Nakon nekoliko mjeseci pauze u kinu Tuškanac su obnovljene Večeri animacije, no po prvi put u velikoj dvorani kako bi se većem broju gledatelja omogućilo kvalitetno uživanje u projekcijama.
Među deset prikazanih radova bio je jednominutni Seks na krovu, o spolnom odnosu ženske i muške fotelje na nekom njujorškom krovu, autora umjetničkog imena PES koji je za ovaj film 2002. godine na festivalu animiranih filmova Annecy dobio nagradu za najbolji debitantski film. Nakon ovog filma napravio je niz vrhunskih radova u tehnici stop motion, dok je njegov film Svježe guacamole 2013. nominiran za Oskara. Animirani dokumentarac Klitoris kanadske autorice Lori Malepart-Traversy šarmantno i duhovito govori o dražici ili sikilju koji je najvažniji ženski spolni organ (oko 80% žena doživljavaju isključivo klitorisni orgazam) koji muškarci (ili „muškarci“) često nepravedno zanemaruju. Iz Kanade je i film iznimne vizualne vrijednosti Konkubinina gozba autorice Hefang Wei, u kojem su vidljivi utjecaji njenog klasičnog kineskog likovnog obrazovanja i kaligrafije, a 2014. je nominiran za nagradu Cesar za najbolji francuski film.
Kadar iz filma Seks na krovu
Prvi rad Milorada Krstića My Baby Left Me iz 1995. osvojio je Srebrnog medvjeda na Međunarodnom filmskom festivalu u Berlinu te nagradu za najbolji film na festivalu animiranog filma Annecy iste godine, a govori o neobičnim karakterima te čestim loopovima i nadrealnim situacijama propitkuje seksualnost i odnos dvoje ljubavnika. Autoru su trebale pune 23 godine da snimi idući autorski film, dugometražni animirani Ruben Brandt, kolekcionar. A rad Mačkica poljske autorice Renate Gasiorowske na duhovit i inovativan način prikazuje odnos mlade žene i njezinog spolnog organa pomoću minimalističkog 2D stila animacije koji je odabran zbog malog budžeta filma. Prikazivan je od 2017. na najznačajnijim festivalima animiranog filma diljem svijeta i osvojio brojne nagrade. Ljubavne igre autorice Yumi Joung je na Animafestu 2014. proglašen najboljim kratkim animiranim filmom, rađen je u 2D tehnici i s crnobijelom slikom, a govori o dvoje ljudi koji igrajući dječje igre progovaraju o pravilima u vezi odraslih. Tramvaj Michaela Pavlatova je priča o vozačici tramvaja koja u neseksualnim objektima iz svoje svakodnevice pronalazi seksualno uzbuđenje, a premijerno je prikazan 2012. u Cannesu.
Yoriko Mizushiri u filmu Futon iz 2012. nježnim ružičastim vizualima sa značajnom glazbenom pratnjom prikazuje sjećanja i osjećaje žene zamotane u futon, u kojem joj tijelo luta, preplavljeno osjetima i zamišlja budućnost, ali prije svega osjeća svoju ženskost. Mame u plamenu Joanne Rytel je prvi animirani film koji u stop motion tehnici progovara o osjećajima i seksualnosti dvije žene u visokom stupnju trudnoće, a nagrađen je na festivalima Annecy, Berlinale, Chicago, StopTrick i mnogim drugima. Teat Beat of Sex – Kirby je jedna od petnaest epizoda serijala samostalne autorice Signe Baumane, poznate po kontroverznim filmovima o seksu, trudnoći, zubarima i ludilu, koja iz ženske perspektive progovara o seksu, a ovdje iznosi svoj stav o optimalnoj veličini muškog spolnog organa.
Program je organizirala ASIFA Hrvatske u partnerstvu s Hrvatskim filmskim savezom odnosno kinom Tuškanac, a uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra i Društva hrvatskih filmskih redatelja. Kreativna je voditeljica od samog početka, dakle od 2017. godine, članica upravnog odbora ASIFA-e Hrvatske, producentica Maša Udovičić, a u novom je ciklusu novost i plaćanje ulaznica, po 20 kn, odnosno za članove filmskog kluba HFS-a 10, a za članove ASIFA-e Hrvatske je, uz pravovremenu najavu ulaz besplatan.
Sedamdesetak gledatelja koji su se okupili i unatoč super-vjetrovitom i kišnom danu u Zagrebu najbolje svjedoči da je odluka o selidbi u veliku dvoranu kina Tuškanac bila posve opravdana.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com