Izbor s 25 FPS-a 2006.
10. listopada 2006. u 20 h / 54'
Nakon drugog uspješnog izdanja 25 FPS-a, čiji su organizatori
s HFS-om i začeli ideju o realizaciji ovih programa, festival
zadovoljno brodi uzbudljivim morem suvremenih filmskih hibrida
ukorijenjenih u davnoj eksperimentalnofilmskoj povijesti.
25 FPS koji je uspješno usmjerio sve reflektore na kratki
eksperimentalni film i video, a u medijskome prostoru prilično
bučno naglašava potrebu pomnijeg praćenja života "eksperimentalne"
kratkometražne produkcije, predstavlja dio svog ovogodišnjeg
natjecateljskog programa. Izbor je nastao prema odluci organizatora
festivala 25 FPS i tročlanog žirija, koji su ove godine činili
Peter Tscherkassky (AT), Takahiko Iimura (JP) i Diana Nenadić
(HR).
Hladno srce: Island
24. listopada 2006. u 20 h / 92’
Tajanstvena i daleka zemlja koju uglavnom prepoznajemo prema
prozaičnim gejzirima u našim se krajevima uvijek prije može
pohvaliti jakom glazbenom scenom na kojoj dominira apsolutna
diva svjetskoga glasa Björk nego filmskom produkcijom.
No,
festivalski hodočasnici u istarska brda prije nekoliko su
godina ipak imali priliku vidjeti prekrasan islandski dugometražni
igrani film "Nói albínói" (2003; Dagur
Kári), a svi koji prate industriju glazbenih spotova vjerojatno
su primijetili popriličan broj glazbenika, ali i redatelja
s islandskom putovnicom.
Cold Hearts su zato odličan
uvod u ono što bismo mogli nazvati glazbeno-filmskom scenom,
savršen paket koji spaja najbolje od vizualnog i glazbenog,
a sve pod nazivnikom islandski; od zahvata u eksperimentalni
filmski prostor do animacijskih, igranih te dokumentarističkih
minijatura; od prepoznatljivih "novovalnih veterana" Sigur
Rós i grupe Múm, čiji spot gledamo u režiji fantastičnog,
doduše britanskog dvojca Semiconductor, do iznimnih glazbeno-vizualnih
majstora Arnija & Kinskog, čiji je najpoznatiji projekt
grupa Gus Gus.
Global Capital / Magnus Helgason (Apparat Organ Quartet)
/ 5'20'' / 2005 |
|
Green
Grass of Tunnel / Semiconductor (Múm) / 4'12'' /
2002 |
|
Stop
in the Name of Love / Ragnar Bragason (Bang Gang)
/ 3'34'' / 2003 |
|
Who’s
Bardi / Ragnar Bragason and Bardi Jóhannsson / 29'01''
/ 2003 |
|
Toilet / Unnur Andrea Einarsdóttir / 4'50'' /
2005 |
|
Believe
/ Stefan Arni, Siggi Kjartansson (Gus Gus) / 4'17''
/ 2001 |
|
Husid
a Antmannstignum / Berglind Ágústsdóttir / 4'12''
/ 2003 |
|
Jean
/ Bjargey Ólafsdóttir / 2' / 1997 |
|
Hey
Ya! / Elvar Gunnarsson (My Summer as a Salvation
Soldier) / 3'02''/ 2004 |
|
Landslag
/ Kyja Kristjansson-Nelson / 4' / 2004 |
|
Mosimosi
/ Lars Skjelbreia / 4' / 2004 |
|
Untitled
/ Berglind Ágústsdóttir / 4'30'' / 2005 |
|
Over
Me Under Me / Elvar Gunnarsson (Maus) / 3'20'' /
2004 |
|
Digital
Jesus / Hlynur Magnússon / 5'23'' / 2005 |
|
Welcome
to: Going West / Malin Stahl / 2’34’’ / 2004 |
|
Vidrar
Vel Til Loftarasa / Stefan Arni, Siggi Kjartansson
(Sigur Rós) / 7'02'' / 2001 |
|
Romantic
Undead / Kira Kira / 1' / 2005 |
|
Program Cold Hearts predstavlja Package Deals.
Kustosice
su Kelly Shindler i Deirdre Corley.
www.packagedeals.org
Zvuk i glazba
7. studenog 2006. u 20 h / 78’
Glazba i vizualnost
su se od osnivanja MTV-ja (1981) najbolje nalazili u glazbenom
spotu, iako ih je i prije toga u relativno sličnom obliku
spajala "eksperimentalna" produkcija koja je rano uočila
važnost zvuka i glazbe u kombinaciji s vizualnom podlogom.
Danas je više teško reći što čini podlogu – vizualno ili
zvučno, no odgovor na to pitanje uglavnom osigurava zapadnjačka
civilizacija zasnovana na kulturi "gledanja", ali i sasvim
banalna činjenica da ćemo pozornost obratiti na ono što nam
je unaprijed određeno kao "forma".
No budući da "video nije
ubio radijsku zvijezdu", nego je kapitalizam ubio glazbenu
televiziju, jedno od mjesta na kojima danas možemo gledati
glazbene spotove postaju filmski festivali koji doduše opet
daju primat vizualnome, ali barem priznaju "umjetnički" doseg
takve kratke forme. Može se reći da su inače popularni spotovi
hiperprodukcijom natjerali glazbene televizije da se sve
više okreću reklamama i "realitima", tjerajući klipove da
svoje mjesto pod suncem traže na festivalima, ali vjerojatno
je tomu doprinijela i zainteresiranost "eksperimentatora"
koji svoju "karijeru" traže u komercijalnijoj, profitabilnijoj
ili samo izazovnijoj formi.
Pa iako program pred vama nije
program spotova, kojima pripada tek trećina, i ostali se
radovi koriste donekle sličnom poetikom – brzom montažom,
dosjetkom, iznimnom vizualnošću i poentiranjem u tek nekoliko
minuta - što svakako možemo smatrati osnovnim odrednicama
spotova. Ipak, neki su nam autori prvenstveno poznati iz
eksperimentalne priče (Dariusz Kowalski), neki potječu iz
reklamne industrije (Gints Apsits), drugi su pak orijentirani
na animacijske procese i svu raskoš digitalne slike (Patrick
Doan), a poneki su već stari znanci svima koji prate suvremenu
"umjetničku" produkciju spotova (Corine Stübi, Shynola)…
Ovako okupljeni na jednome mjestu sasvim sigurno obećavaju
praznik za oči i uši.
Working
Girl / Corine Stübi (Amon Tobin) / Njemačka-Germany
/ 5' / 2004 |
|
Cut
/ Till Heim (Bit Midler) / Njemačka-Germany / 4'
/ 2004 |
|
Rocker
/ Corine Stübi (Alter Ego) / Njemačka-Germany / 2'30''
/ 2004 |
|
Ministry
Messiah / Gints Apsits / Latvija-Latvia / 5' / 2005 |
|
E-Pro
/ Shynola (Beck) / SAD-USA / 4' / 2005 |
|
WYSINWYG
/ Peter Saghegyi / Austrija-Austria / 2'30'' / 2005 |
|
Density
1 / Patrick Doan / Kanada-Canada / 3'50'' / 2005 |
|
Grundlos
/ Daniel Burkhardt / Njemačka-Germany / 2'40'' /
2005 |
|
Gone
Like Flies / Olivier Jagut / Francuska-France / 6'30''
/ 2005 |
|
Flow
/ Takeshi Kushida / Japan / 2'30'' / 2003 |
|
Orchid
/ Nicolas Barnier / Kanada-Canada / 4'30'' / 2005 |
|
N
+ 1 / Giorgio Partesana / Italija-Italy / 9'30''
/ 2004 |
|
Le
silence est en marche / Pierre-Yves Cruaud / Francuska-France
/ 3'30'' / 2003 |
|
Syn_real
1 / D-Fuse (Funkstörung) / Velika Britanija-UK /
3' / 2002 |
|
Geht’s
Noch / Michel Klöfkorn (Roman Flügel) / Njemačka-Germany
/ 6' / 2005 |
|
Plan-C
/ Plan-C collective / Austrija-Austria / 5' / 2001 |
|
Luukkaankangas
- updated, revisited / Dariusz Kowalski / Austrija-Austria
/ 8' / 2004 |
|
Odabrao Marc Lavigne
www.rencontres-audiovisuelles.org
Umjetnost i film
21. studenog 2006. u 20 h / 72’
Iako već u naslovu sugerira da je riječ o "eksperimentalnom
filmu za početnike", naglašavajući umjetnički karakter
kratke filmske forme, ovaj je program i više nego zgodan
uvod u suvremenu eksperimentalnu produkciju. Tu je prvenstveno
dobro naglasiti zemlje iz koje dolaze pojedini radovi,
poput primjerice Libanona, Slovačke ili Rusije, brojne
nove obećavajuće redatelje (Takeshi Kushida) i neke veoma
iskusne u području eksperimenta (Gustav Deutsch), zatim
radove koji su već prikazivani na raznim festivalima, primjerice,
na amsterdamskoj IDFA-i ("On
a Wednesday Night in Tokyo") ili u Oberhausenu ("Beyond
the Usual Limits", "WA") te različite "žanrovske" smjerove
od dokumentarizma, igranog filma, glazbenog spota do onoga
što bismo mogli nazvati zabilježenim performansom ili eksperimentalnim
filmom.
On
a Wednesday Night in Tokyo / Jan Verbeek / Njemačka-Japan-Germany-Japan
/ 5'35'' / 2004 |
|
Tigers Tails
/ Richard Beenen / SAD-USA / 2'40'' / 2002 |
|
Entropie / Jérôme
Thomas / Francuska-France / 9'30'' / 2003 |
|
RED NICKEL /
Eugenie Cliche / Kanada-Canada / 5'30'' / 2005 |
|
Z ulice: From
the Street / Stano Petrov / Slovačka-Slovakia / 9'
/ 2003 |
|
3 Math Questions
/ Takeshi Kushida / Japan / 5'20'' / 2005 |
|
Wet Chicken /
Galina Myznikova, Sergey Provorov / Rusija-Russia
/ 4'30'' / 2003 |
|
Mariage blanc
/ Gustav Deutsch / Austrija-Austria / 5' / 1996 |
|
Gelato al limon / Julia Kaiser / Nizozemska-Netherlands / 3'30'' / 2004 |
|
WELLEN / Daniel
Burkardt / Njemačka-Germany / 3' / 2005 |
|
Glamourama /
Corin Stübi / Njemačka-Germany / 6'12 / 2005 |
|
Vostok 1’ / Jan
Andersen / Francuska-France / 3' / 2003 |
|
Metro
Coaster / Yoshihisa Nakanishi / Japan / 3'30''
/ 1991 |
|
Full effect /
Jeremy Bailey / Kanada-Canada / 2' / 2005 |
|
Beyond the Usual
Limits / Deirdre Logue / Kanada-Canada / 3' / 2005 |
|
WA / Ziad Antar
/ Libanon-Lebanon / 2' / 2004 |
|
Odabrao Marc Lavigne
www.rencontres-audiovisuelles.org
ENSAD
- Visoka državna umjetnička škola
5. prosinca 2006. u 20 h / 60'
Ovaj program predstavlja suvremene radove pariške Visoke
državne umjetničke škole ENSAD osnovane 1766. Od samog početka
škola je usmjerena na razvijanje umjetničkih zanata kako
bi unaprijedila kvalitetu industrijski proizvedene robe.
Strogim i zahtjevnim umjetničkim naukovanjem škola kombinira
tehniku i kulturu, inteligenciju i osjetljivost kako bi omogućila
darovitijim zanatlijama da se razviju u kreativne umjetnike.
Cilj je ENSAD-a umjetničko, znanstveno i tehničko obrazovanje
kreativnih studenata koje ih osposobljava za dizajniranje,
promoviranje i razvijanje svih vrsta umjetničkog rada. Škola
potiče multidisciplinarnost kombiniranim kolegijima i timskim
radom. ENSAD je uspješan u dizajnu, umjetničkom menadžmentu,
a animacija, industrijski dizajn, fotografija, scenografija,
dizajn odjeće i video neki su od njegovih iznimno nagrađivanih
ateljea.
Slike razlike: hrvatski video 1994/1996, Zagreb,
1996.
19. prosinca 2006. u 20 h / 64’
Na inicijativu medijske
grupe FX Interzone početkom 1996. realiziran je program Reference
to difference / Slike razlike, koncipiran kao program
videoradova (64') sedmorice hrvatskih umjetnika nastalih
između 1994. i 1996. - Vlado Zrnić, Milan Bukovac, Igor Kuduz,
Simon Bogojević Narath, Davor Mezak, Vladislav Knežević i
Mario Kalogjera - i namijenjen predstavljanju videoscene
u zemlji i inozemstvu.
Program je realiziran uz potporu Instituta
za suvremenu umjetnost Zagreb i Ministarstva kulture RH,
a prikazan je u mnogim galerijama i na događanjima od Njemačke
i Moldavije do Slovenije i Kanade. Reference to difference je
predstavljao značajan i jedinstven čin grupnog samoorganiziranja
umjetnika u skladu sa suvremenom umjetničkom praksom: "Ovo
predstavljanje hrvatskog videa donekle je jedinstven i značajan
događaj. Jedinstven je po tome što je posrijedi čin grupnog
samoorganiziranja. (...)
Značajan je po tome jer ukazuje
na želju samih stvaratelja da stvari uzmu u svoje ruke, da
privuku pažnju području videoumjetnosti i da potaknu na javnu
reakciju, a u situaciji u kojoj ozbiljno nedostaje ikakva
sustavna reakcija, te umjetnici djeluju u društveno vrlo
razrijeđenoj atmosferi. (...)
Posrijedi je izjednačen izbor
što se sastoji od izrazito artikuliranih i istančanih djela,
dojmljive smišljajne i zamišljajne, maštalačke, razlike među
njima."
(Hrvoje Turković, Slike razlike,
Zagreb, 1996.)
Hand of the Master
/ Simon Bogojević Narath / 6'03 / 1995 |
|
X Tactile Transition
/ Vladislav Knežević / 4'55'' / 1994-96 |
|
Autobiography / Davor
Mezak / 5'40'' / 1995 |
|
Multiplication / Milan
Bukovac / 7'30'' / 1994 |
|
Krafty / FX Interzone (Naomi) / 4' / 1993 |
|
The Vision / FX Interzone (Future Shock 2001)
/ 4'08'' / 1995 |
|
Intro: Modul 8 / FX Interzone / 30'' / 1996 |
|
Afrika / FX Interzone (Dino Dvornik) / 4'27''
/ 1995 |
|
Ghosts (In Thy Machine) / FX Interzone (The Beams)
/ 3'50'' / 1994 |
|
Ave / Vlado Zrnić /
13' / 1995 |
|
Welcome to the Peak
of Inteligence / Igor Kuduz / 7'14'' / 1995 |
|
Odabrao Vladislav Knežević
www.25fps.hr
|