U petak, 23. veljače u kinu Tuškanac započinje program pod nazivom Panorama: Španjolski filmski kanon, u sklopu kojega će tuškanačka publika imati prilike pogledati izbor od šest antologijskih ostvarenja španjolske kinematografije u rasponu od neorealističkih tendencija razvidnih u djelima dvojice ključnih ličnosti španjolskog filma 1950-ih, Juan Antonio Bardema i Luis García Berlange, preko naslova nastalih u vrijeme tzv. novog španjolskog filma 1960-ih, poput kontroverzne Viridiane (1961) Luisa Buñuela i Život se nastavlja (1965) Fernando Fernán Gómeza, do Zmije u njedrima (1976) Carlosa Saure, realizirane posljednje godine Francova režima.
Viridiana / Viridiana (Luis Buñuel, 1961)
Petak, 23.02. u 19 sati / Subota, 24.02. u 21 sat
Prvi Buñuelov španjolski film nakon višegodišnja izgnanstva, priča je o mladoj časnoj sestri koja tik pred davanje konačnog zavjeta odlazi u posjet imućnom ujaku koji zbog njezine nevjerojatne sličnosti s njegovom pokojnom suprugom žudi za njom te je pokušava nagovoriti da ostane s njime.
Kontroverznu Viridianu (npr. čuvena scena večere pijanih prosjaka kao citat Posljednje večere Leonarda da Vincija praćene Handelovim oratorijem Mesija) španjolske su vlasti zabranile za prikazivanje zbog „blasfemije“ te su zaplijenile sve kopije, dok je Vatikan film nazvao uvredom kršćanstvu, no film je nagrađen Zlatnom palmom na filmskom festivalu u Cannesu.
Zmija u njedrima / Cria cuervos (Carlos Saura, 1976)
Petak, 23.02. u 21 sat / Subota, 24.02. u 19 sati
Nakon što kao djevojčica slučajno svjedoči razgovoru oca i njegove ljubavnice tik prije njegove smrti od srčanog udara za spolnoga odnosa, Ana se prisjeća stava prema ocu kojega drži odgovornim za majčinu patnju, bolest i smrt, te kako su ona i sestre Irene i Maite otišle živjeti kod stroge, ali dobronamjerne tetke Pauline.
Referirajući se naslovom na španjolsku poslovicu „Cría cuervos y te sacarán los ojos“, tj. „Hrani gavrane i iskopat će ti oči“, film predstavlja veoma dojmljiv prikaz dječjeg suočavanja s patnjom i smrću, drži se redateljevim remek-djelom te je nagrađen Velikom specijalnom nagradom žirija na filmskom festivalu u Cannesu.
Smrt biciklista / Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)
Ponedjeljak, 26.02. u 19 sati / Utorak, 27.02. u 21 sat
Nakon što na seoskoj cesti autom usmrte biciklista, umjesto da mu pruže pomoć i pokušaju ga spasiti, sveučilišni profesor Juan koji je upravljao vozilom i njegova suputnica Maria Jose odluče pobjeći s mjesta nesreće kako bi izbjegli neugodna pitanja i mogućnost da njihova afera bude otkrivena.
Nastao pod utjecajem talijanskog neorealizma, film progovara o moralnoj krizi i devijacijama španjolskog društva pod Francovom vlašću, a iako je njime autor stekao poštovanje struke te nagradu kritike na filmskom festivalu u Cannesu, imao je problema s vlastima i cenzurom te je nakon drugog velikog filma Glavna ulica postupno pao na marginu španjolske kinematografije.
Dobrodošli Mr. Marshall / Bienvenido Mr. Marshall (Luis García Berlanga, 1952)
Ponedjeljak, 26.02. u 21 sat / Utorak, 27.02. u 19 sati
Kada u malom španjolskom selu biva najavljen posjet američke delegacije u sklopu projekta davanja novčane pomoći, mještani i nagluhi gradonačelnik ne znaju kako dočekati goste, no kada napokon započnu s planovima o dočeku na vidjelo izlaze sve predrasude i stereotipi koji španjolski narod gaji prema američkom i obratno.
Nastao prema scenariju Bardema i Berlange, film se drži jednim od ključnih naslova u evoluciji španjolske kinematografije, odnosno izlaskom španjolskog filma iz letargije u doba diktature, a zbog ironična, satirična prikaza i ismijavanja iluzija koje je u španjolskoj provinciji budio Marshallov plan, nagrađen je posebnim priznanjem na filmskom festivalu u Cannesu.
Krvnik / El verdugo (Luis García Berlanga, 1963)
Srijeda, 28.02. u 19 sati / Četvrtak, 01. ožujka u 21 sat
Obzirom da mu se bliži mirovina, krvnika Amadea brine potraga za nasljednikom, dok njegovu kćerku Carmen brine kako zadržati muškarca kad svaki netragom nestanu čim sazna kojim se poslom bavi njezin otac. Moguće rješenje za oboje mogao bi biti mladi Jose koji radi kao namještenik pogrebnog zavoda.
Najuspjelije Berlangino djelo, ovjenčano nagradom FIPRESCI na filmskom festivalu u Veneciji te u anketi španjolskih filmskih kritičara i redatelja 1976. proglašeno najboljim španjolskim filmom svih vremena, film je o čovjeku koji se užasava nasilja, ali rezigniran svjesno ide do kraja, uvjeravajući samog sebe u neizbježnost smrtne kazne.
Život se nastavlja / El mundo sigue (Fernando Fernán Gómez, 1965)
Srijeda, 28.02. u 21 sat / Četvrtak, 01. ožujka u 19 sati
Kroz priču o dvije sestre koje pokušavaju pronaći uspjeh, ljubav i status u Madridu ranih 1960-ih, redatelj daje snažan i realističan portret Španjolske toga vremena ispunjene mržnjom, zavišću, bijesom, pohlepom, nasiljem, preljubom, kockanjem, prostitucijom, prevarama, lošim položajem žena u društvu i dr.
Uz redateljev film Neobično putovanje (1964), inače najomiljeniji film Pedra Almodovara, ovu isprva tajno prikazanu melodramu s elementima neorealizma poznavatelji španjolske kinematografije danas drže neospornim i skrivenim draguljem španjolskog filma i jednom od najsnažnijih osuda Francova režima.
Program Panorama: Španjolski filmski kanon realiziran je u suradnji s Veleposlanstvom Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj.
Cijena ulaznice je 10 kuna. Ulaz za članove slobodan.
Više informacija na:
http://kinotuskanac.hr/cycle/panorama-spanjolski-filmski-kanon
https://business.facebook.com/events/1347370235408861/