FESTIVALI I REVIJE
Šezdeset ’lakih komada’
14. hrvatska revija jednominutnih filmova, Požega, 26-27. svibnja 2006.
Nakon toliko godina druženja s jednominutnim
filmom, koji je u naše krajeve prije četrnaest godina donijela
Hrvatska revija jednominutnih fimova u Požegi, već smo
mogli uočiti neke česte pojave vezane uz vjerojatno najkraći
filmski festival u ovome dijelu svijeta. Dok oko kvalitete
vina s okolnih brežuljaka nitko ne spori, publika i žiri
ne reagiraju uvijek jednako na prikazane filmove. Nije
da gledatelji ne znaju cijeniti ozbiljnost i vrijednost;
ipak, luduju od sreće kada u nekakvoj miniburleski lopovi
’nasanjkaju’ policajce ili kada po lokalnom, slavonskom defaultu, netko
’tresne’ nešto ’masno’ ili nakon svega vulgarno poentira.
Žiri, redovito sastavljen i od ’uglednih’ profesionalaca,
krene obično u drugome smjeru, tražeći estetsku vrlinu
i zanatsku vještinu (i tamo gdje je možda nema), a ponajprije
dosjetljivost, koja će tih šezdeset sekundi ispuniti zanimljivim
sadržajem. Srećom, redovito je i pronađe. A to samo znači
da i najminijaturniju i najležerniju od svih filmskih kategorija
mnogi hodočasnici u Požegu shvaćaju ozbiljno.
|
Cut Along the Dotted Line Please,
Kunyi Chen |
Bilo ih je dovoljno i ove godine, kada je gromoglasni
bankrot županije, glavnoga mecene Hrvatske revije jednominutnih
filmova, prijetio i opstanku revije. Štoviše, filmovi su
bili brojniji nego lani. Prijavljeno ih je više od dvjesto,
a prikazano šezdeset; organizatori su morali kupiti i tri
nove nacionalne zastave za kićenje trga ispred dvorane
požeškoga kazališta. Zavijorilo ih se tridesetak, a toliko
je i zemalja iz kojih dolaze fanovi jedne minute
sa svojim djelcima. Dvorana je kao i uvijek bila ispunjena
i vesela, a živahnije je bilo, i opet ništa novo, samo
oko prenatrpana švedskoga stola, poškropljena proizvodima
s obližnjih vinograda.
Iako se kategorija, koju su ’patentirali’ Šveđani, koristeći
se njome uglavnom u igranom obliku, i do sada pokazala
zahvalnom za vježbanje animacijskih tehnika, 14. revija
možda će biti i zapamćena po kreativnoj dominaciji animacije.
Među prvih deset koje je izdvojio žiri bilo ih je čak šest,
a pokupili su i većinu nagrada, uključujući i Grand
prix.
|
The Whistler, Layla Atkinson |
U nepune pola minute (točnije, 27 sekundi) službeno najboljega
požeškog filma Cut Along the Dotted Line Please singapurski
autor Kunyi Chen, postupkom odgođena otkrivanja, pokazuje
kuda vodi isprekidana linija simulirana krojačkog nacrta
po kojoj siječe nož: pred nama se otkriva ruka samoubojice
koji reže žile po crti ’šnita’... To možda nije i najbolja
animacija s ovogodišnjega programa, ali ima vrijednih (likovnih)
elemenata, kao što je efektan i čist crtež olovkom. Žiri
je ipak odlučio da je singapurski bolji od prvonagrađenoga
britanskog crtića The Wistler Layle Atkinson, basnolike
anegdote o prijateljskom ’dogovoru’ i zajedničkoj akciji
kućnih ljubimaca: mačke i ptičice u kavezu. Zarobljena
ptičica naručuje od mace pribor potreban za oslobađanje
iz zatočeništva (škare, konopac, balon, upaljač i slično),
ali ga neočekivano odluči iskoristiti za perfidni obračun
s ljubaznom pomagačicom. I eto britanskome crtiću cinične
poente!
Zanimljiviji, drukčiji i likovno izvorniji, a svakako
najslojevitiji film Revije, drugonagrađeni je njemački
crtić Sitzen bleiben
Schützt allerdings gegen die Gefahr zu fallen, autora
Floriana Grolika. Razmišljanje o padanju vizualno je artikulirano
efektnom crno-bijelom grafikom i simulacijom mreže stripovskih
kvadrata, koja se s animiranim ljudskim likom pomiče vertikalno
u odnosu na os gledanja. Osobito suptilna crteža i animacije
bio je belgijski Mumuki Study For Two Entangled Figures (a.:
SoetkinVerstegen), dojmljiva animacijska minijatura u kojoj
se kretnje plesnoga para supostavljaju, a na kraju i prepleću,
s koreografijom mačke zaigrane predivom. Kolažna animacija
Slovakinje Mihaele Čopikove U vinca motivom je (rezanje
uha) podsjetila na Van Gogha, no to je bila i jedina poveznica
toga djelca s registrom velikoga holandskog slikara. U
društvu izabranih našla se potom i Treća smjena,
u Požegi već zapažena hrvatskog autora Jurice Starešinčića,
jedna od onih vulgarnih zgoda kakve publika najviše voli,
a reduciranom animacijom pripovijeda o nadmetanju u podrigivanju
dvojice pivopija za šankom.
|
Sitzen Bleiben..., Florian Grolig |
Iz ostalih filmskih vrsta nije se imalo mnogo toga izabrati
za uži izbor, ali moglo se i bolje. Izbor je pao na tri
igrana i jedan konceptualno-dokumentarni film. Makedonsku Krv (posebna
nagrada UNICA-e), film o ritualnom bratimljenju trojice
muškaraca različitih vjeroispovijesti i nacionanosti, idejno
se uklapa u politiku svjetske organizacije neprofesijkoga
filma UNICA, pod čijim se patronatom i održava požeški
festival; filmski ne vrijedi mnogo. S druge pak strane,
slovački film među favoritima, Trokut Jána Kuske,
seksistički je raspoložen prema ženama, ali je barem ’režiran’
sukladno željenom efektu vica o (ženskom) ’trokutu’ koji
je ’upravljao’ prometom na autocesti što ga želi ispričati.
Manje je dopadljiv, ali efektan Prvi Slovak koji ne trči samo za novcem, jednostavan
filmić u jednom kadru, čijom dijagonalom neki čovjek trči
za željeznim kotačem. Napokon, posljednji iz društva izabranih,
francuski To be or not to be? Guya Flaujaca, postavlja
hamletovsku dilemu pred jedno jaje: da li se pretvoriti
u pile, koje kad-tad završi u tavi, ili ostati jaje, pa
skratiti ionako mu suđen put do ljudskoga trbuha.
Publici, koja je sudeći po žustru oblijetanju požeške trpeze
davno riješila tu dilemu (i ne samo kada je u pitanju perad),
bila je lokalpatriotski raspoložena, nagradivši šlampavo
režiranu kamiondžijsku pošalicu koju je, zbog lošega tonskog
zapisa, malotko od ’neupućenih’ gostiju do kraja razumio.
Iako nisu viđeni iznimno dobri filmovi, među igranim naslovima
bilo je barem i bolje režiranih zgoda, poput švedske s
brodolomcem na pustom otoku i pismom u boci Flaskpost,
i šaljivije sročenih skečeva, i stilski artikuliranijih
’portreta’ (primjerice, alkoholičara u Sretnom čovjeku Irene
Škorić). Favorita se moglo tražiti i izvan prizemnoga diskursa
koji vlada igranom ’minutom’, primjerice, u efektnom bugarskom
filmu stanja Through (a.:
Chavdar Chernev). Intermedijalni eksperimenti s televizijom
koja guta gledatelja ili mu se nudi kao posrednik u komunikaciji
s drugom osobom nisu se pokazali osobito izvornima. Isto
se može reći za neke od šest kineskih namjensko-igranih
filmova (svi redom proizvedeni su na odsjeku za dizajn
vizualnih komunkacija, u sklopu National Yunlin University
of Science & Technology),
koji na sličan način šalju različite poruke vezane uz kampanju
protiv pušenja, droge, nasilja u obitelji, obrazovnoga
sustava i slično. Dva među njima (The Shadow i No Smoking),
primjerice, čak imaju i gotovo identičan postupak: služe
se ljudskim sjenama koje na pozadini dvaju ’živih’ likova
u prednjem planu, ilustriraju posljedice loših ljudskih
navika. Možda su selektori ipak bili pretjerano popustljivi
prema dalekoistočnim jednominutašima.
|
To be or not to be?, Guy Flaujac |
Dokumentiralo se škrto i uglavnom ’nečisto’, recimo,
u programatske svrhe (antifašistički u moldavskom Lust for Nietzsche),
ispovjedno-autobiografski (Ovim vlakom putujem sama Tomislave
Vereš) ili poetski-ilustrativno (Sinagoga češkog
autora Petra Hejcmana). Nedovoljno se i eksperimentiralo,
premda je jednominutni format već sam po sebi na neki način
eksperimentalne naravi. Tehnički gledano, najteži su posao
odradili lucidni autori Otompotoma (Ivan Klepac
i Slave Lukarov), želeći smjestiti 1500 najvećih djela
svjetskog slikarstva u 60 sekundi filma, i ekipa Kinokluba
Zagreb predvođena Mladenom Burićem koji dvostrukim ekspozicijama
opisuje kružni prostor zagrebačkog Oktogona. Neki su opet
imali posve apstraktno-likovnjačke ideje (Play Valentine
Orešić, Sketchvideo Gine
Haraizti), a neki konceptualne ili aktivističke.
Drugim riječima, na 14. reviji, ’glede i unatoč’, ipak je,
i opet je, bilo svega. I ne samo na filmskome platnu, kojim
je ležerno prošetalo šezdeset ’lakih’ jednominutnih komada...
Diana Nenadić
|