TUMAČENJA
Božanstvena dekadencija — Cabaret Boba Fosseja
UDK: 791.221.1(73)
791.633-051Fosse, B. Autorica objašnjava strukturu
filma Cabaret (1972) redatelja Boba Fosseja (poznatoga
kazališnog redatelja i koreografa) u kontekstu berlinske
kulture u eri rasta utjecaja nacizma, ali i u kontekstu
tradicije kabaretskih predstava te tradicije pučkog i glazbenog
teatra u Europi i SAD-u (film je potaknut uspjehom kazališne
predstave skladatelja Johna Kandera i tekstopisca Freda
Ebba). Pretpovijest kazališnog mjuzikla Cabaret, međutim,
započinje u književnosti, odnosno novelama Christophera
Isherwooda (Berlinske priče) u kojima se pojavljuje
Sally Bowles, sporedni lik koji je inspirirao Johna Van
Drutena da Isherwoodove priče preradi u kazališnu predstavu Ja
sam kamera (I Am a Camera).
Autorica studije o Cabaretu, osim konteksta i historijata
nastanka predstave i filma donosi formalističku, vizualno-glazbenu
analizu glazbenih točaka u Fossejevu filmu gdje objašnjava
kako, primjerice, o intimnosti Sallyne pjesme mogu svjedočiti
i izbor planova i pokreta kamere, a o zlokobnosti širenja
nacizma mogu svjedočiti i glazbene strukture i izbor planova
u čuvenoj sceni u kojoj mladi i stariji Nijemci zajedno pjevaju
kako im budućnost pripada. Političke konotacije »angažiranosti«
žanrovske mješavine kakvu predstavlja Fossejev film mogu
se dovesti u vezu s mračnim političkim konotacijama samoga
filma Cabaret. Irena Paulus
|