Velika i uspješna prošlogodišnja serija (o čemu najbolje svjedoči uvijek prepuno kino) pomno osmišljenih i odabranih ciklusa i retrospektiva, koje potpisuje voditelj Filmskih programa kina Tuškanac Marko Rojnić, u novoj je sezoni nastavljena nizom filmova Pedra Almodóvara, rock-glazbenika, kazalištarca i scenarista underground stripova koji se bavio i eksperimentalnim filmom, a u svijet velikog filma je ozbiljnije ušao pred kraj Francove ere. Usporedno s promjenama u španjolskom društvu mogu se pratiti i stilske, tematske i izražajne mijene u njegovim filmovima i autorsko sazrijevanje.
Program je počeo u četvrtak, 2. siječnja projekcijom filma Pričaj s njom iz 2002., crnohumornom triler-dramom koja je nagrađena Oscarom za najuspjeliji izvorni scenarij, Zlatnim globusom za najbolji film s ne-engleskog govornog područja te Europskom filmskom nagradom za najbolji film, režiju i scenarij, a uoči projekcije je uvodnu riječ o Almodóvarovu stvaralaštvu održala filmska redateljica Hana Jušić.
Retrospektiva traje do 11. siječnja i bit će prikazano čak osamnaest naslova nastalih u razdoblju 1982-2016. Djela su to u kojima se Almodóvar specifičnim vizualnim stilom, umnožavanjem različitih stilskih obrazaca, žanrovskom raznorodnošću, spojem komedije, melodrame i kriminalističkog filma, kamp estetikom, umetanjem citatnih posveta, intertekstualnih elemenata i metafilmskih dosjetki, na humoran način bavi nekim od svojih stalnih tematskih preokupacija, osebujnim ženskim likovima, spolnim identitetima, istraživanjem naličja ljudske seksualnosti, psihičkim devijacijama i drugim.
Kadar iz filma Kika
Uslijedili su Cvijet moje tajne iz 1995., naravno po vlastitom scenariju, o sredovječnoj autorici ljubavnih romana Leocadiji ´Leo´ Macías, čiji je osobni ljubavni život prilično problematičan, sa sjajnom Marisom Paredes koja je za ulogu nagrađena na festivalu u Karlovym Varyma, humorna drama Labirint strasti iz 1982., o mladoj Sexiliji, djevojci osjetljivoj na sunčevu svjetlost, koja izuzetno uživa u seksualnim odnosima s velikim brojem muškaraca, njenom vršnjaku Rizi Neru, u kojeg je bila zaljubljena kao djevojčica, nasljedniku prijestolja u izmišljenom kraljevstvu Tiran i likovima s društvenog ruba u potrazi za vlastitim seksualnim identitetima, inače drugim uopće filmom Antonia Banderasa, koji je kasnije postao omiljeni Almodovarov glumac, pa triler Matador iz 1986., opet s Antoniom Banderasom, o masturbatoru i spolno neiskusnom mladom matadoru i nizu okrutnih ubojstava povezanih sa seksualnošću te komedija Kika iz 1993., po vlastitom scenariju, s Verónicom Forqué u glavnoj ulozi, o kozmetičarki koja se povremeno bavi i uređivanjem pokojnika, postaje ljubavnicom mladića kojeg je tako uređivala, a pokazalo se da je tek obamro, uskoro i njegovog očuha, pa se događaji razvijaju svojim tokom.
Retrospektiva se nastavlja filmovima Žene na rubu živčanog sloma (1988), Slomljeni zagrljaji (2009), Loš odgoj (2004), Živo meso (1997), Koža u kojoj živim (2011), Cvijet moje tajne (1995), Veži me! (1989), Mračne navike (1983), Vraćam se (2006), Čime sam to zaslužila? (1984), Sve o mojoj majci (1999), Visoke potpetice (1991), Julieta (2016) i Zakon žudnje (1987).
U sklopu novog programa posvećenog filmovima koji su u redovnoj kino distribuciji u Hrvatskoj bit će prikazan i najnoviji redateljev film, nagrađivana egzistencijalna drama Tuga i slava (2019), kažu jedno od najintimnijih i najintrospektivnijih autorovih ostvarenja.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com