TUMAČENJA
Qatsi trilogija: respektabilan projekt neujednačene izvedbe
UDK: 791.633-051Reggio, G.
791.21.038.6(73)"198/200" Kritički esej o trilogiji Qatsi Godfreya
Reggija. Uz kratak biografski komentar, autor članka iscrpno
analizira Reggiove filmove Koyaanisqatsi (1983), Powaqqatsi (1988)
i Naqoyqatsi (2002), čiji su naslovi temeljeni na
pojmovima iz jezika Hopi Indijanaca, osvrćući se na njihove
dokumentarističke, eksperimentalne, poetske i asocijativno-ritmičke
domete. Takvim amalgamskim pristupom filmu svrstao se u tradiciju
Dzige Vertova (Čovjek s filmskom kamerom, 1929)
i Waltera Ruttmanna (Berlin, simfonija velegrada, 1927).
Reggio se nastavlja na njihovu poetiku, ali je ujedno prilagođuje
suvremenim okolnostima i tehnološkim dosezima (tematiziranje
aktualnih svjetskih problema, izvrsna fotografija na 35-milimetarskoj
vrpci), stvarajući tematski i estetski poticajne kreativne
cjeline. Iako nije uspio očuvati kontinuitet umjetničkih
dosega pojedinih dijelova, Reggiova iznimno osebujna i respektabilna
trilogiju, čijem je snimanju posvetio gotovo tri desetljeća
života, impresionira tematskom usredotočenošću na ambivalentan
odnos suvremene civilizacije i tehnološkog napretka te dosljednim
svjetonazorskim i stilskim pristupom. Malo je autora u suvremenoj
svjetskoj kinematografiji koji su tijekom tako dugog razdoblja
ostali vjerni svojoj početnoj ideji i njezinoj dosljednoj
realizaciji. Elvis Lenić
|