Četvrtu je godinu za redom, u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza i uz financijsku potporu HAVC-a, od 5. do 10. siječnja 2015. u zagrebačkom kinu Tuškanac održana radionica eksperimentalne nastave filma za srednjoškolce na kojoj je sudjelovalo četrdesetak učenika iz Prve, Četvrte, Šeste i Trinaeste zagrebačke gimnazije, a jedan dan su im u gostima bili i polaznici Gimnazije Karlovac. Na radionici su se učenici u teorijskom dijelu upoznali s osnovama filma, što je većini bila zanimljiva novost jer osim srednjoškolaca iz Trinaeste gimnazije, koji imaju mogućnost govoriti o sličnim temama unutar nastave, ako kao fakultativni predmet odaberu medijsku kulturu, drugima je to prilično nepoznat teren. Medijska je kultura još uvijek nedovoljno prisutna u hrvatskim osnovnim školama, a u srednjom je školama tek u tragovima, pa je svaki ovakav pokušaj njezina širenja i približavanja mladima vrijedan pažnje.
Eksperimentalna je filmska nastava provođena na način da je svaki dan otpočela uvodom u pojedini film, njegove žanrovske odrednice, značajke filmskoga roda te pobližim upoznavanjem stilskoga razdoblja, kao dodatnom motivacijom za gledanje. Uslijedila bi projekcija filma nakon koje bi učenici, vođeni usmjerenim pitanjima voditeljica, analizirali i interpretirali film te razgovarali o njemu. Događala su se i ugodna iznenađenja, poput susreta s redateljem Damirom Čučićem, koji je spremno odgovarao na brojna pitanja o procesu nastanka filma, od prvotne ideje preko snimanja i montaže, a naravno i uvijek mukotrpnog prikupljanja sredstava bez kojih se na koncu ne može. Autor brojnih eksperimentalnih, dokumentarnih i igranih filmova, dobitnik Zlatne arene u Puli, filmski montažer i redatelj, Čučić se još jednom dokazao i kao vrsni ali i šarmantni sugovornik, pa je njegovo sudjelovanje u nastavi ocijenjeno vrhunskim i poželjnim i u drugim izdanjima odnosno nastavku ovoga projekta.
Među prikazanim filmovima bio je i jedan autora iz Rumunjske, što je ocijenjeno kao posebno zanimljivo, jer je riječ o kinematografiji prilično različitoj od naše i drugih čije filmove uobičajeno gledamo, a većina učenika nakon projekcije ustvrdila je da su nepravedno zanemareni. Među posebnim su značajkama primijetili da se često koriste jako dugi frontalni kadrovi dok je kamera u njima obično statična.
Polaznici, među kojima su neki sudjelovali u sva četiri do sada održana izdanja eksperimentalne nastave filma za srednjoškolce, što je izvrstan pokazatelj uspjeha cijele zamisli, misle da bi ovakav oblik edukacije valjalo preporučiti svim vršnjacima u drugim srednjim školama, i u drugim gradovima, a voditeljice Ana Đordić, profesorica hrvatskog jezika i medijske kulture na zagrebačkoj Trinaestoj gimnaziji i filmska montažerka Jelena Modrić, profesorica na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, koje su radionicu inicirale, osmislile i vodile i prethodne tri godine, oduševljene su promišljanjem, filmskom zrelošću i voljom učenika da zimske praznike provedu stječući znanja koja im omogućuju da film ne doživljavaju isključivo kao zabavu odnosno da ga gledaju s punim razumijevanjem, kritički i analitički. Osim znanja koje dobivaju, učenicima se sviđa i opuštena radna atmosfera, odabir filmova od kojih mnoge inače nikada ne bi vidjeli te činjenica da na ovoj nastavi nema ocjenjivanja i provjeravanja znanja. Zbog toga se namjerava nastaviti s održavanjem ovakvih zimskih radionica i ubuduće, a moguće je i održavanje proljetne radionice, već ove godine.
Duško Popović