je tako koreografirala i plesala u Rapsodiji na Paganinijevu temu Rahmanjinova, a kao koreografkinja surađivala s Hrvatskim narodnim kazalištem u Zagrebu i Televizijom Zagreb odnosno HTV-om. Bavila se i plesnom pedagogijom, pisala članke i studije i objavila knjigu autobiografskih zapisa Na vršcima prstiju (2007) i zbirku kritika, eseja i razgovora Baletna večer da, ali kakva? (2012).

Na prvom ovogodišnjem Filmskom četvrtku u Hrvatskom državnom arhivu tema je bila ples na filmu-pokret i slika, a prikazana su dva rada, Koreografija za kameru i plesače Kreše Golika, desetominutni dokumentarac iz 1968. te polusatne Impresije maštanja Maje Bezjak, koje su arhivirane bez uvodne i završne špice pa ne znamo detalje poput snimatelja ili godine nastanka. Oba su filma crno-bijela ali snimljena s posve različitim autorskim pristupom.

U Impresijama maštanja autori su odabrali sjajan spoj plesa, glazbe, poetskih fragmenata i atmosfere, sve je uglavnom snimljeno u eksterijerima (u jednom se trenu vidi tvrđava Lovrijenac u Dubrovniku), a naglasak  je na pokretu, od plesačice koja je u gotovo cijelom filmu sama, osim scena u kojima kao okamenjeni kip koji se ogleda u vodi fontane oživljuje s partnerom i nakon plesnoga lutanja po parku opet se vraća svom kamenom miru, do morske pjene koja se sakuplja oko hridi, valova koji brišu njene stope u pijesku pa čak i kamenih kolonada i svodova koji se vjekovima nepokretni ipak prividno gibaju u ritmu glazbe. A priču gledatelji odabiru sami, izabirući od tog kolopleta emocija i nagovještaja ono što im se čini najbližim i posebno ih dirne.       

Krešo Golik snimio je Koreografiju za kameru i plesače, u produkciji Zagreb filma,  kao studijsku snimku u kojoj je uz pokrete plesača u crnim trikoima koji plešu na posve bijeloj pozadini, bez scenografije, bio važan baš taj odnos crnog i bijelog i vizualni efekti koje omogućava. Golik se bavi plesnim pokretima ali i licima plesača, dinamično izmjenjujući filmske planove, rakurse i svjetlo i postižući uz ritam plesa  osebujni filmski ritam. Koreografiju je, s glazbom Ive Maleca, potpisala Vera Maletić, a u izvedbi su sudjelovali plesači Studija za suvremeni ples, čija je bila osnivačica. U svojim eksperimentima s plesom i filmskim zapisima surađivala je između ostalih s redateljima Vladimirom Seljanom, Mladenom Raukarom i Krešom Golikom, a ovaj se film obično smatra prvim eksperimentalnim plesnim filmom u nas. 

Svoje viđenje ta dva filma, ali i prikazivanja pokreta odnosno plesa na filmu uopće, kao spoja umjetnosti gibanja tijela i filma kao umjetničke forme, za kojeg u domaćoj kinematografiji baš i nema previše primjera, iznio je poslije projekcije koreograf i ravnatelj Kulturno informativnog centra Emil Matešić, naglasivši različite pristupe kroz filmsku i televizijsku povijest te vlastite radove u Francuskoj i kod nas.  

Voditelj ovog Filmskog četvrtka bio je filmski montažer i TV-redatelj Vjeran Pavlinić, koji je od 2015. i stručni suradnik-specijalist u Hrvatskom filmskom arhivu.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

Kinoklub Zagreb raspisao natječaje za dva radna mjesta!

Kinoklub Zagreb je raspisao natječaje za dva radna mjesta. Zainteresirani kandidati natječaj za radno mjesto Tajnika/cu Kluba mogu pronaći... »više

Kino Tuškanac od 22. do 31. siječnja 2017.

Filmovi svih žanrova

Tuškanački filmski tjedan otvara jedan od najpoznatijih i najboljih mjuzikala u povijesti toga žanra Priča sa zapadne strane ovjenčana s deset Oskara. Priča koja govori o etničkim sukobima i tenzijama dviju newyorških teen bandi... »više

Nova animirana serija

Mišo i Robin

Osnivači nezavisne produkcijske kuće Recircle, koja se između ostaloga bavi izdavaštvom, snimanjem i presnimavanjem video materijala te proizvodnjom, prometovanjem i javnim prikazivanjem audiovizualnih djela, bili su prije osam godina kreativni direktor, ilustrator i scenarist... »više

Kino Tuškanac

Velika kazališta na velikom platnu

Shakespeareov Cimbelin u izvođenju Royal Shakespeare Company
Nedjelja, 22. siječnja 2017. u 19 sati
Cimbelin (Cymbeline, VB, 2016.); Royal Shakespeare Company; r: Melly Still... »više