U Hrvatskoj je oko 800 osnovnih škola i nešto manje od 700 srednjih. Prema dostupnim podacima, nastava medijske kulture u okviru nastave hrvatskog jezika, jer kao samostalan predmet još uvijek, i pored višedecenijskih nastojanja, ne postoji, odvija se u mnogim osnovnim školama ovisno o sklonostima, entuzijazmu i osposobljenosti nastavnika, a prisutna je u samo dvanaest srednjih. Istovremeno, prema istraživanju koje je prije tri godine provela Ana Đordić, prof., čak 85% učenika želi nastavu medijske kulture, a mnogi i njenu praktičnu inkarnaciju odnosno aktivno snimanje audiovizualnih sadržaja. U stotinjak osnovnih škola postoje školske filmske skupine koje godišnje snime dvjestotinjak igranih, dokumentarnih, animiranih pa čak i eksperimentalnih filmova i TV-reportaža, a najbolji među njima prezentiraju se na Reviji hrvatskog filmskog stvaralaštva djece (54. će biti održana početkom listopada u Makarskoj) koju više od pola stoljeća organizira Hrvatski filmski savez. Dječji filmovi (koje uvijek valja razlikovati od filmova za djecu) domaćih autora koji imaju između deset i četrnaest godina, sa svojim stručnim voditelji(ca)ma, osvajaju brojne nagrade i sve su priznatiji u svijetu. U novijim je godinama na istome tragu i filmsko stvaralaštvo srednjoškolaca, koje često nije vezano uza školske klubove nego je sve više individualno. Sve je jača i međunarodna suradnja.
Dugogodišnja nastojanja pokojnog prof. dr. Stjepka Težaka, da najprije filmski ili općenito medijski obrazuje studente koji će poslije kao nastavnici u osnovnim i srednjim školama stečeno znanje prenositi na učenike, i njegovih suradnika i sljedbenika, a posebno djelovanje Škole medijske kulture Dr. Ante Peterlić, koja će koncem kolovoza po osamnaesti put biti održana u Trakošćanu, u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, uvijek su u fokusu imali nastavnike i druge odgojno-obrazovne radnike o kojima ovisi implementacija cijele ideje. Nastavnici neposredno pružaju znanje djeci i mladima i ključna su karika u promicanju filmskih i audiovizualnih sadržaja u obrazovanju, naglašeno je na okruglom stolu. A kakva je njihova stručna osposobljenost u području filma i medija, koji su sadržajni i materijalni preduvjeti kojima raspolažu u nastavnom procesu i kako ih poboljšati, jesu li uspješni u pronalaženju mjesta filmske umjetnosti u postojećem, a posebno u predloženom kurikulumu osnovnog i srednjeg obrazovanja te kakvu im podršku može pružiti audiovizualna zajednica, bile su teme okruglog stola.
Sudionici su bili predsjednica Hrvatskog filmskog saveza i voditeljica Škole medijske kulture Dr. Ante Peterlić Vera Robić-Škarica, profesor medijske kulture na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu Krešimir Mikić, profesorica hrvatskog jezika u OŠ Špansko i članica Stručne radne skupine za kurikulum hrvatskog jezika pri Cjelovitoj kurikularnoj reformi Diana Greblički-Miculinić, profesorica hrvatskog jezika i voditeljica filmske skupine u OŠ Bartola Kašića Marina Zlatarić, profesor hrvatskog jezika u Klasičnoj gimnaziji u Zagrebu Igor Medić, profesor na Katedri za filmologiju Odsjeka za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu dr. sc. Krunoslav Lučić, prodekanica za poslovanje Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu doc. art. Tatjana Aćimović, ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra Hrvoje Hribar, direktorica festivala KinoKino Selma Mehadžić, Nebojša Slijepčević iz organizacije Restart, Barbara Zupičić iz riječkog Art-kina te Ana Đordić, profesorica hrvatskog jezika i filmske umjetnosti u zagrebačkoj XIII. gimnaziji i Uroš Živanović, voditelj projekta filmske pismenosti u Hrvatsko audiovizualnom centru, koji su bili i uvodničari te moderatori.
Okrugli stol je održan u petak, 18. ožujka, u dvorani Müller kina Europa u Zagrebu, u organizaciji prvog Međunarodnog filmskog festivala za djecu KinoKino i Hrvatskog audiovizualnog centra, kao prilog stručnoj raspravi o prijedlogu Cjelovite kurikularne reforme, odnosno kao platforma odgojno-obrazovnog i audiovizualnog sektora za raspravu o unapređenju položaja filmske umjetnosti i audiovizualnog stvaralaštva u osnovnom i srednjem obrazovanju.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com