Filmski Programi

Facebook HFS
28.02.2018.
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona

Od petka, 02. ožujka do srijede, 07. ožujka u kinu Tuškanac održat će se prva hrvatska retrospektiva švedskog redatelja Roya Anderssona, jedne od najosebujnijih i najoriginalnijih autorskih ličnosti svjetskoga filma. Ciklus pod nazivom Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona donosi pet dugometražnih i dva kratkometražna filma redatelja kojega je šira filmska javnost upoznala tek 2014. godine, kada je za svoj film Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju osvojio Zlatnog lava na venecijanskom festivalu, iako je svoj dugometražni prvijenac snimio daleke 1969. godine.

Andersson je debitirao filmom Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria, 1970), o dvoje zaljubljenih tinejdžera i njihovim obiteljima koji s cinizmom gledaju na njihovu ljubav smatrajući je tek prolaznom mladenačkom zanesenošću, koji je zbog usredotočenja na pomaknute svakodnevne situacije, klasne i generacijske konflikte, te humorne elemente uspoređivan s djelima tzv. čehoslovačkog novog vala. Film je ovjenčan Zlatnom plaketom, Interfilm i UNICRIT nagradom te specijalnom nagradom novinara na filmskom festivalu u Berlinu, kao i nominacijom za Zlatnog medvjeda na istom festivalu, te je bio veliki lokalni hit.

Međutim, unatoč velikim očekivanjima nakon uspješnog prvijenca, njegovo drugo dugometražno ostvarenje, Giliap (1975), o tragičnom ljubavnom trokutu između radnika jednog hotelskog restorana u malome gradu, naišlo je, dijelom zbog naglašene stilizacije i zaokreta ka mračnijim temama, na veoma loš prijem i kod kritike i kod publike, te se redatelj odlučio povući iz svijeta filma i posvetiti snimanju reklama.

Reklame koje je tijekom idućih gotovo dvadeset godina snimao za osiguravajuće kuće, banke, autoindustriju, političke stranke, snimljene često u jednom kadru i prožete apsurdnom komikom, vremenom su stekle kultni status, a velikim je dijelom Andersson upravo u njima izgradio svoj osebujni stil prepoznatljiv u njegovim kasnijim djelima.

Nakon gotovo dvadesetogodišnje pauze vratio se filmu kratkometražnim remek-djelom Svijet slave (Härlig är jorden, 1992), koji ujedno označava i svojevrsno rođenje, odnosno definiranje njegova jedinstvena, prepoznatljiva stila, u kojem sredovječni muškarac gleda izravno u kameru i pripovijeda gledatelju svoj vlastiti život.

Već iduće godine po narudžbi švedskog ministarstva zdravstva režira kontroverzni kratkometražni film o AIDS-u Nešto se dogodilo (Någonting har hänt, 1993), no kasnije je povučen zbog satiričnih dijelova u kojima Andersson komentira rasizam kroz lik liječnika koji za AIDS drži odgovorne ljude crne boje kože.

Nakon punih dvadeset i pet godina režira svoj treći dugometražni film, remek-djelo Pjesme s drugog kata (Sånger frå andra våningen, 2000), inspiriran pjesmom Cesara Valleja, u kojem kroz 46 vinjeta prati nekoliko likova (koji nisu klasični protagonisti) – otpuštenog činovnika, poduzetnika, menadžera – i njihove probleme. Film je ovjenčan nagradom žirija te nominacijom za Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Cannesu.

Drugi dio neformalne trilogije o ljudskoj egzistenciji čini remek-djelo Ti koji živiš (Du levande, 2007), u kojem redatelj kroz 50 vinjeta snimljenih uglavnom u jednom tablo-kadru i bez klasično postavljene radnje, prati brojne likove, prikazujući ljudsko ponašanje, brige, radost, ljubav, snove i sve ono što nas čini onime što jesmo. Između ostalog, film je nagrađen Srebrnim Hugom na filmskom festivalu u Chicagu, te je nominiran za Europsku filmsku nagradu te za nagradu Izvjestan pogled (Un certain regard) na filmskom festivalu u Cannesu.

Konačno, nadrealnom crnohumornom komedijom Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på gren och funderade på tillvaron, 2014), u kojem kroz 39 sekvenci prati dvojicu trgovačkih putnika koji putuju s kovčegom punim besmislenih artikala, zaokružio je svoju neformalnu trilogiju o uvjetima ljudskog bivanja, te osvojio Zlatnog lava na filmskom festivalu u Veneciji, Europsku filmsku nagradu za komediju, te nominacije za najbolji film i režiju na dodjeli Europske filmske nagrade.

Stilski, Anderssonove filmove odlikuje iznimna vizualnost i likovnost, kompozicijsko i mizanscensko savršenstvo, pomno dekorirani, artificijelni interijeri, scene snimljene u jednom tablo kadru koje prikazuju zaokruženo zbivanje, snimljene statičnom kamerom najčešće u razini pogleda, u srednjem planu ili polutotalu, upotreba širokokutnih objektiva koji omogućuju kompoziciju u više dubinskih planova, često rušenje četvrtog zida, odnosno pogledavanje likova prema kameri i dr.

Tematski, pak, redateljevi filmovi na iznimno duhovit, no istovremeno pesimističan način prikazuju dnevne situacije s kojima se svakodnevno susreću njegovi besperspektivni, izgubljeni pojedinci (npr. uredske rutine, čekanje autobusa), ali i probleme ljudske komunikacije, vjere, samoće, egzistencije, odnosno, općenito pitanje smisla života. Međutim, začudni detalji te apsurdni humor u tradiciji Daniila Harmsa i Monty Pythona, i elementi filmske komike Jacquesa Tatija i Bustera Keatona, njegove filmove ne čine nimalo pretencioznima, već humanima i silno zabavnima.

Raspored projekcija:

Petak, 02. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
19:00   Svijet slave (Härlig är jorden, 1992)
Ti koji živiš (Du levande, 2007)
21:00   Nešto se dogodilo (Någonting har hänt, 1993)
Pjesme s drugog kata (Sånger frå andra våningen, 2000)

Subota, 03. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
19:00   Nešto se dogodilo (Någonting har hänt, 1993)
Pjesme s drugog kata (Sånger frå andra våningen, 2000)
21:00   Svijet slave (Härlig är jorden, 1992)
Ti koji živiš (Du levande, 2007)

Ponedjeljak, 05. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
18:30   Giliap (Giliap, 1975)
21:00   Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på gren och funderade på tillvaron, 2014)

Utorak, 06. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
19:00   Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju (En duva satt på gren och funderade på tillvaron, 2014)
21:00   Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria, 1970)

Srijeda, 07. ožujka
Portreti: Minijature o bivanju Roya Anderssona
18:30   Švedska ljubavna priča (En kärlekshistoria, 1970)
20:30   Giliap (Giliap, 1975)

Svi filmovi prikazuju se s DCP formata.
Cijena ulaznice je 20 kuna, za članove Filmskih programa kina Tuškanac 10 kuna.

http://kinotuskanac.hr/cycle/portreti-minijature-o-bivanju-roya-anderssona
https://www.facebook.com/events/546825749031449/

Filmski Programi

Panorama: Španjolski filmski kanon

U petak, 23. veljače u kinu Tuškanac započinje program pod nazivom Panorama: Španjolski filmski kanon, u sklopu kojega će tuškanačka publika imati prilike pogledati izbor od šest antologijskih ostvarenja španjolske kinematografije... »više

Portreti: Celuloidna putovanja Wima Wendersa u kinu Tuškanac

Od 15. do 22. veljače kino Tuškanac donosi retrospektivu jednog od najistaknutijih predstavnika tzv. novog njemačkog filma pod nazivom Portreti: Celuloidna putovanja Wima Wendersa. U sklopu ciklusa bit će prikazano sedam čuvenih redateljevih ostvarenja... »više

Nostalgija: Scenografije Željka Senečića

U znak sjećanja na nedavno preminulog Željka Senečića, istaknutog hrvatskog filmskog i kazališnog redatelja, scenografa, slikara i svestranog umjetnika, kino Tuškanac od petka, 09. veljače do ponedjeljka, 12. veljače u programu pod nazivom Nostalgija: Scenografije Željka Senečića... »više

Panorama: Suvremeni švedski film u kinu Tuškanac

Kino Tuškanac izabralo je pet filmova suvremene švedske kinematografije koji će u veljači biti premijerno prikazani zagrebačkoj publici u programu pod nazivom Panorama: suvremeni švedski film... »više