Početkom dvadesetih godina prošloga stoljeća započinje masovnija proizvodnja filmskih kamera za kućnu uporabu, pa se ubrzo, osobito unutar građanskog sloja, širi interes za samostalnim snimanjem filmova. Dvije glavne značajke tih obiteljskih filmova korištenje su substandardnih formata te pripadanje privatnom, intimnom kontekstu. Teško je jasno odrediti granice obiteljskoga filma, pa ih je stoga i teško precizno kategorizirati. Svakako su to filmovi čija je tema obitelj, njena svakodnevnica i osobiti događaji, a osim što su snimljeni unutar obitelji oni su prvotno i namijenjeni gledanju unutar obitelji.
Hrvatska kinoteka posjeduje opsegom neveliku, ali dragocjenu kolekciju obiteljskih filmova. Budući da se velik dio filmske produkcije nastale u razdoblju do 1945. godine smatra izgubljenom obiteljski filmovi iz ovog razdoblja predstavljaju značajan dokumentarni filmski materijal. Uglavnom su posrijedi naslovi za koje postoji samo jedna filmska kopija na preokretnom materijalu, što postupke čuvanja i restauracije čini kompleksnijim i težim. Budući da prvotno nisu namijenjeni javnom prikazivanju, filmovi iz ranog razdoblja doslovno su nijemi, tj. prvotno jesu prikazivani bez zvučne podloge (osim možda razgovora onih koji ih gledaju).
U programu koji je na rasporedu u petak bavit ćemo se temom putovanja: obiteljski film često je posvećen nekoj iznimnoj obiteljskoj situaciji kao što je putovanje. U prvom terminu gledamo snimke s putovanja, koje u nekim slučajevima više, a u nekima manje podsjećaju na putopise, dok ćemo u drugom terminu gledati filmove koji po karakteristikama čvrsto idu u kategoriju obiteljskog filma utoliko što im je osnovna tema i sadržaj obitelj, pa imaju funkciju obiteljskog foto albuma. U drugom subotnjem terminu također ćemo gledati filmove koji su isključivo obiteljski, ali dokumentiraju osobita obiteljska događanja, zajedničko provođenje slobodnog vremena i šira obiteljska okupljanja. U prvom subotnjem terminu, pak, prikazujemo film koji ni po čemu ne ide u kategoriju obiteljskog filma. Riječ je o igranom dugometražnom filmu nastalom u potpuno profesionalnim uvjetima, ali koji uzima formu obiteljskog filma. Naime, obiteljski filmovi osim funkcije dokumentiranja manje ili više važnih obiteljskih događaja, imaju i ritualnu funkciju, oni su poziv na druženje, na prisjećanje, oni su dokument povezanosti obitelji. Autor koristeći tu formu prikazuje upravo ono što na obiteljskom filmu ne možete vidjeti - rasap jedne obitelji, a baš ova forma fikciji daje težinu dokumentarne 'istinitosti', promatrači smo onoga što nije namijenjeno javnosti. (Lucija Zore)
Petak, 30. ožujka 2012.
18:00 Snimci s putovanja – putopisi:
Put po Kini, Andrija Štampar, 1936.
Berlin 1939. Vladislav Ilin, 1939.
Iz Dalmatinskog otočja: Otok Mljet, Vladislav Ilin, 1949-1950.
Jettom iz Kalifornije u New York, Maksimilijan Paspa, 1960.
20:00 Obiteljski snimci s putovanja:
Venecija, obitelj Deutsch Maceljski, 1930.
Putovanje brodom ''Kraljica Marija'' 1934., obitelj Deutsch Maceljski, 1934.
Journal br 1 do 1955. Rijeka, Portorož, Maribor, Omiš, Maksimilijan Paspa
Subota, 31. ožujka 2012.
18:00 U formi obiteljskog filma:
Što je Iva snimila 21. listopada 2003., Tomislav Radić, 2005.
20:00 Život građanskog sloja tridesetih i četrdesetih godina prošlog stoljeća:
Večera, obitelj Deutsch Maceljski, 1930.
Obiteljski film, Maksimilijan Paspa, 1931.
Društveni čaj, 1934., obitelj Deutsch Maceljski, 1934-1938.
Sličice iz obiteljskog života, Maksimilijan Paspa, 1938-1940.
Ostavština Gordoš-Švarc, obitelj Gordoš-Švarc, 1940-e
Organizacija i realizacija programa HFS u suradnji s Hrvatskom kinotekom
www.filmski-programi.hr
Blagajna: 4834 039