Autor |
|
|
Naslov |
Monografija TOMISLAV GOTOVAC |
|
Impressum |
Zagreb : Hrvatski filmski savez : Muzej suvremene umjetnosti, 2003. |
|
Materijalni opis |
320 str. : ilustr. ; 30 cm |
|
UDK |
77 |
|
ISBN |
953-7033-04X |
... ma koliko se sve ono što Gotovac radi u prvi mah nekomu
moglo učiniti tek kao golema hrpa većih ili manjih slučajno
zatečenih krhotina, u njega je zapravo posrijedi vrlo koherentna,
čak i strogo sustavna, autorska strategija, što obavezno
zahtijeva da kao takva bude promatrana i promišljena u koordinatama
nekih velikih i već definitivno povijesno utemeljenih duhovnih
i umjetničkih koncepata u kulturi dvadesetoga stoljeća.
Doći će, naime, do kobnih nesporazuma između Gotovčevog
djela i okoline.
Naime, ta okolina često nema dovoljno znanja ni razumijevanja
za to da njegovo djelo valja vidjeti u svjetlu tradicija
čije pojedine etape čine poglavlja povijesnih avangardi
(napose dadaizma i nadrealzima), kao i brojna poglavlja
iz povijesti filma (nijemog i zvučnog, igranog i eksperimentalnog),
a u novije doba, neposredno prije prije ili poslije Gotovčevog
djelovanja, u znaku fenomena poput enformela, novog realizma,
neodade, hepeninga, Fluxusa, dematerijalizacije umjetničkog
objekta, govora umjetnika u prvom licu, preformansa, umjetnosti
ponašanja, tjelesne umjetnosti, akcionizma, umjetnosti u
izvangalerijskim (urbanim i prirodnim) prostorima, umjetnosti
statičnih i pokretnih tehničkih slika (fotografija, film,
video), umjetnosti u (bojsovski shvaćenom) proširenom polju,
odnosa umjetnost –politika i pitanja politizacije umjetnosti,
poistovjećivanja umjetnosti i života, umjetnosti kao ekstenzije
egzistencije umjetnika, prijenosa problemskog težišta s
općenitoga pojma umjetnost na singularni i personalni slučaj
umjetnik, možda najkraće rečeno u svjetlu umjetnosti pojedinačnih
mitologija, pod kojim se pojmom razumijeva apsolutna neponovljivost
i neuklopljivost umjetnikove osobe...
...Gotovčev ukupni opus, sve što je uopće u umjetnosti (i
u životu) učinio, nerazdvojiva je cjelina, koju je samo
izvanjskim, tehničkim razlozima moguće pratiti (nipošto
strogo dijeliti) po zasebnim područjima što ih čine medij
filma i prakse proizašle iz disiplina i tekovina likovnih
umjetnosti. (...) Otuda izjava Sve je to movie, dana u jednoj
prigodi, naizgled zgodna trenutna dosjetka, zapravo je presudna
deviza cjelokupne Gotovčeve, ne jedino umjetničke, nego
i životne filozofije...
Ješa Denegri, iz predgovora Pojedinačna mitologija
Tomislava Gotovca
Gotovac je zaista neuobičajeno dosljedni stvaralac: djela mu pokazuju rijetku
jasnoću pristupa i čvrstoću usmjerenja.
Prvi film (Smrt, 1962. – interpretativne snimke nisa fotografija,
snimljene ton-negativom uz dojmljivu glazbu) pokazao je
temeljnu Gotovčevu težnju: da svoju promatračku osjetljivost
probudi i u gledatelja, da mu omogući sudjelovanje u njoj.
Već drugi film Prije podne jednog fauna (1963.), dao je
jasan (intuitivan, ali sebesvjestan) program kako da se
filmski razvija ta osjetljivost.
Dalje stvaralaštvo Gotovca temeljito i dosljedno razrađuje
taj 'program', obogaćuje ga iskušava...
Hrvoje Turković, iz predgovora Tomislav Gotovac:
Promatranje kao sudjelovanje
LEŽANJE GOL NA ASFALTU, LJUBLJENJE ASFALTA (Zagreb,
volim te!), hommage Howardu Hawksu i njegovom filmu
Hatari! (1961.), Zagreb, petak, 13. 11. 1981.
MUMIJA, performans, Zagreb, 1984.
TOMISLAV GOTOVAC KAO GRACE JONES, Egoeast
Arts and Parts, Zagreb, 1984.
T. G. u filmu TAJNA STAROG TAVANA, Vladimira
Tadeja, 1985.
UMJETNOST PARANOIDNOG POGLEDA / HOMMAGE TO GLENN
MILLER, performace, Das gläserne U Boot / Austria,
1988.
POINT BLACK, performans, Galerija Karas,
Zagreb, 31. siječnja 1992.
Knjigu možete naručiti ili kupiti |
|
Adresa |
HRVATSKI FILMSKI SAVEZ
Tuškanac 1, HR - 10000 ZAGREB |
|
Telefon/Fax |
(385 01) 48 48 771, 48 48 764 |
|
E-mail |
iva.harandi@hfs.hr |
|
Cijena |
26,54 EUR (200,00 kn) |
|
Knjiga je rasprodana. |