STUDIJE
Glazba i zvuk u filmovima Jacquesa Tatija
UDK: 791.633-051Tati, J.:78 Redatelj i glumac Jacques Tati razvio je
posebnu vrstu »nijeme« komike, a autorica objašnjava načela
prema kojima je koristio zvukove. U filmu Praznični dan
(Jour de fête, 1948) skladatelj Jean Yatove junakove je
pustolovine bogato ocrtao, postavljajući temelje budućega
glazbenoga govora Tatijevih filmova, koristeći instrumentaciju
koja se smatra tipično francuskom (harmonika, truba, flauta,
ksilofon, gudači) i vergl. No, ovaj je, kao i drugi Tatijevi
filmovi, pun šumova i glasanja životinja, a dijalozi koji
se izgovaraju rijetki su, nebitni i često nejasni; čak
je i glazba jasnija od dijaloga.
Autorica objašnjava i ulogu
jazza u Tatijevim filmovima, primjerice u Odmoru gospodina
Hulota (Les vacances de M. Hulot, 1953) upravo je ta glazbena
vrsta glavno sredstvo izraza, a dijaloge skoro potpuno
lišava smisla i razgovijetnosti. Opisujući razvoj korištenja
zvukova i glazbe u Tatijevu daljnjem filmskom opusu, autorica
ove studije ističe kako se u filmu Vrijeme igre (Playtime,
1968) osobito jasno vidi kako »zastarjela« poetika nijemoga
filma služi razobličavanju najsuvremenijih dehumanizirajućih
tendencija moderne, tehnološke civilizacije. Irena Paulus
|