STUDIJE
Seks i grad — (a)političnost ženskih žanrova
UDK: 791.2-055.2
305-055.2 Tekst u središte postavlja
kategoriju »ženskih žanrova«, proizašlu u prvome redu iz
konteksta proučavanja audiovizualnih tekstova, odnosno
televizijskih i filmskih formi namijenjenih ženskoj publici,
poput sapunice ili melodrame, kao osobito prikladnu za
pristup serijama kao što je Seks i grad. Annette Kuhn i
Charlotte Brunsdon ženske žanrove definiraju kao »fikcije
ženskosti u masovnoj kulturi« ili »predodžbe za žene« umjesto
»predodžbi žena« u medijima. Kuhn naglašava »političku
korisnost« ženskih žanrova koji tradicionalnu predodžbu
o univerzalnom, homogenom i androginom gledatelju zamjenjuju
kulturnim proizvodima vođenim ženskom žudnjom i ženskom
točkom gledišta, dok Brunsdon u raspravu uvodi problematiku
moći koja se očituje kroz feminističku žudnju za ovladavanjem
diskurzom o ženskosti. U tom smislu borba za vlast nad
reprezentacijama ženskosti svjedoči o političkom karakteru
ženskih žanrova, iako ih se najčešće želi odbaciti kao
osobne, privatne, te zato automatski apolitične forme.
Tekst također naglašava važnost promjene politike popularnog
koje se mogu pratiti kroz pojavu novih reprezentacija ženskosti
unutar ženskih žanrova. Takve promjene, prema Davidu Gloveru
i Cori Kaplan, ovise o vezi estetskog i političkog jer se
kao poprište najznačajnijih pomaka unutar žanra može uzeti
križanje spolne politike s drugim gorućim društvenim problemima.
Promjene reprezentacija ženskosti uočljive u Seksu i gradu,
odnosno razlike između tradicionalnijih i novijih predodžbi
žena, počivaju na zadržavanju značajnih emocionalnih veza,
no tako da nisu nužno praćene udajom ili djecom. Također,
serija ne samo da je uračunala feminizam u svoje središnje
preokupacije, već uvijek iznova prikazuje načine na koje
junakinje pregovaraju s feminističkim idejama, kao i njihovu
zbunjenost novim ženskostima koju donosi načelo slobode i
izbora trećega vala feminizma. Problemi u Seksu i gradu prikazani
su kao nadiindividualni jer u svakoj epizodi junakinje proživljavaju
slične dvojbe koji kroz njihove razgovore i Carrien komentar
u off-u postaju opći, zajednički ženski problemi. Da serija
posjeduje politički naboj, nije samo nužna posljedica uzimanja
feminizma zdravo za gotovo, nego je neizbježan rezultat samog
formalnog načina funkcioniranja serije: Carrie, kao autorica
novinske kolumne, pojedinačna iskustva svojih prijateljica
apstrahira i uopćava, iz njihovih individualnih pitanja izvlači
ono zajedničko da bi ih prekrojila u zapitanost nad ženskim
identitetima uopće. Maša Grdešić
|