Kratki utorak

Facebook HFS
2014.
2014.
FILMOVI RUBENA ÖSTLUNDA

Kino Tuškanac, 18. studenog, 21 sat

U okviru programa Kratki utorak, kino Tuškanac 18. studenog prikazuje tri višestruko nagrađivana kratka filma švedskog autora Rubena Östlunda, trenutno najhvaljenijeg europskog redatelja mlađe generacije. Budući da se program realizira u suradnji s One Take Film Festivalom, koji u svom sedmom izdanju donosi i mini-retrospektivu dugometražnih filmova Rubena Östlunda, ovim programom i projekcijom prvonagrađenog filma prigodno će biti zatvoren ovogodišnji festival.  


Ruben Östlund

Ruben Östlund dosad je snimio četiri dugometražna filma od kojih su tri igrala u službenoj konkurenciji filmskog festivala u Cannesu, a posljednji Turist (Force Majeure) osvojio je i nagradu žirija u programu Izvjestan pogled. Kontroverzni Östlundovi junaci obično su ljudi suočeni s najgorim stranama svoga karaktera. Nalaze se u društveno neugodnim situacijama u kojima se od njih očekuju brze odluke, a one će na užas okoline vrlo često biti sebične. Östlund obično sklapa svoje filmove od dugih statičnih kadrova u kojima promatramo protagoniste (uglavnom ih je mnogo) iz velike udaljenosti. Takav voajerski pristup često stvara osjećaj nelagode kod gledatelja, što je Östlundu i donijelo naslov „Hanekea s prstohvatom humora“.


Događaj pred bankom

Prije dugometražne karijere Östlund proslavio se s nekoliko fenomenalnih kratkih filmova koji su poharali svjetske festivale.
Događaj pred bankom duhovita je i detaljna rekonstrukcija neobičnog pokušaja pljačke banke, koji se dogodio u Stockholmu, u ljeto 2006. Tom događaju svjedočio je i sam redatelj, koji je u to vrijeme s producentom Erikom Hammerdorffom hodao prema Švedskom filmskom institutu. Film je snimljen u jednom kadru u kojem čak 96 glumaca pred kamerom izvodi pedantno zamišljenu koreografiju. Osvojio je Zlatnog medvjeda za najbolji kratki film na festivalu u Berlinu 2010, kao i niz nagrada na drugim festivalima.
„Prije nego što sam svjedočio toj sceni mislio sam da pljačke izgledaju onako kako ih prikazuju holivudski akcijski filmovi. Događaj pred bankom snimio sam da bih pokazao da je stvarnost ipak malo drukčija“, izjavio je Östlund o filmu.


Događaj pred bankom

Kratki film Autobiografska scena broj 6882 svojevrsna je predstudija za dugometražno djelo Nehotično, koja se bavi čestom temom u Östlundovu stvaralaštvu - utjecajem grupe na pojedinca i posljedicama koje proizlaze iz konformističkog ponašanja. Tridesetogodišnjak sa zapada Švedske provodi s prijateljima najkraću noć u godini. Nakon nekoliko čašica pića povede ih na most s kojeg namjerava skočiti u more... Östlunda je za taj film inspirirao slučaj švedskog inženjera s kraja 19. stoljeća koji je odveo u smrt cijelu posadu svoga balona na putu za Sjeverni pol, iako uopće nije vjerovao u projekt. Njegov dnevnik nađen nakon tragedije otkrio je da je to napravio jer se bojao kritike društva ako odustane od polijetanja. Film je osvojio nagradu Europske akademije za najbolji europski kratki film 2005.    


Autobiografska scena broj 6882

Prvi film Rubena Östlunda Nek se drugi bave ljubavlju rijetko je prikazivani dokumentarac u kojem autor potpisuje i filmsku fotografiju. To je priča o četvorici njegovih prijatelja koji su često zajedno boravili u Alpama. Bili su to lijepi dani, svi su funkcionirali kao jedna velika obitelj. Iako se činilo da će takav odnos potrajati zauvijek, s vremenom se život ispriječio među njima. Ili se samo radilo o neizbježnom procesu odrastanja? Film je 2002. nominiran za uglednu švedsku filmsku nagradu Guldbagge u kategoriji najboljeg dokumentarca.


Nek se drugi bave ljubavlju

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s One Take Film Festivalom, a ulaz je besplatan. Filmovi se projiciraju s hrvatskim titlovima te s 35mm kopija i bete.

Raspored:
Događaj pred bankom (Händelse vid bank), 2009, 35mm, 12 min
Autobiografska scena broj 6882' (Scen nr: 6882 ur mitt liv), 2005, 35mm, 9 min
Nek' se drugi bave ljubavlju (Låt dom andra sköta kärleken), 2001, Betacam, 29 min
+ program plus - pobjednički film 7. One Take Film Festivala