english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2012.
73

21. DANI HRVATSKOG FILMA (Zagreb, 16–22. travnja 2012)

Raznovrsne teme, sadržaji, pristupi

Uz program animiranog filma

U konkurenciji 21. dana hrvatskog filma prikazana su dvadeset i dva filma u ukupnom trajanju od približno dva i pol sata. Tek statistički uporedno, podsjetimo se da je godinu prije na istoj manifestaciji (20. DHF, 2011) prikazano šesnaest filmova u trajanju od dva sata, a godinu prije te (19. DHF, 2010) dvadeset i sedam filmova u ukupnom trajanju od tri sata. Po općem profilu raznovrsnosti tema, sadržaja i pristupa, ovogodišnja je ponuda više nalikovala onoj iz 2010. negoli prošlogodišnjoj, uvelike obilježenoj gotovo nenarativnim ostvarenjima eksperimentalnoga duha i sumornoga tona, koja su s gledateljima mahom komunicirala na razini osjećajnosti i apstraktnog doživljaja.


Ja već znam što čujem, Darko Masnec

I ove je godine prikazano nekoliko takvih filmova, među kojima je nedvojbeno najzapaženiji  Ja već znam što čujem (5 min., ALU/Zagreb film, 2012) Darka Masneca. Taj dobitnik Grand Prixa na nekoliko tjedana ranije održanom 3. festivalu hrvatskog animiranog filma je igra crnih linija na bijeloj pozadini popraćena elektroničko-mehanički-industrijskim zvukovima/šumovima/bukom (Vjeran Šalamon) što povremeno u naznakama (kao da) priziva slavnoga Don Kihota (1961) Vlade Kristla te (možda) asocira likove i teško razaznatljivu radnju, a eventualnu privlačnost ostvaruje ritmičko-likovno-zvučnim odnosima. Kako bilo, riječ je o djelu koje je (gotovo) nemoguće razumjeti i racionalizirati – u osvrtu na 3. FHAF u Hrvatskome filmskome ljetopisu br. 70, Jurica Starešinčić uvjerljivo tumači da je riječ o vizualizaciji fenomena stvaranja slika, zaključaka i cijelih narativa u ljudskom umu iz nepotpunih informacija – a koliko će se koga dojmiti ponajprije ovisi o poklapanju senzibiliteta gledatelja i (autora) filma.


Zašto slonovi?, Marko Meštrović

Čitljiviji omjer apstraktnoga i razabriljivoga ponudio je Marko Meštrović u naslovu Zašto slonovi? (8 min., Zagreb film/Kreativni sindikat, 2012), djelu meditativno-filozofičnog tona i ugođaja, ekspresivnog, pomalo grubog crteža gustih linija, prepoznatljivih figura i ambijenata. Isprva smješteni u realističnu, crtežom stiliziranu običnu svakodnevnu situaciju igre šaha za mirnoga i nedogađajnoga ljetnoga poslijepodneva u gradu, emocionalno usivljenoga crno(-sivo)-bijelom slikom, s fjakastim šahistima što piju pivo, puše i s pola uha slušaju radijski komentar nogometne utakmice, a sve popraćeno unutrašnjim monologom jednoga od igrača koji, veli, voli risati slonove, Zašto slonovi? odjednom se otiskuje u živ, nesputan, bojama ispunjen, no opet dojmovno pomalo neugodan i sjetan niz asocijativno povezanih (pokretnih) crteža i filmskih, odnosno videoisječaka, nakon čega se vraća u već poznatu sivu svakodnevicu šahovske igre, no uslojenu elementima fantastike u obličju dječaka što lete s papirnatim zmajevima. Pojednostavnjeno i na nekoj razini vjerojatno točno tumačenje ovoga naoko distancirano-nezainteresiranog, a u biti vrlo emotivnog crtića jest da je riječ o slobodnom predstavljanju ideje kako se spas od bezlične svakodnevice može pronaći u kreativnosti, maštanju i sanjarenju, što je samim djelom i praktično pokazano. Tko je u dosadašnjim Meštrovićevim animiranim filmovima (Ciganjska, 2004. i Silencijum, 2006. /oba s Davorom Međurečanom/ te Note, 2008. i Nespavanje ne ubija, 2010) prepoznao neko osobito čuvstvo, doživjet će ga i u filmu Zašto slonovi?


Daniil Ivanovič, You are Free, Petra Zlonoga

Na u većoj ili manjoj mjeri apstraktno-nadrealističko-snoliko pripovijedanje ili asociranje općenito sumorno-neveseloga tona oslanja se još nekoliko zapaženijih radova. Likovno-koloristički raskošan i razigran, donekle sustavan, pa i mudroslovan u principu izmjene slika koje nastaju iz drugih slika, odnosno u perpetuiranom predstavljanju jednoga (umjetničkog) djela kao dijela drugoga, Crtač (5 min., Ars Animata Studio/Zagreb film, 2012) Ljupča Đokića skicira povijesna zbivanja vezana uz neobičnu sudbinu slavne portretne slike Crtač Lea Juneka, nastale u Parizu 1940, ponovno uz izvrsnu zvučno-glazbenu pratnju Vjerana Šalamona. U Mački (9 min., 3D2D Animatori, 2011) Gorana Stojnića zahtjevnost tehnike ulja na staklu intenzivno prezentnoga kolorita te uspješno predočen mistično-nelagodan ugođaj bore se s figurativnim koketiranjem s kičem i s maglovitom razumljivošću cjeline ne baš sretno smještene između realističke i nerealističke naracije u priči o crnoj mački, starici i ptici grabežljivici, dok Plimu (6 min., Diedra, 2011) Alena Zanjka, koja sugerira da u međuljudske odnose vrijedi uložiti određeni trud čak i kad nimalo ne razumijemo što se događa u svijetu oko nas, obilježavaju jednostavan crtež, crno-bijelo-sivo-smeđi tonovi i nadrealistične zamisli. Izvedbeno razmjerno jednostavnim, no idejno-perceptivno zahtjevnim doima se dinamičan (zašto ne eksperimentalni?) Daniil Ivanovič, You Are Free (6 min. ALU, 2012) Petre Zlonoge u kojem autorica osobno, posve razgolićena, izvodi svojevrstan performans u šumi, oblikovan oko intimno-obožavateljskog pisma/poruke pokojnom ruskom nadrealističkom književniku iz naslova, čitanog u offu, na engleskom jeziku (zašto ne na ruskom?), a što je sve izvedeno u tehnici piksilacije. Postupkom stop-animacije izrađena je i varijacija na već poznat, ali ovom zgodom iskupljujuće šarmantno izveden motiv u kojem običan sobni namještaj pokretima proizvodi zvukove što se pretvaraju u svojevrsnu glazbu, u uspjeloj igralačkoj minijaturi Haus Muzik (2 min., ALU) Ivana Mirka Senjanovića.


Cigla, Dubravko Mataković

Pesimistički pogled na suvremenost, kakav je u animaciji obilježio prošlogodišnje Dane, ove je godine zauzeo prepoznatljivo dominantan položaj u nešto manje od polovine ostvarenja. Relativno sličnim, novinsko-karikaturnim crtačkim izrazom o imanentnoj su zloći ljudske naravi, odnosno o iluzornoj prirodi vjere u bolje sutra progovorili Politika (1,30 min., Zagreb film, 2011) Nedeljka Dragića u prpošnom i Mi (8  min., SaGa Productions/Zagreb Film, 2011) Midhata Ajanovića Ajana u oporom satiričkom tonu. Tehnikom stop-animacije, kroz prikaz jednog tipičnog, hotimice beskorisnog radnog dana za svoj posao nezainteresiranog, no za vlastiti status zainteresiranog birokrata u Vladi Republike Hrvatske doslovno prikazanog kao komad mesa, svoje je mišljenje o učinkovitosti i prioritetima vladajućih duhovito dao Ivan Mirko Senjanović u Mesu (7 min., ALU, 2011), a o istom se, u Sotoninom sinu (10 min., ALU/Zagreb Film, 2012) očitovao i Marko Dješka, svojevrsnim izjednačivanjem stanja u paklu i u raju, izvedenom pozivanjem na staromodni populistički stil ranih radova Zagrebačke škole animiranog filma, kroz šaljivu priču o Sotoninu sinu kao neshvaćenom i nezadovoljnom tinejdžeru, u spretno izvedenom spoju naracije za djecu i poruke za odrasle popraćenu namjerice prenaglašenom glazbom Biance Ban.


U sjeni, Manuel Šumberac

Naopakošću svijeta u kojem živimo pozabavilo se i nekoliko najdojmljivijih crtića ovogodišnje konkurencije.

To je ponajprije Cigla (12 min., Zagreb film, 2012), izvrstan debi proslavljenog, već sredovječnog (1959) majstora stripa Dubravka Matakovića, djelo osebujno pomaknute i zakalamburene priče kao i načina pripovijedanja, napučeno izrazito grotesknim likovima i dijelovima radnje. Površinski šarena, vesela, šašava, dinamično poletna, Cigla se diči briljantno pogođenim tempom čiju brzinu jedva, ali taman sustižemo, a u osnovi upozorava na prirođenu apsurdnost, nasilnost i primitivnost ljudskog ponašanja što će nas neizbježno sve upropastiti, a u konačnoj destrukciji ni drugi (u ovom slučaju izvanzemaljci) neće proći bolje.
Podjednako sjajan, mada znatno jednostavnije koncipiran, no itekako pomno dorađen u svakoj pojedinosti, kako dubinskoj tako i kozmetičkoj, jest U sjeni (4 min., ALU/Ozafin/This Time/Brothers Construction, 2011) Manuela Šumberca. Zabavna minijatura glatko i pitko, ali itekako slojevito razrađuje naizgled prvoloptaški vic usmjeren podjednako protiv prijetvorne zlatoustosti marketinškog jezika kao i protiv samozavaravajućeg osjećaja individualnosti, odnosno ljudske (mada je glavni lik vjeverica) sklonosti podložnosti koja i omogućuje bezočno iskorištavanje čovjeka po čovjeku, tj. pohlepnog i beskrupuloznog bogataša po običnom i neambicioznom žitelju planeta Zemlje. Savršen pogodak za djecu i za odrasle umotan je u sjajnu, briljantno produciranu, odgovarajuće šaljivu trilersko-cirkusko-jazzy glazbu Željka Veljkovića.


Dragi Keno, Natko Stipaničev

Dok, govoreći o mraku što nas okružuje, Cigla i U sjeni udaraju u veselo-zabavljačku notu, Dragi Keno (5 min., ALU/Zagreb film, 2011) Natka Stipaničeva, utemeljen na priči Damira Juričića i stripu Stereotipija Daria Arane, to čini u tmurnom, ironično-romantično-sentimentalnom tonu. U narativnom smislu uvelike jasan film postavljen je na stereotipni obrazac u kojem djevojka iz provincije odlazi raditi u grad da bi ondje završila u raljama velegradske izopačenosti. Na tom planu osnovni je odmak u tome što stvarne događaje pratimo u slici, dok je off-naracija koncipirana kao čitanje protagonističinih pisama muškarcu (mužu, dragome?) Keni, u kojima na klasičan, priprosto-jednostavan način redovito izvještava kako je u gradu sve lijepo, kako su ljudi dobri, kako se dobro snašla, kako marljivo radi i pristojno zarađuje, da je sve baš onako kako su se nadali, manje-više stvarajući sliku o običnom uspjehu kakvu njeni doma, kako obitelj,tako i sumještasni, žele čuti, onu koja će je dobro prikazati u očima zainteresiranih, tek radi tradicije podržavajući iluziju da se dobro dobrim vraća. Ostajući u okvirima narativnog filma, Stipaničev tempom, koloritom (crno, smeđe, sivo, bijelo, zelenkasto, plavkasto), kadriranjem, zvukom (šum, glazba /J. S. Bach: Suita za čembalo br. 1 u G-Duru) i razmjerno ekspresivnim crtežom stvara snažan dojam neugode, bespomoćnosti i besperspektivnosti, osobito  uvjerljiv upravo zbog kontrasta izrečenog svjesnog samozavaravanja i nemile stvarnosti, pri čemu, zanimljivo, ni život u provinciji, ni priroda kao takva, nisu prikazani nimalo idiličnijima od grada. Sve je crno. U kontekstu senzibilno pogođenog tona posebno moćno igra hrabra i neočekivana, potencijalno vulgarno-senzacionalistička redateljska odluka da nas se u dva prizora uvede ulaskom u ljudsko tijelo kroz nepristojne otvore anusa i vagine, što funkcionira kao vizualno i dojmovno začudan postupak, ali i kao (malne) presudno upečatljiv autorski komentar.


Otac, I. Bogdanov, M. Mayerhofer, A. Petrov, V. Popović, R. Raleva, D. Yagodin

Nagrađeni Otac (Father, 16 min., Bonobo Studio/Compote Collective/Eyecatch Productions, 2012), nastao u bugarsko-hrvatsko-njemačkoj suprodukciji, svojevrstan je omnibus šest isprepletenih priča šestero redatelja – Ivana Bogdanova, Moritza Mayerhofera, Asparuha Petrova, Veljka Popovića, Rositse Raleve i Dmitryja Yagodina – utemeljenih na „stvarnim pričama iz Bugarske u vrijeme tranzicije“ u kojima se mladi ljudi prisjećaju djetinjskog neodnosa sa svojim očevima koji su iz ovih ili onih razloga napustili obitelji. Oblikovane u skladnu cjelinu koju kao da potpisuje isti autor, nevesele reminiscencije izražene u dječjim off-monolozima na engleskom jeziku, potkrijepljene jednostavno, ali djelotvorno stiliziranim animiranim crtežima (crno, bijelo, sivo i modro), uz puno tuge i žala razmatraju deficitarno/manjkavo roditeljstvo i njegove beziznimno loše posljedice, a istodobno nude i razmišljanja o prolaznosti i mijenama života te rezultiraju ostvarenjem osobite dirljivosti i potresnosti. Malo remek-djelce.


Bo-Tuov bubanj, Ivana Guljašević

Izdvojimo naposljetku i tri ostvarenja otvoreno namijenjena dječjoj publici, tri crtića za djecu. Amo-tamo (7 min., Školska knjiga/Smib/Igubuka, 2011) i Bo-Tuov bubanj (6 min., Školska knjiga/Smib/Igubuka, 2013) potpisuje plodna Ivana Guljašević, a lutka-film Priča s početka vremena (10 min., Bonobo Studio, 2012) vrstan je, neuobičajeno zreo filmski debi filmskoga kritičara Božidara Trkulje.  

Jednostavno i jasno risan Amo-tamo, o osamljenim malom pingvinu, polarnom medi i tuljanu čiji život dobiva smisao nakon što udruže snage u cirkusu iz naslova, i Bo-Tuov bubanj (po scenariju Brune Kumana), o dječarcu iz afričkoga plemena koji umjesto tradicionalnoga počne bubnjati vlastiti ritam, oba sa specifično ugodnim pripovjedačkim glasom Dubravka Sidora, dražesno su jednostavne i simpatične zgode sporoga tempa i likovno plošnog pristupa, s nenametljivo upletenim klasičnim odgojnim porukama o vrlinama prijateljevanja, zajedništva i međusobnog podržavanja, zbog čega je Bo-Tuov bubanj, dojmljivo izrađen u šarmantnoj tehnici digitalnog oponašanja kolaža, nagrađen nagradom Zlatna uljanica što je, „za promicanje etičkih vrijednosti“, dodjeljuje Glas koncila.


Priča s početka vremena, Božidar Trkulja

Također smještena u afričko pleme, Trkuljina Priča s početka vremena ingeniozno – poput Šumberčeva U sjeni, no složenijim principima – uspijeva bešavno spojiti klasično-tradicionalni narativ za djecu s inovativnim komplikacijama za odrasle i pritom pružiti posvemašnje zadovoljstvo i jednima i drugima. Mladog ratnika N’dua izabrao je plemenski vrač da spasi selo od mitskog demona i vječne tmine, a to, kako i valja, može učiniti pješačenjem do kraja svijeta. Šarmantni likovi, duhovite ideje od razine sitnog vica i gega do metaforičko-paraboličkih cjelina, likovni sklad, izvrsna glazba i svidljivost bez podilaženja neke su od lako uočljivih vrlina Priče koja odraslijeg gledatelja može ushititi mnogobrojnim hrabro inventivnim, neočekivanim, naizgled proizvoljno maštovitim, no u sklopu cjeline iznimno djelotvornim odlukama. Primjerice onom da narator pripovijeda na pseudodrevnom jeziku (koji, dakako, zahtijeva titlove i na hrvatskom), zatim upletanjem nepripadajućeg indijskog zvukovlja (sitar) u ambijentu u logično pripadajuću glazbu afričkog bubnja (Trkulja je i suskladatelj, uz Vladimira Sokačića, te jedan od izvođača glazbe), kao i primjerice glatkim ubacivanjem vesternskih suhih žbunova nošenih vjetrom u okružje u kojem ga nismo navikli očekivati. Kruna sveukupne zgode jest briljantno osmišljena i izvedena paradoksalna pripovjedna struktura – što će asocirati na terene koje su ispitivali ili ispituju velikani poput Luisa Bunuela ili Charlieja Kaufmana – u kojoj se glavni junak zapravo cijelo vrijeme nalazi u selu, dok se njegovo putovanje odvija tek kao ilustracija vračevih uputa, no kojih je rezultat otjelovljen u stvarnoj fizičkoj nazočnosti Bijele djevojke s kraja svijeta, konkretan baš kao da je putovanje odista ostvareno, što na neki način i jest. U osnovi poprilično komplicirana ideja nekovrsne vremenske petlje izvedena je tako vješto i s takvom lakoćom da se, opet paradoksalno, ne moramo truditi da bismo je tijekom trajanja filma shvatili i povezali, nego se moramo potruditi da bismo je uopće postali svjesni. Mozganje o apsurdu nastupa tek kasnije, čime Priča s početka vremena (tiha voda brege dere) ulazi u povlaštenu kategoriju filmova koje (s veseljem) dovršavamo nakon gledanja.

Janko Heidl

Kratkiši su izišli iz sobe
Švijet je velika šifra
Više mentalno negoli experi
Patronizirajući stav i emocionalna manipulacija *
Čovjek kao dio mašinerije *
Normalno i nenormalno *
Knjige, opasni svjedoci vremena *
Nesklad realnosti i fantazije *

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta