Pred edukatore se u općoj eskalaciji medijskog opismenjavanja postavljaju brojni zadaci, a povremeno se zaboravlja neophodan prvi korak: educirati same edukatore. Kao u onoj priči o skoro svakoj klasičnoj kuharici u kojoj se u receptu za pravljenje palačinki već u prvoj rečenici obavezno kaže napravi se obično tijesto za palačinke, a ne objasni se što je to. Polazi se od posve krive premise da svatko zna što to je i kako se to radi. E, pa mnogi ne znaju! A često se od njih očekuje da o tome što ne znaju uče druge.
Projekt Svi smo mi kultura osmislila je i organizirala Udruga mladih V.U.K (Varaždinski underground klub), s partnerima, koja se između ostaloga bavi neformalnim obrazovanjem mladih o građanskom odgoju, prevenciji nasilja, volonterstvu, novim medijima i medijskoj pismenosti, inovativnim audio-vizualnim kulturnim i umjetničkim praksama i ljudskim pravima, a ostvaren je u provedbi Filmsko-kreativnog studija VANIMA. Prva radionica animiranog filma za odrasle održana je u Varaždinu od 8. do 11. srpnja 2019. godine, a cilj je radionice bio vještinu animacije proširiti među edukatore te je tako posredno unijeti u vrtićke skupine i učionice osnovnih škola ili jednostavno, približiti je onima koji se žele pridružiti svijetu kreativnog stvaranja animiranog filma.
Polaznici su prvenstveno imali jaku intrinzičnu motivaciju, koja je među glavnim temeljima nove kurikularne reforme, a riječ je o unutarnjoj motivaciji na sve ono što učenike i djecu u vrtićima navodi na aktivnosti, u pravilu i određuje njihov smjer, intenzitet i trajanje. Kaže se da je intrinzična motivacija u pravilu neovisna o mogućim materijalnim i socijalnim ostvarenjima, a proces učenja i stjecanja znanja uvjetovan je i motiviran prije svega prirodnom znatiželjom i samostalnim interesom za sadržaj. Naravno, sve je zahtijevalo i veliko strpljenje i obilje entuzijazma, ne bi li se kroz tek dvanaest radnih sati usvojile osnove filmske teorije i filmskog jezika, obradilo nekoliko metodičkih scenarija za nastavu filma i ovladalo praktičnim vještinama potrebnim za kreativnu animaciju. Svi su se sudionici okušali i u radu s dostupnom filmskom opremom koju imaju u svojim radnim sredinama te upoznali besplatne i lako dostupne računalne programe za obradu snimljenog materijala. Od stvaranja filmske ideje, preko rada na scenariju do izrade prvih animiranih kadrova, s posebno kolorističkim i animacijski pogodnim radovima nizozemskog slikara Pieta Mondriana (1872.-1944.) nastao je animirani film Gospodin Piet, a korištene su tri animacijske tehnike (animacija crteža, animacija kolaža i piksilacija tj. animacija ljudi).
Edukaciju je uspješno završilo jedanaestero zaposlenika dječjih vrtića i osnovnih škola, Ivančica Harjač iz varaždinskog Dječjeg vrtića Leptirić, Ana Matijašec i Kristina Posavi iz Dječjeg vrtića Sreća te Gordana Friščić iz Dječjeg vrtića Varaždin odnosno Ines Vađunec iz Osnovne škole Braće Radić iz Koprivnice, Marina Kopjar iz I. OŠ Varaždin, Suzana Benković, Brankica Čumbelić i Sanela Horvat iz II. OŠ Varaždin te jedini dečko, Filip Novosel iz VI. OŠ Varaždin i Senija Zadravec-Kermek iz OŠ Orehovica.
Provedbeni je projekt idejno i koncepcijski osmislila i vodila osnivačica VANIME Dubravka Kalinić Lebinec, a uz nju su na praktičnom dijelu edukacije radili i voditelji VANIME Ana Sever i Hrvoje Selec, dok je pri tehničkoj izvedbi i montaži pomogao Petar Lebinec.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com