STUDIJE
Dvojnici i dvojstva (o Luchinu Viscontiju pomalo i o Zatvorenom obiteljskom krugu nešto više)
UDK: 791.633-051Visconti, L.(049.3) Pretposljednji film Luchina Viscontija
Zatvoreni obiteljski krug nastao je nakon tri redateljeva
filma koja su odražavala njegovu zaokupljenost njemačkim
temama i njemačkom kulturom općenito, kao i sklonost »baroknom«
režijskom prosedeu, Sumraka bogova, Smrti u Veneciji i
Ludwiga. Kao komorno djelo, snimljeno u potpunosti u studiju
(i sa svega nekoliko glumaca), okrenutošću talijanskim
temama, kao i prigušenijim redateljskim postupkom, film
je predstavljao i svojevrsnu reakciju na njih. Film je
razmatran ponajprije u kontekstu stalne Viscontijeve preokupacije
obitelji, kao još jedan redateljev prilog prikazivanju
njezina rasapa, ali i kao film koji, uz Smrt u Veneciji,
govori o neuspjeloj želji za obnovom, rekonstruiranjem obitelji.
Već u prvim kadrovima, prikazima i pregledima različitih
slika skupnih (obiteljskih) portreta u interijeru, ilustrira
se naslov i ujedno prefigurira tema filma.
Pritom se gotovo
usputno ukazuje na probleme predstavljanja i reprodukcije,
probleme inherentne filmu. I dalje se u filmu taj odnos
prema slikarskom žanru razvija kompozicijama kadrova koje
se razmještajem likova očituju kao citati, dvojnici, slikarskih
skupnih portreta u interijeru. Film je na prostornom planu
zasnovan na suodnosu dvaju prostora, labirintskog Profesorova
stana, pretrpanog starim namještajem, knjigama, slikama
i antikvitetima, i renoviranog stana koji je on iznajmio
Bianci Brumonti, a koji je dizajniran u suvremenom i bezličnom
stilu. Međutim, i profesorov stan postaje specifično udvostručen
kada se uvede dotad nepoznat prostor male skrivene sobe
kao prostora krajnje sigurnosti.
Film se odlikuje i vremenskim
udvostručivanjima, koja se postižu trima kratkim retrospekcijama
što u cjelini tvore opoziciju sadašnjosti. Dvije vremenske
razine prikazuju ujedno dvije Profesorove obitelji: stvarnu
iz prošlosti i potencijalnu, dakle kopiju prve, u sadašnjosti.
I na fabularnom planu film se zasniva na nizu opozicija,
odnosno udvostručivanja. Tako je Profesor sup(r)ostavljen
markizinoj obitelji/skupini s druge, ali se ujedno između
njega i Konrada razvijaju paralele. Profesorov i Konradov
odnos poprima značajke odnosa originala i dvojnika, odnosno
i metaforičke implikacije odnosa oca i sina. Od ostalih
karakteroloških dvojstava značajno je sagledavanje likova
Profesorove majke i supruge kao semantički jednog. Profesor
u Zatvorenom obiteljskom krugu još je jedna Viscontijeva
figura melankolije, stanja kojem se Visconti kontinuirano
vraćao u mnogim svojim filmovima, napose od Geparda dalje,
također stanja koje umnogome odgovara figurama dvojstva
i rascjepima. Zatvoreni obiteljski krug se i sam, u cjelini
ili dijelovima, odnosi kao dvojnik spram nekim drugim Viscontijevim
filmovima, a uloge Burta Lancastera, Silvane Mangano i
Helmuta Bergera nude mogućnosti za usporedbe s njihovim
ranijim nastupima u Viscontijevim filmovima.
Niz strukturnih
i karakteroloških dvojstava (udvostručivanja, opozicija,
kontrasta, paralela) kojima je prožet Zatvoreni obiteljski
krug ne predstavljaju iznimku u Viscontijevu opusu. Naime,
Viscontijevi filmovi često odražavaju podvojenosti, udvostručavanja
i opozicije i na karakterološkom, i na svjetonazorskom,
i na narativnom i na vizualnom planu. Bruno Kragić
|