Tim programa “Pogled iz Beograda”: Dragomir Zupanc, Boško Prostran, Jovan Bačkulja, Ivica Đođević, Milica Jovčić
Produkcija: Centar za kulturnu dekontaminaciju
Saradnik istraživač: Ivica Gunjača
Partneri: MMC Luka, Pula; Pula film festival, Pula film factory, Hrvatski filmski savez
Projekt je finansiran sredstvima Ministarstva kulture i informacionog društva Republike Srbije, uz dodatnu podršku Hrvatskog audio-vizualnog centra
Da li je MAFAF iluzija generacije iz 1965?
MAFAF, Međuklupski i autorski festival amaterskog filma, manifestacija je koja se od 1965. do 1990. odvijala u Puli neposredno prije Festivala igranog filma. Dvadeset godina nakon posljednjeg izdanja, putem dostupne dokumentacije i arhivskih materijala, pokušat će se učiniti vidljivom nevidljiva povijest MAFAF-a, kako bi se festival kontekstualizirao, valorizirala njegova važnost i rehabilitiralo sjećanje na festival koji je brojem prijavljenih filmova i prisutnih autora bio najveća manifestacija alternativnog i neprofesionalnog filmskog stvaralaštva u Jugoslaviji.
MAFAF je bio jednostavno – MAFAF, festival koji je nikao iskreno, spontano, iz entuzijazma, ne iz teorija - zapisao je Nikola Lorencin u katalogu prilikom obilježavanja 25. obljetnice MAFAF-a 1990. godine. Nastao u neposrednoj blizini Festivala jugoslavenskog igranog filma koji se održavao u pulskoj Areni, potaknut vremenskim i duhovnim okruženjem zagrebačkog GEFF-a i ideja anti-filma, dva festivala imala su značajnu ulogu u formiranju MAFAFa. Heterogena produkcija kino klubova u kulturnom prostoru nekadašnje SFRJ obuhvaća različite tematske, estetske, produkcijske, društvene i kulturne paradigme, radovima koji se na specifičan način odnose prema filmskom mediju, sustavu kinematografije i jeziku filma, koji su usmjerili amaterski film, ponudivši estetski koncept koji je stvaralački poticao.
Izmještanje konteksta
Informativni program / Nevidljivi MAFAF predstavlja istraživačku platformu, projekt koji se u etapama realizira kroz prepoznatljive prezentacijske formate – izložbu, programe filmskih projekcija, serije razgovora, publikacije, a ima ulogu u stvaranju arhiva, čuvanju i prikupljanju građe. Prezentacija filmskog materijala i dokumentacije odvijala se u galerijskom kontekstu, a izmještenost filmskog materijala u galerijski kontekst može omogućiti novo čitanje i razumijevanje kako dokumentacije tako i cjelokupnog konteksta festivala MAFAF i produkcije kino klubova. Riječ je o pokušaju otvaranja novoga diskurzivnog prostora i stvaranje subjektivne reinterpretacije. Stoga, namjera projekta nije stvaranje fiksnog povijesno utemeljenog narativa, nego naznačavanje mape fragmenata, mozaika podataka, proizvoljno povezanih detalja, kako bi se artikulirao drugačiji pogled. Možemo provjeriti, riječima Save Trifkovića, dobitnika nagrade na Prvom MAFAF-u da li još uvijek traje dilema prve večeri: da li je MAFAF velika iluzija generacije iz 1965. godine?
Branka Benčić
Pogled iz Beograda
Izložba “MAFAF – Nevidljiva istorija” razvija se u svom putovanju i privlači, okuplja i strukturiše nizove individualnih i zajedničkih sećanja i iskustava u istoriografskoj rekonstrukciji jedne od najvećih manifestacija jugoslovenskog kinoamaterizma. Filmovi se ponovo sastaju u kolažnim projekcijama i instalacijama; spiskovi, članci, katalozi, fotografije sakupljeni su na radnom stolu; učesnici, autori, članovi žirija, gledaoci, kritičari, istraživači – svi su uključeni u proces ponovnog čitanja, ponovnog gledanja i razumevanja implikacija i rezultata MAFAF-a. Ono što “Pogled iz Beograda” doprinosi putujućoj i rastućoj izložbi nije analiza završene istorije jednog festivala, već pogled u “nevidljivi” život posle, uočavanje kontinuiteta prakse filmske produkcije “iz ljubavi”, entuzijazma, kao i njenih javnih manifestacija. U pripremi ovog Pogleda, Dušan Makavejev je naš tim savetovao da jedino pogled na ono sto je danas živo i aktivno može izaći iz uobičajenih komemorativnih oblika osvrta na ovu istoriju, i stoga će ovaj program biti ponuđen kao faza istraživanja procesa emancipacije filmske produkcije koji je u toku, a čiju genezu posmatramo i u oblikovanju javnih manifestacija jugoslovenskog kinoamaterizma. Iz trenutka ekspanzije vernakularne video produkcije, iz nestabilne geografije, ovaj će Pogled biti sećanje, ali na budućnost, konstituisan u dijalogu učesnika, filmova, starih i novih tekstova i publike.
Aleksandra Sekulić