Novosti

Facebook HFS
10.05.2016.
Autorice eksperimentalnog filma
Drugačije/Isto/Oboje/Nijedno

Ovaj moto četvrtoga GEFF-a, posvećenog istraživanju seksualnosti kao mogućnosti za novi humanizam, služi i kao naslov za drugi u zamišljenom nizu od tri seminara posvećena ulozi i važnosti žena u jugoslavenskom eksperimentalnom filmu. Održan je 7. svibnja u zagrebačkoj Galeriji Greta, kao jedan od rezultata istraživanja koje je u okviru svog poslijediplomskog studija filma na Filozofskom fakultetu u Zagrebu provela Petra Belc, koja ističe da su dva velika problema i razloga nevidljivosti filmskih autorica shvaćanje ženskog stvaralaštva kroz prizmu biološke uvjetovanosti odnosno vrednovanje radova u odnosu na dominantne stvaralačke uzorke.

Nenad Polimac u davnom tekstu Žena i o ženi u jugoslavenskom filmu naglašava da je u gotovo četrdeset filmova, snimljenih u prvih desetak godina poslije Drugog svjetskog rata u Jugoslaviji, čak petnaest imalo ženu kao dominantan lik, od partizanske Slavice do sentimentalne komedije Vesna, ali često tretirajući ženu kao tipski, gotovo mitološki lik bez profiliranja karaktera, a poslije prestanka snažnog utjecaja sovjetskog soc-realizma ženski se likovi vraćaju uobičajenom stereotipu majke i središta obitelji, žrtve ili eventualno erotski nabijenog izazivača nevolja. U profesionalnom filmu uz glumice mnogo su zastupljenije montažerke, ali je relativno malo redateljica. Godinama je kao jedina u to doba djelovala Soja Jovanović, a povremeno su se javljale scenaristice, dok redateljice srećemo gotovo isključivo kao autorice kratkometražnih, u pravilu dokumentarnih filmova. I, u amaterskom filmu.

O ulozi i prepoznatljivosti svoje majke u tom svijetu sin Tatjane Ivančić kaže kako zna da je imala dosta problema sa svojom pozicijom u miljeu amaterskog filma jer je bila naravno žena, ali i njezin stil je bio drugačiji od stila koji je tada valjda bio u trendu pa mislim da ona u Kinoklubu Zagreb nikad i nije bila prihvaćena kao ravnopravni član, jer su ti članovi imali potpuno druge pretenzije i ideje. Ipak, i u takvim uvjetima Tatjana postaje najproduktivnija autorica KKZ svog vremena.

Poseban gost na seminaru bio je Miroslav Bata Petrović, beogradski povjesničar umjetnosti, filmski autor i producent, izvrstan poznavatelj i istraživač amaterskog filmskog stvaralaštva, ne samo u Kino klubu Beograd nego i šire, koji je ustvrdio da,  željeli mi to ili ne, živimo u muškoj civilizaciji, pa se to itekako osjeća i u filmskom stvaralaštvu. Kao jedan od Majstora amaterskog filma Jugoslavije (Tatjana Ivančić je bila jedina žena s tom titulom) prisutan je od 1967. kao autor mnogobrojnih filmova i niza zapaženih opservacija, analiza i tekstova između ostalog i o ulozi autorica eksperimentalnih filmova i razlozima njihove marginalizacije u 'društvu koje je ženu nominalno pozicioniralo kao nositeljicu i pokretačicu' društvenih zbivanja.

U drugom su dijelu programa prikazani filmovi Rock (1960), Rondo (1963) i Preobražaj (1973) Divne Jovanović, pod nadnaslovom Animacija/Slikanje na vrpci/Rotoskopija, pa pod egidom Konceptualni film radovi Opus (1972) Katalin Ladik, Komunikacija gastronomija (1971) Nuše Dragan, Drvo života (1976) i Putovanje (1972) Bojane Vujanović, u grupi Strukture i teksture svakodnevice  Četverodimenzionalna kuća (1982) Mirjane Božin, Putositnice (1976), Do posljednje kapi (1972), Od 0 do 2 (1972) i Grad u izlogu (1969) Tatjane Ivančić, a pod naslovom  Izvedba, tijelo, partnerstvo Penelopa (1977) i Pieta (1970) Biljane Belić, Trijada (1978) Dragane Kršenković, Žemsko (1968) Dunje Ivanišević i Golo (1983) Zorice Kijevčanin.

Rasprava koja se zatim razvila pokazala je da se o ovoj temi može i mora još puno toga reći.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

Filmski klub kina Tuškanac za članove
Projekcije antologijskih ostvarenja filmske umjetnosti u maloj dvorani kina utorkom u 18 sati

Ljubav, redatelj Károly Makk

Utorak, 10. svibnja u 18 sati
Ovim remek-djelom iz 1971. godine Makk je stekao svjetski ugled... »više

"O SCHMIDTU: Iz Rusije s ljubavlju" - NOVA KNJIGA U IZDANJU HFS-a

Od susreta s igranim filmom Kraljica noći (2001) na festivalu u ruskom Sočiju, kojemu je i danas jedan od selektora, ruski kritičar Sergej Lavrentjev ne ispušta iz vida njegova autora - hrvatskoga redatelja Branka Schmidta... »više

Promocija zbirke poezije

Pjesme tuge i smirenja

U nedjelju je u kinu Tuškanac održano sasvim posebno događanje. Promovirana je zbirka poezije. Bilo je u Tuškancu, naravno, takvih i sličnih već mnogo, i širinom svojih programa i aktivnosti kino Tuškanac, odnosno Hrvatski filmski savez, odavno se dokazao kao multimedijalni prostor... »više

Kino Tuškanac, nedjelja 8. svibnja 2016.

Humanitarna akcija „Puk'o mi film“ uz projekciju filma Vječni sjaj nepobjedivog uma

Kako bi se prikupio dio novčanih sredstava za kupnju opreme (projektor, platno i laptop) potrebne za izvođenje nastave fakultativnog predmeta Filmska umjetnost u XIII. gimnaziji u Zagrebu... »više