FESTIVALI I REVIJE
Prošlosne i budućnosne ’meditacije’
Hrvatski eksperiment i videoart na 16. danima hrvatskoga filma
Eksperimentalni film i videoumjetnost dugi
su niz godina bili perjanicom hrvatske audio-vizualne produkcije.
Dapače, tijekom ’olovnih hrvatskih devedesetih’ i jedinom
kreativnom konstantom. Zahvaljujući ponajprije ulasku mnogih
likovnjaka u medij pokretnih slika, te entuzijazmu pojedinaca
(Pansini), već se od šezdesetih na ovim prostorima razvio
respektabilan niz autora, filmova, radova... Dok su u šezdesetima
Vladimir Petek i Tomislav Gotovac eksperimentom započinjali
svoj avangardni filmski opus, u sedamdesetima, preko radova
Sanje Iveković i Dalibora Martinisa, kreće i videoart u
Hrvata.
U osamdesetima pridružuju im se Ivan Ladislav Galeta i Goran
Trbuljak.
Tako, primjerice, u već spomenutim devedesetim, dok Milan
Bukovac istražuje same mogućnosti zrnatoga televizora,
odnosno videoekrana na tragu ranih Faktorovih radova, sam
Faktor i Zdravko Mustać ostaju strukturalisti klasične,
filmske avangardne provenijencije.
Na jednom polu imamo ’digitalce’: Kneževića, Naratha,
Bukovca, pa i Kuduza... a na drugome ’eksperimentatore’:
Galetu, Gotovca, Faktora, pa onda i Mustaća... Negdje su
u sredini Vlado Zrnić, Slobodan Jokić (aka Don Oki), Sandra
Sterle, Tanja Golić... Galetin, pak, End art, eksperiment,
navlastita je multimedijalna pojava, jedinstvena na ovim
prostorima.
Gotovčev performans, sada pod imenom Antonija Lauera, otvara
novo poglavlje hrvatske eksperimentalne — i ne samo video
i filmske! — umjetnosti kao takve.
Program 15. dana hrvatskog filma ponudio nam je u svom
obilju tek jednu selekciju eksperimentalnoga filma. Već
taj podatak govori sam za sebe.
|
Autoportret Ivana Faktora |
Za razliku od mnogih prethodnih godina, kada je eksperimentalni
film i video predvodio smotre nacionalne filmske produkcije,
ponajprije, kvalitetom (pa onda i zavidnom brojčanom prisutnošću)
— tomu više nije tako.
Dva preostala temeljna filmska roda, igrani i dokumentarni
film, te selekcije animiranoga filma, kao i namjenskih
filmova i glazbenih spotova — smjestili su eksperimentalnu
selekciju u duboku pozadinu ovogodišnjih Dana.
Selektor toga segmenta programa, Vlado Zrnić, odabrao
je tek devet radova.
No ni ta skromna jednoznamenkasta brojka nije jamčila i
kvalitet prikazanog. Jednako tako, ni rodnu preciznost
ovdje smještenih radova.
Primjerice, radu Gdje je nestalo 100 kuna prije
odgovara oznaka dokumentarnog filma, dok bi se minijaturi Staklena
balerina mogla staviti odrednica animiranog rada.
Selekciju je otvorio rad ’klasika filmskog eksperimenta’
u Hrvata Ivana Faktora. Nikada osobno sklon autorovoj poetici,
svoje mišljenje o njegovu umjetničkom pregnuću sasvim sigurno
neću promijeniti ni nakon Autoportreta. Prelijevanje
tmaste materije preko ekrana, uz elektronske i digitalne
zvukove, mogu držati tek samodopadnim larpurlatizmom.
Medicinski objektivi ulaze u unutrašnjost autorova vlastita
tijela.
»Planet Faktor«, kako se kaže u promotivnom materijalu
uz film, biva otkrivan od njegove apstraktne periferije
do figurativnog središta. Skeneri u tom jedinom i samosvojnom
objektu — kakav je svako pojedinačno ljudsko tijelo —bilježe
»tajanstvene sjene, čudesne ritmove i neponovljive grafičke
mijene«.
Autor je očigledno očaran tim novootkrivenim, a opet samo
njemu svojstvenim krajolicima. Uživa u samoizlaganju svoje
utrobe.
Što nam je, zapravo, intimnije još ostalo za izlaganje
u općoj devalvaciji emocija i osjećaja? Faktor ne može
odoljeti, a da važnost svojega pothvata ne ovjerovi ponekim
njemačkim citatom. Ovoga se puta obraća ’mitteleuropskom’
književniku Thomasu Mannu.
Ravnopravnim autorom Autoportreta — inače dobitnikom
nagrade za najbolji film u selekciji — može se smatrati
i Poliklinika Drinković!
Posve drukčiji postupak, ali uz jednaku dozu ’egotripa’,
rabi Sunčica Fradelić. Njezin Kućni teatar prikazuje bavi
se kolažiranjem vlastitih gesti pred kamerom. U tome nigdje
ne prelazi granicu uobičajenog i očekivanog. Mlada autorica,
iz već profilirane splitske medijsko-umjetničke škole,
tek je naizgled nepretenciozna. Već samim obraćanjem vlastitome
liku kao jedinom sadržaju rada ograničila je domete svoje
performativne uvjerljivosti.
Medijski i umjetnički — tek prosječno uspjela studentska
vježba.
Njezin splitski profesor Dan Oki posve je drukčije autorske
provenijencije.
Taj već godinama respektabilan videoumjetnik odnedavno
se okušava i u igranom filmu. Njegov Oxygen 4 (2004)
začudni je cjelovečernji low-budget SF, u kojemu
se uz naraciju prepleću dokumentarno, animirano i eksperimentalno.
Ovdje prikazan rad Zoogen, pak, nastavak je već
dugotrajne Okijeve opsesije životinjskim svijetom. Zapažamo
je još od njegova nagrađivana eksperimentalnog uratka Divine Beings (1998).
Zvuk i montaža, uz prepoznatljivo preklapanje vizualnih
površina unutar kadrova, najjače su oružje u Okijevu već
pomalo predvidivu radu.
Poznavajući poprilično njegov opus, mislim da autor može
bolje i drukčije!
|
Re-located Vladislava Kneževića |
Vrlo bih sličnu ocjenu mogao dati i radu Vlade Kneževića Relocated.
Taj autor — koji je prošle godine zajedno sa Simonom Bogojevićem
Narathom pokrenuo prvi zagrebački festival eskperimentalnog
filma i videa: 25fps — prvi se iz mlađe i
srednje generacije ozbiljno umjetnički počeo baviti računalnim
filmom. Njegove virtualne konstrukcije, konfiguracije i
digitalni krajolici — osebujni su. Ipak, kreativnost autorskoga
postupka poprilično ograničava autora.
Re-located postupno se relocira iz
naizgled stvarna pustinjskoga krajolika,
prodirući u virtualne predjele, da bi
se kristalizirao u ’ljepoti digitalnog
krajolika’. Naslućujemo filmsku kameru
kao motiv rada, no uz formalno savršenstvo
izvedbe ne nalazim sadržajnu zanimljivost
i, u krajnjoj liniji, svrhu uratka!
Još jedan, sada već poprilično iskusan autor, Davor Mezak,
iscrtava vrlo složene esperimentalne i digitalne krajolike.
Ponajprije autoreferentan, rad Dvije sobe, shuma Striborova, pokazuje
zavidnu medijsku osviještenost.
U frenetičnu tempu: patchworku skinutih TV-kadrova,
privatnih obiteljsko-prijateljskih seansi te klasično-eksperimentalna
lomljenja kadrova — vidi se da je autor apsolvirao avangardnu
tradiciju, i ne samo ovdašnjih prostora. Ima tu Vladimira
Peteka, ali i Bastiana Clevéa!
Moram priznati da mi je rad egzaltiranim ritmom držao
pozornost tijekom cijelog 16-to minutnog trajanja. Ipak,
konačni smiraj u vaginalnom nadraživanju i nejasnoj pornografskoj
teksturi govori o podsvjesnoj autorovoj opsjednutosti seksusom.
Iskreno, to mu se i ne može zamjeriti, no možda narušava
doživljaj cjeline rada!
Nešto manje iskusna Danijela Philipp, filmom Editorijal
profila, mjesta i prostora, naprotiv, daje naslutiti
da ima potencijal upravo uobličenja cjeline rada. Elektronska
obrada inače banalna sadržaja fingira virtualni prostor
apstraktnijega, time i dubljeg značenja. Autorica se
suvereno koristi montažom unutar kadra da bi se i vizualno
i auditivno isti film pretvorio u zanimljivu digitalnu
studiju.
Rad smatram najuspjelijim u selekciji, uz uradak još
jedne autorice, onaj Helene Schultheis. Naime, njezin Abacus djelo
je vizualne poetike koja uspješno supostavlja intimno preispitivanje
i elektronsko-digitalnu transformaciju krajolika. Abacus je
film koji samozatajno otvara nekoliko razina tumačenja
i značenjâ.
Danijela Philipp i Helena Schultheis daju naslutiti i
’ženski dodir’ eksperimentalnom filmu te podaruju toplinu
inače hladnoj teksturi videomaterije i građe.
Na početku teksta spomenuti filmovi Marijana Crtalića i
Đure Gavrana zaslužuju tek po koju rečenicu. Gdje je nestalo
100 kuna dvominutno je bilježenje razgovora dvoje
starih ljudi, koje se ismijava zbog njihova žargona i
banaliteta.
Takve filmove-dosjetke, čak nagrađivane, ponekad je radila
Irena Škorić (Daj mi šećera, primjerice).
Zapravo vrlo trivijalno! (Da ne uporabim koju oštriju
riječ.)
Staklena balerina aminirana je
vježba u kojoj pratimo ples čaše, precizno
i ritmično strukturiran. ’Filmić’ je repetitivno predividiv,
a najveća mu je kvaliteta kratko trajanje.
Dojam je da bi ozbiljan autor to uzeo
kao test za neki pravi film!
Sve u svemu, skromnih devet filmova ’eksperimentalne selekcije’
15. dana hrvatskog filma polučilo je još skromniji rezultat.
Nekad vodeća domena u okviru nacionalne kinematografije
gubi polet. Eksperimentalni film i video više nisu pozitivna
alternativa u devedesetima slabašnoj i bezidejnoj igranoj
i dokumentarnoj hrvatskoj vizualnoj produkciji. Sada stvari
stoje gotovo posve oprečno!
Dokumentaraci osvajaju nagrade na festivalima, poput
iznimnog Što
sa sobom preko dana Ivone Juke; igrana ostvarenja
provociraju uštogljenu i na ’kulturi laži’ zasnovanu
javnost, kao srednjometražni film Posljednja pričest Ivana
Gorana Viteza; animirani filmovi doživljuju prave ovacije,
poput Narathova Levijatana,
ali i radova Ane Hušman.
Činjenica jest i da hrvatski cjelovečernji igrani filmovi
postaju blockbusterima — poput posljednjih uspješnica
Hribara i Grlića; kreativno nadahnuti bili su i Radić,
Hitrec i Šorak.
Zbog čega eksperimentalni film gubi dah u ’renesansi hrvatskoga
kina’ kao takva? Zašto je tomu tako?
Jednostavan odgovor nije lako iznaći. Čini se, ipak, da
suvremena tehnologija lažne, sveprožimajuće
komunikacije u tome ima znatna udjela.
Jer, koji još eksperiment ima smisla za naraštaj mladih
ovisnika o mobitelskoj, odnosno SMS-mreži i, tobože, ’komunikaciji’?
I stariji joj konzumenti fatalno podliježu!
Gotovo već sami možete snimati eksperimentalni film, na
svom mobitelu. Beskrajne grafičke i vizualne mogućnosti
internet-arta također su medijski primamljive. U tom okružju,
umjetnički video i eksperiment sebe zatvaraju u okvire
samodostatne inertnosti produkcije. U nesklonu Zeitgeistu,
’eksperimentatori’ stvaraju još samo za svoje ’su-plemenike’.
Ili za festivale?
|
Zoogen Dana Okija |
Zapažate li virulentnu metastazu najrazličitijih festivala
tijekom posljednje dvije godine? Ispod prozirne krinke
festivala i stalnih snobovskih događanja proviruje nestanak
ne samo redovite prikazivačke djelatnosti nego i kroničan
nedostatak bilo kakve filmske kulturne politike i strategije.
U okružju u kojem bi postojalo redovito prikazivanje kinotečnoga
programa, uz popratne multimedijske sadržaje — čitaonice,
stručna literature, videoteke s klasicima — i hrvatski
eksperimentalni film i video zasigurno zaslužuje svoje
počasno mjesto.
No, u godini u kojoj bi Multimedijalni centar SC-a trebao
obilježiti trideset godina postojanja, prijeti se njegovim
uništenjem.
Pače, i sravnjivanjem cijeloga matičnog mu prostora!
Već godinama nemamo kinoteku, čiji se fizički prostor nedavno
vratio — a komu će nego!... — Crkvi u Hrvata.
Bez egzistencijalne nelagode nisu niti Filmski programi.
Tuškanac, baza Hrvatskog filmskoga saveza, jedina je oaza
filmofila ovoga grada. Mogu li nam i to oduzeti? Iskreno
se nadam, ne! Ili...?
Eksperiment u Hrvata ima slavnu povijest. Hrvatski videoart
već je više od desetljeća u samu svjetskom vrhu. Imaju
li i budućnost? Do sljedećih, 16. dana... živi bili...
i nadali se!
Marijan Krivak
|