Hrvatski filmski ljetopis
Projekt izdavanja filmološkog časopisa Hrvatski filmski ljetopis bio je zajednički pothvat Hrvatske kinoteke pri Hrvatskom državnom arhivu, Hrvatskog društva filmskih kritičara i Filmoteke 16 iz Zagreba, a danas je izdanje Hrvatskog filmskog saveza (sa središtem u Zagrebu). Uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Ureda za kulturu grada Zagreba, časopis je počeo izlaziti 1995. godine kao tromjesečnik, te je u dvadeset godina tiskano 80 brojeva.
Časopis je evidentiran u FIAF International Index to Film Periodicals, u Arts and Humanities Citation Index, u SCOPUS-u te u najprestižnijoj međunarodnoj bazi radova Web of Science (WoS).
Hrvatski filmski ljetopis -
118-119
/
2024.
U ovom broju
Novi dvobroj Hrvatskog filmskog ljetopisa (264 stranice) donosi bogat i raznovrstan temat u kojemu se bavimo prožimanjima filma i drugih umjetnosti. Otvaramo ga opširnom studijom Dunje Ivezić koja piše o uporabama slikovnih citata u suvremenom filmu; Midhat Ajanović raspravlja o reklamama kao filmskom žanru, Maja Vasiljević istražuje ekonomski aspekt rane povijesti kinematografa u Hrvatskoj, a Tatjana Jukić donosi interdisciplinarnu analizu Hitchcockova filma Sjever-sjeverozapad.
U istom tematu Luka Ostojić obrađuje odnos scenarija Marguerite Duras i filma Hirošima, ljubavi mojaAlaina Resnaisa, Luka Baričević uspoređuje ekranizacije pripovijetke Nitko se neće smijati Milana Kundere u režijama Hyneka Bočana i Silvija Petranovića, a Patrik Gregurec propituje međuodnos kazališta i filma na primjeru Macbethove tragedijeJoela Coena. Mersiha Ismajloska govori o imaginaciji i fantastičnom u adaptacijama Alise Lewisa Carrolla, a temat zatvaramo tekstom Bartola Babića Vukmira koji nam otkriva autorske posebnosti videospotova hip-hop sastava Injury Reserve.
Novi Ljetopis donosi i esej Željke Matijašević u kojemu koristi psihoanalitički pristup u propitivanju fantazije i realiteta filma Beau se boji Arija Astera, kao i rad Tamare Bakran u kojemu problematizira kontroverzne teme zapažene serije Maleni irvas. Novi dvobroj Ljetopisa popratio je i nova festivalska izdanja Animafesta, ZagrebDoxa, Liburnia Film Festivala te beogradskog FEST-a, a u rubrici posvećenoj novim filmovima možete pronaći i jedanaest eseja, među ostalim i o novim filmovima hrvatske produkcije (Pamtim samo sretne dane N. Marasovića, Slatka Simona I. Mirkovića…). U ovom su dvobroju prikazana i dva važna recentna prijevoda knjiga o filmu, priručnik o scenaristici Roberta McKeeja te teorijsko djelo o odnosu između filma i gledatelja Thomasa Elsaessera i Maltea Hagenera.
FILM I DRUGE UMJETNOSTI
Filmske reprezentacije slikarstva: slikovni citati u suvremenom filmu
Kratki reklamni film – ogled o jednom filmskom žanru
Osveta kazališta ili/i Države: Kazališni dinar i drugi financijski nameti u radu hrvatskih kino-kazališta u međuratnom razdoblju
Hitchcockove glave: Sjever-sjeverozapad
Jedno djelo, a nas dvoje: usporedba scenarija i filma Hirošima, ljubavi moja
Nitko se neće smijati – filmske adaptacije Kunderine pripovijetke
Kazališnost filma Macbethova tragedija Joela Coena – prikaz mogućega i pitanje nemogućega pri filmskoj adaptaciji dramskog teksta
Drawing Inspiration from Lewis Carroll's Alice: Exploring Visual Creativity
"Jel' me vidiš sad?" – ispisivanje videospotova sastava Injury Reserve
ESEJI
Strah u iskonskom obliku nejasnog podrijetla: psihoanalitički pristup filmu Beau se boji Arija Astera
FESTIVALI I REVIJE
Sretne i nesretne obitelji u fokusu animiranog kratkog metra
34. Animafest (2024)
Samoća, stopala i seks
34. Animafest (2024)
Sažeci znanstvenog skupa Animafest Scanner 2024. na engleskom jeziku
34. Animafest (2024)
Obitelji i sjećanja
20. ZagrebDox (2024)
Mit i stvarnost u Rumunjskoj
20. ZagrebDox (2024)
Dobra profilacija dvaju popratnih programa
20. ZagrebDox (2024)
Intimna iskustva filmskih pojedinaca kao fokus festivala
52. FEST (2024)
Kontinuitet i snaga ranjivosti
22. Liburnia Film Festival (2024)
NOVI FILMOVI
Čudesna priča o Henryju Sugaru
Smrt djevojčice sa žigicama
SERIJE
Stupnjevi otuđenja i negacija totaliteta zbilje – Maleni irvas
NOVE KNJIGE
Metafore, idealni gledatelji i njihova tijela
Thomas Elsaesser i Malte Hagener, 2023, Teorija filma: uvod kroz osjetila
Mogu li priručnici spasiti domaću scenaristiku?
Robert McKee, 2023, Story – bit, struktura, stil i načela pisanja scenarija
DODACI
Tekuća bibliografija filmskih publikacija
In memoriam: Janica Tomić