Kino Tuškanac sve više postaje kultnim mjestom zagrebačkih ali i drugih filmofila svih generacija, donekle zahvaljujući staroj slavi, a puno više dinamičnom i znalačkom vodstvu Marka Rojnića koje se očituje vrsnim odabirom filmskih ciklusa, u pravilu samo jednim, ekskluzivnim prikazivanjem, često i kritičarskim uvodima, a vrijedi istaknuti, i kvalitetnim najavama i press materijalima.
Jesen je tako počela retrospektivom jednog od najvećih majstora francuskog kriminalističkog filma, francuskog Hitchcocka Henri-Georges Clouzota, koja je trajala od 7. do 10. listopada. Publika je mogla vidjeti remek-djelo Demoni (1955), s uvodom filmske kritičarke Alemke Lisinski, pa redateljev prvijenac Ubojica stanuje na br. 21 (1942), još jedno remek-djelo Nadnica za strah (1953), koje je osvojilo Grand Prix u Cannesu i Zlatnog medvjeda u Berlinu, kriminalističku dramu Quai des Orfevres (1947) nagrađenu za režiju u Veneciji, moderniziranu adaptaciju Prevostova romana Manon (1949) nagrađenu Zlatnim lavom u Veneciji, zatim po mnogima najuspjelije autorovo ostvarenje, detekcijski film Gavran (1943) te Zlatnim globusom nagrađenu krimi dramu Istina (1960), koja je ostvarila i veliki komercijalni uspjeh.
Kadar iz filma Ples realnosti
Od 17. do 21. listopada u kinu Tuškanac održan je Berlinale Special 2019 – festival suvremenog njemačkog filma s jedinstvenim glazbeno-filmskim spektaklom na otvaranju, pod nazivom Kinofonija! Održana je projekcija glasovitog nijemog Berlin, simfonija velegrada (Walter Ruttmann, 1927), ritmički i vizualno impresivnog dokumentarno-eksperimentalnog filma, uz živu glazbenu pratnju nagrađivanog i popularnog hrvatskog kvarteta Chui, koji njeguje ponešto drugačiji pristup jazzu. Prvi im je album bio Chui, krajem 2013. objavljuju The Second Arrival, koji dobiva brojne pohvale glazbene kritike i publike, a treći 2015. godine pod nazivom Third Sun From The Stone kojim osvajaju titulu domaćeg albuma godine što dosad nije pošlo za rukom ni jednom jazz-sastavu u Hrvatskoj. U suradnji s Jazz orkestrom Hrvatske radiotelevizije 2017. godine snimaju novi album, a iste godine i pjesmu s glazbenom divom Josipom Lisac. Dobili su dva Porina za najbolji jazz-album i najbolju jazz-izvedbu, a nedavno izdali novi singl Pogledaj.
Nastavljeno je kratkom retrospektivom trenutno najpriznatijeg makedonskog redatelja pod nazivom Filmski triptih Milča Mančevskog u kojoj su 28. listopada prikazani, s uvodnom riječi filmske kritičarke Diane Nenadić, izvrsni dramski triptih Prije kiše (1994), nagrađen Zlatnim lavom na filmskom festivalu u Veneciji, a idući dan spoj suvremene egzistencijalne drame i vesterna Prašina (2001) te triptih Majke (2010). Program je realiziran zahvaljujući Vijeću makedonske nacionalne manjine grada Zagreba i Makedonskoj kinoteci u Skopju.
Početak studenog bit će obilježen retrospektivom kultnog čileanskog umjetnika i ultimativnog psihodeličnog vizionara Alejandra Jodorowskog, koja se u kinu Tuškanac održava od petka, 1. do ponedjeljka, 4. studenoga. U ciklusu nazvanom Psihomagijski svemir Alejandra Jodorowskog bit će prikazano šest filmova, od Svete planine (1973), iznimno radikalnog i provokativnog djela koje je blasfemičnošću i ekstravagantnošću u vrijeme premijere skandaliziralo javnost, s uvodnom riječju filmskog kritičara Maria Kozine, a slijede El topo (1970), tzv. acid vestern, koji elemente i poetiku klasičnog vesterna kombinira s elementima špageti vesterna, snimljen pod utjecajem Federica Fellinija, Sveta krv (1989), s temeljima psihoanalize, Ples realnosti (2013), prvi dio autorove autobiografske trilogije u kojoj je kao glumce angažirao svoja tri sina, Beskrajna poezija (2016), središnji dio trilogije (još i dokumentarac Psihomagija, umjetnost koja liječi) te redateljev prvijenac Fando i Lis (1969), temeljenom na istoimenoj drami Fernanda Arrabala, s vidljivim utjecajem poetike Luisa Buñuela, koji je nekoliko desetljeća u Meksiku bio zabranjen za prikazivanje.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com