IZ POVIJESTI HRVATSKOGA FILMA
Likovi osvetnika u filmovima Zorana Tadića
UDK: 791.633-051Tadić, Z. Tekst obrađuje zanemarenu komponentu igranih
filmova Zorana Tadića — intimni život njegovih likova. Koncentrira
se na likove osvetnika prisutne u Tadićevim filmovima osvete Osuđeni (1987), Čovjek
koji je volio sprovode (1989) i Orao (1990),
kao i u filmu s implicitnim motivom osvete San o ruži (1986).
Autorova teza jest da pravi motiv osveta u tim filmovima
nije kazna za počinjena zlodjela prema osvetnicima i njihovim
bližnjima niti borba za pravdu, već želja osvetnika da izvrše transfer
krivnje, odnosno, da odgovornost za vlastite životne
neuspjehe prebace sa sebe na društvene zločince koji
su im naudili i otežali život koristeći svoj društveni položaj.
Pokušaj osvetnika da prebace krivnju za vlastitu životnu
propast na druge te, eventualno, osvetom nad njima vrate
mir i zadovoljstvo u svoje živote završava upravo suprotno
— kažnjavanjem osvetnika zbog njihovih djela te njihovom
potpunom moralnom i egzistencijalnom propašću. No, u slučaju
filma Orao, kronološki zadnjeg ostvarenja iz Tadićeva
ciklusa osvete, likovi osvetnika u završnoj sceni izvrše
svojevoljnu pokoru za svoje čine i time izraze svijest o
vlastitoj odgovornosti za svoje životne pogreške. To priznanje
prvi je korak prema njihovom iskupljenju i prosvjetljenju,
a time autor teksta dokazuje da Tadićev autorski svijet,
unatoč uvriježenom mišljenju, nije sveden samo na pesimizam
i rezignaciju. Juraj Kukoč
|