TUMAČENJA
I semiotika i kognitivizam?*
Warren Buckland, 2000, Kognitivna semiotika filma, Cambridge: Cambridge University Press
UDK: 791.32(049.3) Povezivanje semiotike i filma u naslovu knjige Warrena Bucklanda može zazvučati kao oksimoron, ne odveć uvjerljiv u kontekstu stručne rasprave. Buckland je svjestan toga problema i objašnjava sukob između kognitivnih teoretičara filma i onih teoretičara čija se filmska teorija temelji na lingvistici i semiotici. Kognitivna teorija filma (Bordwell, Carroll...) akademski legitimitet djelomice temelji upravo na odbacivanju postavki filmske semiotike. Buckland međutim ukazuje na skupinu europskih znanstvenika koji su razvili premise za program koji se može nazvati »kognitivnom semiotikom filma«. Buckland želi zajednici engleskog govornog područja predstaviti rad Francesca Casettija i kasnoga Metza, potom rad Rogera Odina, Michela Colina i Dominiquea Chateaua, s zaključkom utemeljenim na Odinovoj razradi lingvističkih postavki Noama Chomskog (transformacijska generativna gramatika). Premda koncepcija kognitivne semiotike filma nije sasvim uvjerljiva, Bucklandova je analiza važnih teorijskih problema svejedno zanimljivija od mnogih glasovitih novijih teorijskih studija. Mirko Petrić
|