IZ POVIJESTI HRVATSKOGA FILMA
Nesreća i nakon nje: Tri Ane Branka Bauera
UDK: 791.633-051Bauer, B.(049.3 U ovom publicističkom radu govori se o filmu Tri
Ane Branka Bauera (1959), snimljenom u makedonskoj
produkciji u razdoblju kad su filmaši iz Hrvatske potpomagali
uspostavljanje kinematografija drugih jugoslavenskih republika
(prvenstveno Bosne i Hercegovine i Makedonije), ali na
lokacijama u Beogradu i Zagrebu. Film je u vrijeme premijere
dočekan izrazito negativno, da bi kasnije bio istican kao
uzor srpskoga »crnog vala«, a u najnovije vrijeme dosegnuo
status jednog od najcjenjenijih Bauerovih filmova. Uz širi
historijat nastanka i recepcije filma — temeljen na ondašnjim
novinskim izvješćima i Bauerovu intervjuu iz 1985. godine
— tekst raščlanjuje uzroke takve recepcije filma i njegove
kasnije revalorizacije. Ističe se tako da film daje pesimistički
katalog i presjek najcrnjih društvenih slojeva u komunističkoj
Jugoslaviji 1950-ih (zbog čega je film zabranjen za prikazivanje
u Bosni i Hercegovini), u formi neorealističke kronike
(glavni lik je zbog svojega rezignirana patništva često
uspoređivan s Umbertom D. Vittorija De Sice),
a kruta i distancirana gluma glavnog glumca (naturščika)
danas se promatra kao dosljedan i svjestan autorski izbor.
Upravo iskorak prema neorealizmu i narušavanje realističke
naracije bile su heretične u ondašnjem filmskom i društvenopolitičkom
kontekstu, radi čega se ovaj film svrstava uz bok filma Koncert Branka
Belana (1954), izvršavajući pesimističko potkopavanje svjetonazorskog
horizonta svoga vremena. Tri Ane pogotovo su presudne
zbog otkrivanja »stražnjih dvorišta«, sirotinje i društvene
periferije za koju nije bilo mjesta u službenoj, optimističnoj
umjetnosti vremena. Tri Ane mjere račun između
povijesti i kolektiviteta, pokazujući kako povijesna nesreća
truje zajednicu na duge staze. Danas — s drugim povijesnim
iskustvom, s još jednom povijesnom nesrećom na kolektivnoj
grbači — Tri Ane su film koji još potresnije razumijemo. Jurica Pavičić
|