Višegrad Animation Forum je edukativna platforma sačinjena kako bi podržavala mlade, tek diplomirane ili još studirajuće autore animiranog filma iz srednje i istočne Europe, uglavnom iz Češke, Slovačke, Poljske, Mađarske, Slovenije i Hrvatske, a u novije vrijeme i zemalja Baltika, pomogla im pri razvoju projekata uz pomoć iskusnih međunarodnih stručnjaka i pri umrežavanju. VAF pomaže i kod pitchinga odnosno organizira radionice za autore i producente, koje su orijentirane na tri ključna elementa, strukturu priče, realni plan razvoja projekta i strukturiranje dobrog pitcha.
Projekt New Talents 2016 služi za promociju najtalentiranijih animatora iz ovih zemalja, kako bi se ravnopravnije natjecali s drugim autorima, iz animacijom jačih zemalja zapadne Europe, a cilj mu je predstaviti po deset ili jedanaest najboljih svake godine, prvenstveno na festivalima animiranog filma i mjestima gdje mogu upoznati producente i profesionalce i predstaviti se široj javnosti.
U okviru 6. večeri animacije koju organiziraju ASIFA Hrvatske i Hrvatski filmski savez, a koja se sad već tradicionalno održava u kinu Tuškanac, u srijedu, 28. rujna prikazano je jedanaest studentskih i debitantskih animiranih filmova, a među njima i Cowboyland slovačkog autora Dávida Štumpfa, koji upravo priprema magisterij na FAMU u Pragu, grafički veoma čista i pregledna, a izuzetno duhovita priča sastavljena od vesternskih stereotipa (bijeg iz zatvora, javna kuća, opijanje, pljačka banke, potjera…), Wolf games/Vučje igre Jelene Oroz, Osječanke koja je pod mentorstvom Darka Kreča sačinila neobičnu priču o tri vučja siročeta i njihovoj svakodnevnici (ili, svakonoćnici), Fences/Ograde Natalije Krawczuk iz Poljske, inače diplomirane etnologinje i antropologinje, o ogradama koje su svuda oko nas, a ponekad ih i sami stvaramo, priče koja je posebno aktualna u današnjem vremenu kojeg obilježavaju žilet-žice oko nas, Beyond mađarskog autora Milana Kopasza, 3D animacija o crnim rupama koje nas okružuju i u kojima se skrivaju razna čudesa, The More I Know/Što više znam Čeha Mareka Náprsteka, sada na četvrtoj godini FAMU, o starcu koji prije smrti otkriva dio svojih životnih istina, dok nestrpljiva rodbina samo čeka oporuku i ostavštinu, Composition/Kompozicija slovenskog autora Mitje Mančeka, reklo bi se tipičan eksperimentalni ali animirani film, Mosaic, The waltz of spleen/Mozaik, valcer slezene autorice Andreje Guizar rođene u Meksiku, koja sada studira na Nacionalnoj filmskoj školi u poljskom Łódźu, o devet likova zarobljenih na velikom brodu na otvorenom moru, Tale/Bajka mađarsko-rumunjskog, transilvanskog redatelja Attile Bertótija, urnebesna priča o (bračnom) sukobu kralja i kraljice, utemeljena na kratkoj priči Danila Harmsa, rusko-sovjetskog nadrealiste s početka prošlog stoljeća, Rivers/Rijeke poljske autorice, filmske i kazališne redateljice i snimateljice Darije Kopiec, o ženskom tijelu ili o protoku vremena, inspiriranog pjesmom Czeslawa Milosza, The noise of licking/Buka lizanja Nadje Andrasev, mađarske animatorice koja se najprije bavila drugim filmskim stvaralaštvom i radila od 2002. kao pomoćnica redatelja, o ženi koja uzgaja egzotično bilje ali je pod stalnom prismotrom susjedovog mačka, koji iznenada nestane, a drugog se proljeća vrati kao misteriozni muškarac te Happy end Jana Saske iz Češke, tipičan češki film, crna komedija o lešu koji ispadne iz vozila za prijevoz mrtvaca pa izazove seriju zabuna i nedoumica.
Filmove i Višegrad Animation Forum je predstavio Darko Ivezić, koordinator za Hrvatsku, a Maša Udovičić pozvala na novo okupljanje ljubitelja animacije koje će 22.i 23. listopada biti posvećeno Svjetskom danu animacije.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com