Novosti

Facebook HFS
24.04.2013.
Saša Stanić i Boris Ružić
Fragmenti slike svijeta

U svojoj netom objavljenoj knjizi Fragmenti slike svijeta, s podnaslovom Kritička analiza suvremene filmske i medijske produkcije, autori se bave temama istinitih laži medijske slike svijeta, razmeđama spektakla, manipulacije i opservacije te aspektima dokumentarnog i igranog filma, filmskom i televizijskom slikom, posebno iz fokusa poprišta indicija analogne i digitalne slike, medijskim prezentacijama zbilje i zrcalnim efektima, devijantnom filmofilijom, a posebno ogledima o nekim aspektima suvremene produkcije filmova strave te kulturom na nišanu ili utjecajima ratne i tranzicijske zbilje na domaću filmsku i i književnu produkciju.

Stanić i Ružić istražuju reality show kao fenomen globalne zabave, analiziraju ekran kao Narcisovo zrcalo, bave se performantivnošću zabave i istinitošću fikcije te okrutnostima objektivnosti i akribičnosti dokumentaristike, realizmom montaže, semiologijom slike, medijskom bukom i vremenom percipiranja, kinematografijom duhova i duhovima kinematografije, filmskom iluzijom kao početnom točkom medijske (ne)vjerodostojnosti, satirom i falsificiranjem vijesti, kao potencijalne istine, internetskim mogućnostima iskupljenja, televizijskim dnevnikom kao razotkrivenim i nestalim trenutkom sadašnjosti, filmovima kao objektom obožavanja fanova i popularnom kulturom u igrama bez granica odnosno odnosom filma i književnosti u hrvatskom poraću, problemima književnosti i osvajanja prostora slobode te aspektima filmskih adaptacija suvremene hrvatske proze.

Knjiga je obilježena citatima Williama Gibsona nebo nad lukom bilo je boje televizora prebačenog na mrtav kanal i Federica Fellinija kada bi ljudi čitali omote od slatkiša umjesto da ih bacaju, poštedjeli bi se mnogo iluzija.

Svijet je određen medijskom konstrukcijom realnosti, kažu autori, a naša je cjelokupna povijest u suštini povijest medija, teksta i slike. Tako su i počeci filmske umjetnosti, kao i fotografije, bili pokušaji bilježenje neposredne stvarnosti. Svaki je film moguće analizirati iz perspektive dvaju ključnih aspekata, izraza i sadržaja, no valja imati na umu da je svrha svih tehničkih inovacija u svijetu filma umanjivanje raskola između stvarnoga i fiktivnoga. Dojam (ili iluzija) realnosti od presudne ja važnosti za privlačnost medijskih sadržaja najširim slojevima publike.

Od prije dvadesetak godina svjedoci smo smanjivanja cijena kućnih kamera, što je otvorilo mogućnost da i najširi slojevi publike trzavi rez i podrhtavajući kadar prihvate kao dio svakidašnjega iskustva rukovanja kamerom. Videotehnologija više nije rezervirana samo za kamere i fotoaparate, već nas prati i unutar kućišta mobitela. Trend snimanja filmova mobitelima tek predstoji.

Konačno, komunikacijski sustav s kojim smo suočeni nužno mijenja naš odnos prema stvarnosti, kao i prema imaginarnim svjetovima, koji se pretaču i utječu jedan na drugoga.        
                     
Saša Stanić je doktorand poslijediplomskoga studija književnosti, izvedbenih umjetnosti, filma i kulture na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a radi kao asistent na književnoteorijskim kolegijima Odsjeka za kroatistiku Filozofskog fakulteta u Rijeci. Boris Ružić je polaznik Poslijediplomskoga doktorskoga studija Humanističke znanosti (smjer Interdisciplinarne humanističke znanosti) na Sveučilištu u Zadru, a radi kao asistent na Odsjeku za kulturalne studije. Surađuje na Trećem programu Hrvatskog radija te na internetskom portalu Tportal, gdje piše tjedne osvrte na događaje kulturalnog, filmskog, tehnološkog i mediološkog diskurzivnog polja.

Duško Popović

Kino Tuškanac, Tuškanac 1, od 25. travnja do 9. svibnja 2013.

Stoljeće indijske kinematografije

Kino Tuškanac u suradnji s Indijskim veleposlanstvom i udrugom Lotos projekcijama deset indijskih igranih filmova... »više

KRATKI UTORAK: FILMOVI KARPA GODINE

U utorak, 23. travnja u 20 sati u kinu Tuškanac biti će prikazano sedam kratkih filmova jednog od ključnih aktera... »više

Pismo ćaći na 22. Danima hrvatskog filma

Pozivamo Vas na projekciju igranog filma, pobjednika prošlogodišnje Pule, Pismo ćaći redatelja Damira Čučića... »više