U utorak i srijedu, 17. i 18. rujna, u kinu Tuškanac u Zagrebu bit će prikazano 13 kratkih i tri srednjemetražna filma iz arhiva Béla Balázs Studija, jedinstvene filmske organizacije koja je 1960-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća proizvela neke od najzanimljivijih djela nastalih u tom razdoblju u istočnoj Evropi.
U okrilju tog prvobitno filmskog kluba osnovanog 1959. u Budimpešti, koji se dvije godine kasnije pretvorio u punokrvni filmski studio, svoje prve radove snimili su velikani kao što su István Szabó, Béla Tarr, Ildikó Enyedi i Gábor Bódy.
Béla Balázs Studio (kraće BBS), nazvan po mađarskom ljevičarskom pjesniku, dramaturgu, filmašu i teoretičaru koji je djelovao u prvoj polovici 20. stoljeća, osnovan je kao organizacija koja je trebala pomoći mladim redateljima tek izašlim s akademije da snime svoje prve profesionalne kratke filmove. Iako je godišnji budžet, obično u iznosu potrebnom za snimanje jednog prosječnog dugometražnog filma, stizao od države, članovi BBS-a sami su odlučivali koji će se filmovi producirati. To je autorima omogućilo veliku slobodu djelovanja u razdoblju samo nekoliko godina poslije neuspjelog mađarskog ustanka i sovjetske intervencije, kao i bijeg od duha socrealizma pedesetih i priključivanje modernim europskim filmskim stremljenjima.
Sándor Sára Dvanaesta noć
Nakon prve dekade postojanja BBS-a autori koji su djelovali pod njegovim okriljem podijelili su se na dokumentarnu struju, kasnije nazvanu Budimpeštanskom školom, koja je snimala uglavnom vrlo mračne socijalno realistične filmove, i onu avangardnu, tj. eksperimentalnu.
Pod direktnim utjecajem prve svoj nastupni film Obiteljsko gnijezdo'1977. snimio je Béla Tarr, a drugu, nazvanu K3 (Kompleksna kulturna istraživanja) predvodio je Gábor Bódy, jedan od pionira evropskog eksperimentalnog filma i video arta. Filmovi iz BBS produkcije tih su desetljeća osvajali nagrade po festivalima diljem svijeta, a 1985. održana je i velika retrospektiva studija u njujorškoj MOMA-i. Nakon pada komunizma BBS je ostao bez financijskih sredstava, i sad djeluje samo kao arhiv, brinući se za čak 500 produciranih filmova, svih žanrova i duljina.
Kroz kratki pregled povijesti Béla Balázs Studija u četiri programa provest će nas Sebéstyen Kodolányi, direktor BBS arhiva, koji je odabrao ovaj program, a kurator Kratkog utorka Ivan Ramljak s njim će razgovarati o stanju mađarskoga filma nekad i sad.
Ferenc Gunwalsky Majka
Iz programa prvoga dana ističemo dva filma ključna za razvoj estetika koje su njegovali autori pod okriljem BBS-a. Prvi su Cigani Sándora Sáre, dokumentarac snimljen u stilu direct cinema, koji najbolje predstavlja tada nadolazeću školu mađarskoga sociografskog filma. Drugi je Elegia Zoltána Huszárika, fenomenalna lirska posveta konjima i mađarskoj ravnici, dobitnik nagrade za najbolji film na festivalu u Oberhausenu 1966. Prikazat ćemo i jedan od prvih filmova Istvána Szabe Ti, koji je 1963. dobio posebno priznanje na festivalu u Cannesu.
Gyula Gazdag Trkač na duge pruge
Drugi dan bit će posvećen uglavnom eksperimentalnim djelima, a iz njega izdvajamo filmove Miklósa Erdélya, arhitekta, umjetnika, pisca, pjesnika, teoretičara i redatelja koji se smatra ocem nove mađarske avangarde i glavnim pokretačem tamošnje umjetničke scene u 60-ima i 70-ima. Erdély je u to vrijeme vodio nekoliko eksperimentalnih radionica, na kojima se bavio avangardnim umjetničkim procesima, novim teorijama kreativnosti, obrazovnim metodama pod utjecajem istočnjačke filozofije i granicom između umjetnosti i znanosti.
Svih pet filmova snimio je u okrilju BBS-a, a često je surađivao i s kultnim hrvatskim eksperimentalnim autorom i multimedijskim umjetnikom Ivanom Ladislavom Galetom, čiji ćemo Wal (I) Zen iz 1977, prerađen u BBS-u 1989, također prikazati.
Svi filmovi biti će prikazivani s originalnih formata (35mm i 16mm).
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s arhivom Béla Balázs Studija.
Filmovi imaju engleske titlove, a ulaz je besplatan.
Raspored programa:
Utorak 17. 9. 19.00
CIGANI, Sándor Sára, 1962, 17 min
ELEGIJA, Zoltán Huszárik, 1965, 19 min
DVANAESTA NOĆ, Sándor Sára, 1967, 12 min
MAJKA, Ferenc Gunwalsky, 1972, 40 min
20.30
Razgovor sa Sebéstyenom Kodolányijem, direktorom arhiva Béla Balázs Studija
21.30
TI, István Szabo, 1962, 10 min
CRNI VLAK, Pál Schiffer, 1970, 40 min
TRKAČ NA DUGE PRUGE, Gyula Gazdag, 1968, 13 min
NOVOGODIŠNJA NOĆ, Elemér Ragály, 1974, 15 min
VLASTITA MODNA REVIJA, Tibor Hajas, 1975, 15 min
Srijeda 19.00
OČARANOST, István Bácskai Lauro, 1963, 21 min
STUDIJA I., János Tóth, 1974, 8 min
ČETIRI BAGATELE, Gábor Bódy, 1975, 28 min
DIORISSIMO, János Xantus, 1980, 30 min
21.00
WAL (L) ZEN, Ivan Ladislav Galeta, 1977/1989, 6 min
HERAKLITOV FRAGMENT, Miklós Erdély, 1976/1977. 28 min
VERZIJA, Miklós Erdély, 1981, 60 min