Obično su dolazili u cik zore, dok su se jutarnje magle još uzdizale nad rječicom iza vrtova. Gotovo istodobno bismo začuli muklu tutnjavu i osjetili kako se tlo trese. Zvuk bi bivao sve jači, a kuće u cijeloj ulici stale bi poskakivati.
Veliki žuti traktor vukao je sve ostalo. Imao je rebraste metalne kotače, da se lakše izvuče iz blata, i dosta ličio na tenk, valjda zato što je napravljen u Sovjetskom savezu, između dva velika rata. Zbog nečega se nije mogao lako paliti, pa bi ga pokrenuli na početku kampanje i onda je brektao cijeli mjesec bez gašenja i smrdio po nafti danju i noću, malo manje kad je bio u leru, a zaurlao bi ujutro, kad bi se sve pokrenulo. Vozač je nosio kožnatu kapu s pilotskim naočalama, da se spasi od prašine koja bi se uporno lijepila na zatamnjena stakla.
![](http://www.hfs.hr/baza/hfs/novosti/20150623_01.jpg)
Traktor je za sobom vukao cijelu kompoziciju. Prva bi za njim išla tamnocrvena vršalica. Daskama sakriveni mehanizam zupčanika i rezalica na jednoj bi strani gutao snoplje žita, a na drugima izbacivao zrnevlje, pljevu, ogromne količine one prašine koja je gušila vozača i zastirala mu vid i – slamu. Radnici su se vozili u traktorskoj prikolici koja se vukla iza vršalice, a prije elevatora. On bi, zelen kao kakav gušterov rep, bio prikačen zadnji u nizu. U suštini je to bio nazubljeni prijenosnik na beskrajnoj kožnatoj i platnenoj traci koji bi slamu nosio u vis, a radnici bi je onda razbacivali po nekom sistemu i od nje pravili kamaru. Drugi bi prije toga srpovima rezali upletene stabljike i rasuto snoplje gurali u usta vršalice ili čekali da se napune vreće sa zrnima ili već radili nešto korisno.
Kad bi se sumrak nadvio iznad dvorišta, jedan bi se od mladića zatrčao i oznojenim grudima zbacio platneni remen koji je povezivao rotore traktora i vršalice i prenosio sve to gibanje sa stroja na stroj. Moglo se sigurno i drugačije, ali to je bio slikoviti ritual kojim se označavao kraj radnoga dana. Traktor bi gunđao sve do zore, ulica bi poskakivala, a kuća u čijem dvorištu se vršilo ponajviše. I onda bi se sutra krenulo ispočetka.
Moji nisu imali žitne njive i kod nas se nije vršilo. Ja bih se samo popeo na viski dud koji je rastao u našem dvorištu i kao s kakva filmskoga krana promatrao sva ta zbivanja. Nisam tada baš shvaćao da gledam film.
Jer, bilo je tu i akcije, jurnjave, napetosti, tragedije (ponekad bi nekom radniku stroj zahvatio ruku i ogulio je do kosti, a nekima su je morali i amputirati), drugarstva, bilo je bogme i erotike, kad bi se ugrijana tijela gledala cijeli dan, pa poneka valjda i spojila u onoj friškoj slami, noću, bilo je i režije, jer bi vođa ekipe stalno nešto vikao i naređivao, usmjeravao, a bilo je i gledatelja koji su uvijek s uzbuđenjem promatrali što se to zbiva, premda su neki sve vidjeli po tko zna koji put.
Poslije su se traktor, vršalica i elevator spojili u cjelinu kombajna, množina je radnika nestala, a sve se svelo na industrijski proces. Meni je uvijek ono prije bilo ljepše, možda zato što sam bio dijete. I što bi ponešto slame znalo završiti u mojoj kosi, pa sam se osjećao dijelom nečeg zanimljivog, tajanstvenog i važnog. Bio sam dio filma!
Zato me obradovala slama s kojom je započela 20. filmska revija mladeži i 8. four river film festival, izrada skulptura i raznih zgodnih stvari od slame, sve do one goleme banane, vesela dječja igra u slami, cijeli taj novi film koji je, kao i uvijek, pomalo oslonjen na stare i dobre, a trudi se biti svjež i neponovljiv. I tragovi slame u svačijoj kosi.
A, naravno, slama je sjajno žute boje. Revijsko-festivalsko žuta!
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com