TUMAČENJA
Paradigme filmske teorije — teorijska klasifikacija Francesca Casettija*
791.32(091) 791.32-05Casetti, F. Među malobrojnim se pregledima i povijestima filmskih teorija osobito ističe knjiga Teorie del cinema. 1945-1990 Francesca Casettija, koja razmatra temeljne odrednice filmskih teorija. Već je u ranijim studijama Casetti istaknuo ambiciju teoretičara da afirmiraju filmsku umjetnost i analizirao druga važna pitanje rane teorije, a potom je, slijedeći Christiana Metza, uočio razliku između internog promatranja filmske umjetnosti i eksternih studija psihološke, sociološke, ekonomske i drugih dimenzija filma (koje se proučavaju uz pomoć različitih znanosti). Slično Metzu, Dudley Andrew je 1984. uvidio razliku između teorija koje film promatraju kao skup primjera na koje se već mogu primijeniti potpuno usustavljene kategorije (semiotičke, psihoanalitičke, ideološke), te teorija koje kino promatraju kao ishodišno mjesto za sva pitanja. Casetti u svojoj knjizi analizira »ontološke« teorije filma koje se, pod utjecajem Andréa Bazina, bave temeljnim određivanjem prirode filma. Druga skupina filmskih teorija, koje Casetti naziva »metodološkim teorijama« postavlja pitanje izbora određene perspektive koja potom snažno utječe na određivanje podataka i na zaključke. Treću skupinu teorija određuje istraživanje specifičnih istraživačkih polja. Casetti, međutim, isti Robert Riesinger
|