Knjige

Facebook HFS
Monografija TOMISLAV GOTOVAC
Monografija TOMISLAV GOTOVAC
Autor
Naslov Monografija TOMISLAV GOTOVAC
Impressum Zagreb : Hrvatski filmski savez : Muzej suvremene umjetnosti, 2003.
Materijalni opis 320 str. : ilustr. ; 30 cm
UDK 77
ISBN 953-7033-04X

... ma koliko se sve ono što Gotovac radi u prvi mah nekomu moglo učiniti tek kao golema hrpa većih ili manjih slučajno zatečenih krhotina, u njega je zapravo posrijedi vrlo koherentna, čak i strogo sustavna, autorska strategija, što obavezno zahtijeva da kao takva bude promatrana i promišljena u koordinatama nekih velikih i već definitivno povijesno utemeljenih duhovnih i umjetničkih koncepata u kulturi dvadesetoga stoljeća.
Doći će, naime, do kobnih nesporazuma između Gotovčevog djela i okoline.
Naime, ta okolina često nema dovoljno znanja ni razumijevanja za to da njegovo djelo valja vidjeti u svjetlu tradicija čije pojedine etape čine poglavlja povijesnih avangardi (napose dadaizma i nadrealzima), kao i brojna poglavlja iz povijesti filma (nijemog i zvučnog, igranog i eksperimentalnog), a u novije doba, neposredno prije prije ili poslije Gotovčevog djelovanja, u znaku fenomena poput enformela, novog realizma, neodade, hepeninga, Fluxusa, dematerijalizacije umjetničkog objekta, govora umjetnika u prvom licu, preformansa, umjetnosti ponašanja, tjelesne umjetnosti, akcionizma, umjetnosti u izvangalerijskim (urbanim i prirodnim) prostorima, umjetnosti statičnih i pokretnih tehničkih slika (fotografija, film, video), umjetnosti u (bojsovski shvaćenom) proširenom polju, odnosa umjetnost –politika i pitanja politizacije umjetnosti, poistovjećivanja umjetnosti i života, umjetnosti kao ekstenzije egzistencije umjetnika, prijenosa problemskog težišta s općenitoga pojma umjetnost na singularni i personalni slučaj umjetnik, možda najkraće rečeno u svjetlu umjetnosti pojedinačnih mitologija, pod kojim se pojmom razumijeva apsolutna neponovljivost i neuklopljivost umjetnikove osobe...

...Gotovčev ukupni opus, sve što je uopće u umjetnosti (i u životu) učinio, nerazdvojiva je cjelina, koju je samo izvanjskim, tehničkim razlozima moguće pratiti (nipošto strogo dijeliti) po zasebnim područjima što ih čine medij filma i prakse proizašle iz disiplina i tekovina likovnih umjetnosti. (...) Otuda izjava Sve je to movie, dana u jednoj prigodi, naizgled zgodna trenutna dosjetka, zapravo je presudna deviza cjelokupne Gotovčeve, ne jedino umjetničke, nego i životne filozofije...

Ješa Denegri, iz predgovora Pojedinačna mitologija Tomislava Gotovca

Gotovac je zaista neuobičajeno dosljedni stvaralac: djela mu pokazuju rijetku jasnoću pristupa i čvrstoću usmjerenja.
Prvi film (Smrt, 1962. – interpretativne snimke nisa fotografija, snimljene ton-negativom uz dojmljivu glazbu) pokazao je temeljnu Gotovčevu težnju: da svoju promatračku osjetljivost probudi i u gledatelja, da mu omogući sudjelovanje u njoj.
Već drugi film Prije podne jednog fauna (1963.), dao je jasan (intuitivan, ali sebesvjestan) program kako da se filmski razvija ta osjetljivost.
Dalje stvaralaštvo Gotovca temeljito i dosljedno razrađuje taj 'program', obogaćuje ga iskušava...

Hrvoje Turković, iz predgovora Tomislav Gotovac: Promatranje kao sudjelovanje

LEŽANJE GOL NA ASFALTU, LJUBLJENJE ASFALTA (Zagreb, volim te!), hommage Howardu Hawksu i njegovom filmu Hatari! (1961.), Zagreb, petak, 13. 11. 1981.

MUMIJA, performans, Zagreb, 1984.

TOMISLAV GOTOVAC KAO GRACE JONES, Egoeast Arts and Parts, Zagreb, 1984.

T. G. u filmu TAJNA STAROG TAVANA, Vladimira Tadeja, 1985.

UMJETNOST PARANOIDNOG POGLEDA / HOMMAGE TO GLENN MILLER, performace, Das gläserne U Boot / Austria, 1988.

POINT BLACK, performans, Galerija Karas, Zagreb, 31. siječnja 1992.

Knjigu možete naručiti ili kupiti
Adresa HRVATSKI FILMSKI SAVEZ
Tuškanac 1, HR - 10000 ZAGREB
Telefon/Fax (385 01) 48 48 771, 48 48 764
E-mail iva.harandi@hfs.hr
Cijena 26,54 EUR (200,00 kn)
Knjiga je rasprodana.

Knjige