U knjižari Matice hrvatske u Zagrebu je u četvrtak, 7. veljače, promovirana najnovija knjiga filmskog i likovnog kritičara Tomislava Čegira Filmski osvrti-autorske i žanrovske perspektive. Riječ je o zbirci od četrdeset i osam tekstova koji su, od 2011. do 2017. godine, objavljeni u časopisu Vijenac, a u knjizi su razvrstani u tematska poglavlja posvećena pojedinim filmskim žanrovima, odnosno vesternima, ratnim, znanstvenofantastičnim i biblijsko-kršćanskim te kriminalističkim filmovima, trilerima, dokudramama ili biografskim ostvarenjima. Knjiga je objavljena u biblioteci Kratki rezovi, glavni je urednik Luka Šeput, koji je i govorio na početku promocije, izvršna urednica Sandra Tribuson, a likovno uređenje potpisuje Željko Podoreški.
Izvanredni profesor na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu dr. sc. Nikica Gilić i docent dr. sc. Tomislav Šakić iz Leksikografskog zavoda Miroslava Krleže, obojica istaknuti filmolozi, govorili su o knjizi, ali i o vlastitim promišljanjima o sličnostima i razlikama između autorskog i žanrovskog filma te o Tomislavu Čegiru kao kritičaru koji smatra da se redateljske osobnosti itekako mogu izraziti u okvirima žanrovskoga filma odnosno da oni mogu kroz priče i likove nenametljivo predstaviti svoj kreativni i životni svjetonazor. Čegir žanrovskom filmu vraća umjetničku auru i u njemu pronalazi izravnoga nasljednika pradavnih mitskih predaja.
Tomislav Čegir je i autor knjige Filmski prostori: hrvatske rekonstrukcije američkog žanrovskog filma, sastavljene od devet studija o utjecaju američkih žanrova na domaće igrane filmove od osamdesetih godina do danas. Govori se tako o filmovima Zločin u školi, Osuđeni, Diploma za smrt, Stela, Vrijeme ratnika, Tri muškarca Melite Žganjer, Crvena prašina, Put lubenica te Živi i mrtvi, koji katkad i kroz filmske citate, restrukturiraju obrasce američkih filmskih žanrova film noira, vesterna, gangsterskog filma, filma ceste, pustolovnog filma, romantične komedije, kriminalističkog filma, socijalne drame, ali i filma o boksu, ratnog filma i drugih, pri čemu se temeljne mitske strukture, propuštene kroz žanrovsku prizmu, reinterpretiraju i u našoj društvenoj stvarnosti. Knjiga tako nudi nov pogled na žanrovski ciklus u domaćem igranom filmu osamdesetih dokazujući da su žanrovske tendencije desetljeća logički nastavljene i devedesetih, pa i kasnije.
S kolegama Joškom Marušićem i Tomislavom Šakićem koautor je knjige Hrvatski filmski redatelji I. (2009), u izdanju Hrvatskog društva filmskih kritičara, koja se bavila esejima o režiji igranih (Šakić, koji je napisao i poglavlja Naši filmski začinjavci. Zaboravljeni filmaš i Parodijski alibi), animiranih (Marušić) te dokumentarnih filmova (Čegir), utemeljenim na istoimenom feljtonu pokrenutom 2004. godine u Vijencu. Zamišljena kao prva knjiga te vrste nakon 101 godine hrvatskoga filma Ive Škrabala, donosi pogled na redatelje hrvatskog filma iz perspektive novih istraživača. Namjera nastavka sličnih izdanja još nije ostvarena, možda i zbog činjenice da ne postoji filmografija hrvatskoga filma (osim dugometražnog igranog filma) od 1940. do 1990.
Prošle godine Tomislav Čegir je objavio i treću knjigu, Otkrivanje stripa, zbirku pedesetak eseja i kritika o stripovima i strip crtačima koji su ostavili trag u svjetskoj ali i domaćoj strip umjetnosti i industriji.
Tomislav Čegir rođen je 1970. u Zagrebu, na Filozofskom je fakultetu diplomirao povijest i povijest umjetnosti, a dugogodišnji je filmski kolumnist Vijenca. Piše od 1994. o filmu, stripu i likovnim umjetnostima te je dobitnik nagrade Vladimir Vuković za filmsku kritiku 2009. godine.
Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com