TUMAČENJA
Misliti filmove Elija Petrija, ili De te fabula narratur!
Uz ciklus filmova u Filmskim programima, kino Tuškanac, studeni 2005.
UDK: 791.633-051Petri, E.
791.231(450)«196/197« U ovom eseju autor kritički
komentira filmove Elija Petrija u kontekstu struje političkog
filma u Europi 1970-ih, ali i načine na koje su ti filmovi
— nestali na prijelomu osamdesetih i devedesetih — najavili
zbilju nas danas, na početku novog tisućljeća, kad realitet
tih filmova postaje aktualniji negoli ikad, u doba »društva
spektakla« i globalnoga korporacijskog kapitalizma, koji
je tek metastaza onoga kapitalizma o kojemu su govorili
Petrijevi i slični politički filmovi. Nakon šireg kontekstualnog
uvida u tendencije političkog filma i europskog društva
1970-ih, autor teksta se usmjerava na pobližu raščlambu
Petrijevih filmova Ubojica (L’Assassino, 1961), Svakome
svoje (A Ciascuno il Suo, 1967), Radnička
klasa ide u raj (La Classe Operaia Va in Paradiso, 1971)
i Na svaki način (Todo Modo, 1976), u
političkom i društvenom kontekstu ondašnje Italije, na
koji se ti filmovi alegorijski referiraju. U naše doba
globalizacijskog neoliberalizma i biopolitičke razgradnje
ljudskosti, ovaj je niz Petrijevih filmova dragocjeno iskustvo
za svakoga tko želi promišljati svijet oko sebe. Oni ne
tematiziraju samo korumpiranu, duboko ideološki rascijepljenu
sliku demokršćanske Italije šezdesetih i sedamdesetih,
niti prizivaju tek današnju Berlusconijevu; oni poručuju
neoliberalističkom global-kapitalizmu: de te fabula
narratur! Marijan Krivak
|