Od 4. do 14. studenoga u Nizozemskoj je, u različitim oblicima i sadržajima i na tri lokacije, trajao Eastern Neigbours Film Festival na kojem je prikazan 41 film, održane dvije filmske debate i ugošćeno preko dvadeset autora iz istočne i južne Europe, kako iz zemalja koje su već članice Europske Unije tako i iz onih koje to tek žele postati. Misija je ENFF-a upoznavanje i uzajamno približavanje susjednih, a ipak različitih kultura, običaja i navika sa svrhom njihova lakšeg prihvaćanja i jačanja spoznaje da smo svi susjedi na ovome svijetu i da nam valja živjeti u skladu s tim.
Kadar iz filma Enklava
Nizozemskoj i drugoj zapadnoeuropskoj publici predstavljene su brojne filmske premijere, a među ostalima i makedonski film Medena noć redatelja Ive Trajkova u kojem je zapaženu ulogu ostvarila Verica Nedeska, a govori o životu u današnjem Skopju te albanski Bota kojega kao svoj debitantski film potpisuju Iris Elezi i Thomas Logoreci, koji govori o očekivanjima mladih i dobitnik je nagrade Fedora u Karlovyim Varima i nagrade Fipresci, i oba su kandidati za Oscara 2016. godine. Premijerno je prikazan i osvajač nagrade Srce Sarajeva, hrvatski dokumentarni film Goli otok Tihe Gudac koja je bila prisutna na projekciji, utemeljen na višeslojnom istraživanju obiteljske tajne o djedovom boravku u logoru. Hrvatsku je predstavljao i igrani film Ognjena Sviličića Takva su pravila, premijerno prikazan u Veneciji, kojeg je na ENFF-u prezentirala glumica Jasna Žalica. Još je jednu hrvatsko-bosansko-hercegovačku filmsku suradnju predstavljao film Kokoš redateljice Une Gunjak. Bjeloruske dokumentarce zastupali su Viktor Asliuk i Volha Dashuk svojim filmovima Sretni ljudi odnosno Amaterski filmaš, a Ukrajinu kratkometražni film Opalo lišće redateljice Maše Kondakove. Prikazan je i osvajač Grand Prix-a u Karlovyim Varima i gruzijski kandidat za Oscara Kukuruzni otok redatelja Georga Ovašvilija, posvećen neophodnoj harmoniji čovjeka i prirode. BiH je predstavljao i Naš svakodnevni život redateljice Ines Tanović, još jedan kandidat za Oscara, koji upravo ima i svoju hrvatsku premijeru, a Srbiju između ostalih i film Gorana Radovanovića Enklava, kandidat za Oscara, antiratna drama o ljubavi i opraštanju, pa Srpski advokat Aleksandra Nikolića o Marku Sladojeviću koji je u Hagu branio neke ratne zločince, poput Radovana Karadžića, a koji pokušava odgovoriti na vječno pitanje koliko je etično braniti počinitelje najtežih djela. Prikazani su i filmovi iz Azerbajđana, Bugarske, Turske i drugih zemalja.
ENFF je i mjesto na kojem se susjedi upoznaju i kroz glazbu ili gastronomiju, pa je tako zapažen nastup imala Aleksandra Popovska, makedonsko-nizozemska glazbena umjetnica, predstavljena je bugarska kuhinja, a jedan je od posjetitelja nagrađen sedmodnevnim putovanjem u Crnu Goru.
Na kraju je prikazan film Zvonimira Berkovića Rondo, kojeg mnogi smatraju najboljim ikad snimljenim hrvatskim filmom, a programi ENFF-a preseljeni su u Humanity House u Hagu, gdje se među ostalim vodila i rasprava u migracijskoj krizi s kojom je suočena Europa, na čijem je uvodu prikazan film Logbook Serbistan redatelja Želimira Žilnika, posebnoga gosta prošlogodišnjeg ENFF-a, izvrstan poticaj za sagledavanje ove problematike. Održana je i rasprava o Srebrenici, koju je moderirao profesor Nenad Fišer, uz prikazivanje filmova Ljeto u Srebrenici nizozemskog redatelja Toona Westra i Vremena koja nedostaju turskog redatelja Faysala Soysala i predavanje Jeana Renea Rueza, voditelja istražiteljskog tima ITCY.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com