Kontrazoom Duška Popovića

Facebook HFS
15.01.2020.
Prvi filmski studio u nas
Od Oceana do Jadrana

Jedan od povijesnih hrvatskih filmaša bio je i Franjo Ledić (rođen 1892. u Derventi, Bosna i Hercegovina), koji je samoga sebe reklamirao kao prvog jugoslavenskog filmskog redatelja, a početak mu je karijere vezan uz Ilok, u kojem je 1908. prvi put vidio pokretne slike, pa Berlin, do kojeg je stigao lutajući preko Budimpešte, Beča i Praga, koji je tih godina bio izuzetno filmski aktivan, i u kojem 1919./20. pokreće svoju filmsku industriju, nazvavši studio Ocean film. Početkom 1920. snima, kako je onda bilo uobičajeno, nijemi film u šest činova Angelo-misterij Zmajgrada, kojeg publika i kritika nisu baš dobro primile, nakon čega odlazi u Italiju i snima opet bez većeg uspjeha, a 1925. se vraća u Zagreb. Bio je statist-glumac, šminker, crtač i postavljač dekoracija, asistent kod poznatog njemačkog sineasta Ernsta Lubischa, inače svojeg vršnjaka koji je najpoznatiji kao redatelj Ninočke (1939.), s Gretom Garbo, filmski vizionar, poduzetnik i pustolov, a namjeravao je na području današnje zagrebačke Knežije, blizu Horvaćanske ulice, sagraditi najveći filmski studio i pretvoriti Zagreb u novi Hollywood.

Projekt je prvobitno, kao i u Berlinu, nazvao Ocean film, a onda ga preimenovao u Jadran film. Potporu mu je svojevremeno dao i slavni Oktavijan Miletić, koji kaže kako je Ledić shvatio da za snimanje nema adekvatnog prostora, naručio nacrte filmskoga grada, točnije sustava filmskih studija, a zatim po vlastitim nacrtima gradio studio na Horvaćanskoj, blizu Savskog mosta. Neobična i slikovita arhitektura glavne zgrade, oblikovana u duhu secesije, služila je i kao scenografija kod snimanja nekih filmova, a u dvorištu studija je sagradio kulu upravne zgrade, pomoćne tehničke prostorije, posebno kućicu za glumce, veliku halu za snimanje intimnih scena i uredio na otvorenom veliki prostor za masovne prizore.

Imanje prodaje 1927. godine Franji Kiseljaku (i danas taj prostor neki zovu Vila Kiseljak), zasićen dugovima i propalim projektima. Godine 1942. pojavljuje se ideja o projektu filmskoga grada uz cestu Sveta Nedelja–Samobor, 1943. se počinje graditi filmski grad na Laščini,  ali prvi ozbiljni projekt bila je gradnja studija Jadran filma.

Ledić je objavio i prvu domaću knjigu o filmu, naslovljenu Film–kako se može postati filmski glumac i glumica. Što o filmu mora znati svaki kandidat i kandidatkinja? te je pokrenuo prvi filmski časopis u Hrvatskoj. Spominje se da je uspio dovesti nekoliko inozemnih filmskih ekipa na snimanje na Jadran. Sam je snimio i dijelove filma Ciganska krv-dobrotvorka Balkana, o ljubavi, strasti, ubojstvu i potjeri kroz savske  čerge, a nakon neuspjeha s filmom Njih dvoje, završava u zatvoru zbog dugova.

Poslije zatvora pokreće filmski žurnal Zvono, snima kratke reportaže putujući  Kraljevinom Jugoslavijom, a najveći dio reportaža je prodao beogradskoj kinoteci. Početkom Drugog svjetskog rata je na popisu radnika Državnog slikopisnog zavoda NDH, u odjelu za filmske žurnale, a nakon rata je neko vrijeme interniran pa se povukao iz javnog života.

Danas su ostaci Ocean filma zdanje tragične sudbine, potpuno devastirano, prepušteno beskućnicima i narkomanima, od kuće su ostali goli zidovi, okolni prostor nalikuje džungli te služi kao odlagalište građevinskog otpada. Ono što je nekada bio prvi filmski studio, danas je utočiste beskućnika i ovisnika. Zgrada je u vlasništvu Grada Zagreba i zaštićeno je kulturno dobro (pojedinačno) upisano u Registar kulturnih dobara RH–Listu zaštićenih kulturnih dobara, ali očito ni Grad ni Republika Hrvatska ne znaju što bi s njom.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

Kontrazoom
Duška Popovića

Pr(a)vi kauboj Balkana

Fotograf s koltom

Rođen kao Aljuš Musli 1944. godine u Tetovu, gradu u današnjoj Sjevernoj Makedoniji, antičkom Euneumu, koji je novo ime, kažu neki, dobio po mitološkom junaku Tetu koji je cijeli kraj očistio od zmija, bajkovitom području na padinama Šar planine... »više

Filmski četvrtak u HDA

Bog i Hrvati

Zadnja prošlogodišnja projekcija u nizu Filmski četvrtak u HDA održana je 19. prosinca 2019. pod nazivom Bog i Hrvati: filmovi Kršćanske sadašnjosti, a bIla posvećena filmovima u produkciji Kršćanske sadašnjosti, kao pionira vjerskog filma u nas... »više

Kino Tuškanac

Retrospektiva Pedra Almodóvara

Velika i uspješna prošlogodišnja serija (o čemu najbolje svjedoči uvijek prepuno kino) pomno osmišljenih i odabranih ciklusa i retrospektiva, koje potpisuje voditelj Filmskih programa kina Tuškanac Marko Rojnić, u novoj je sezoni nastavljena nizom filmova Pedra Almodóvara... »više

Hrvatski filmski savez

Svijet mladih

Hrvatski filmski savez je 17. prosinca u kinu Tuškanac organizirao izvrsno posjećenu (posebno raduje što je bilo više od dvije trećine mladih sudionika) konferenciju Uloga medijske pismenosti u borbi protiv nasilja među djecom... »više