NEZAPADNI ANTIKANON VASSILYA BOURIKASA NA KRATKOM UTORKU
U utorak 16. prosinca u 20 sati u kinu Tuškanac u Zagrebu biti će prikazan eklektični program šest kratkih filmova s raznih strana svijeta pod zajedničkim naslovom 'Nezapadni antikanon', koje je izabrao gost kurator Kratkog utorka, Grk Vassily Bourikas.
Vassily Bourikas
Vassily Bourikas izuzetno je cijenjeni nezavisni filmski kurator najpoznatiji po svom radu na mjestu dugogodišnjeg umjetničkog direktora vrlo hvaljenog programa Experimental Forum na Thessaloniki Film Festivalu. Između njegovih brojnih trenutnih aktivnosti izdvajamo uređivanje jednog od programa na Avant-Garde Film Festivalu u Ateni, kao i članstvo u selekcijskom odboru filmskog festivala u Oberhausenu. Vassily Bourikas osnivač je i nezavisnog filmskog laboratorija LabA u Ateni koji vodi od 2009.
O svom filmskom izboru za Kratki utorak Vassily Bourikas kaže: 'Jedna od stvari kojih sam postao svjestan putujući kroz Hrvatsku, kao i druge krajeve bivše Jugoslavije je da su u vrijeme kad je formiran kanon eksperimentalnog filma mnogi autori s ovih prostora ostali zapostavljeni i potcijenjeni. Zato sam za svoj novi posjet Zagrebu smatrao nužnim sastaviti program baš takvih, sjajnih filmova i autora koji bi mogli biti zaboravljeni ili izostavljeni samo zbog činjenice da su radili filmove tamo gdje jesu. Zbog ovog, ali i drugih razloga ovaj program posvećujem Ivanu Ladislavu Galeti.'
A sad nešto i o filmovima i autorima čija djela ćemo prikazati.
Davorin Marc jedna je od dobro skrivenih tajni slovenskog, pa tako i jugoslavenskog eksperimentalnog filma, proizašlog iz dugogodišnje snažne kinoklubaške djelatnosti.
Radi se o autoru koji je snimio preko 200 filmova u rasponu od preko 30 godina. Ono što kod njih šokira je ne samo činjenica da su toliko različiti jedan od drugoga, nego i to da zavode svojom euforičnom inventivnošću, preciznošću kadriranja i ljubavi prema likovima u njima, bilo da su oni živi ili mrtvi, životinje ili ljudi.
'Paura in Citta' je remek djelo napravljeno u formi dnevničkog filma koji je autor snimio kad je imao samo 20 godina. Istovremeno, film funkcionira i kao najbolji spot ikad napravljen za neku stvar kultnog britanskog elektro benda Cabaret Voltaire, iako vrlo vjerojatno njegovi članovi nisu svjesni postojanja istoga. Film je nedavno restaurirala Slovenska kinoteka, tako da ga prikazujemo s nove 35mm kopije!
Paura in Citta
'XXXIII' Theofanisa De Leziosoa produkt je filmskog laboratorija LabA za koji Emmanuel Lefrant, direktor najveće evropske distribucijske kuće za eksperimentalni film Light Cone kaže da je jedinstven film koji izgleda potpuno drugačije od svega što je u životu vidio, a ipak se na puno načina referencira na filmsku povijest. Također ističe njegov humor, savršeni osjećaj za ritam i odnos slike i zvuka.
XXXIII
'Aluminium of Greece' strog je i precizan prikaz tehnološkog napretka Grčke u 60-ima. Tema filma, kao i način na koji je snimljen isijavaju nadu u budućnost zemlje. No, kad se danas gleda, film izaziva određeni osjećaj beznađa. Film Roussosa Koundourosa je neostvarena vizija budućnosti, priča o progresu koji se mogao dogoditi, ali ipak nije. Ovaj rijetki biser jedini je grčki film spomenut u slavnoj knjizi Amosa Vogela 'Film kao subverzivna umjetnost'.
Aluminium of Greece
U filmu 'Povratak u ulicu Aeolus' redateljica Maria Kourkouta radila je s isječcima iz starih grčkih filmova iz 50-ih i 60-ih, s idejom da, kako sama kaže, oslobodi komprimirano vrijeme zarobljeno u njima. Film govori o grčkoj povijesti, onako kako je ona nesvjesno zabilježena. U srcu filma, politike i poezije postoji nešto što izmiče formi i naraciji, pa čak i našem pogledu...
Povratak u ulicu Aeolus
'Amen' je snimljen 1993. u Nizozemskoj, montiran 20 godina kasnije u Južnoj Africi, a ovo je njegova međunarodna premijera. Režiser Aryan Kaganof pjesnik je, romanopisac, umjetnik, glazbenik i jedan od najradikalnijih filmaša koji danas snimaju. Njegova vizija politike filma, kao i seksa u filmu, i seksa u politici, o čemu se govori u 'Amenu', nije objašnjena samo unutar njegovih kadrova, nego i u načinu na koji izlaže svoje radove. ARYAN KAGANOF JE PROJEKT AFRICAN NOISE FOUNDATIONA.
Amen
'Kuhani' je eksperimentalni film inspiriran stvarnim slučajem katoličkog svećenika iz Ugande Anthonya Musaale koji je u pismu svom nadbiskupu upozorio na slučajeve kršenja celibata i seksualnog nasilja prema maloljetnicima za koje su odgovorni njegovi kolege. Pismo je izašlo u javnost, a otac Musaala uskoro je suspendiran i procesuiran temeljem zakona protiv homoseksualnih aktivnosti. Redatelj filma Ntare Guma Mbaho Mwine državljanin je Ugande i SAD-a koji se bavi fotografijom, kazalištem, filmom i televizijom.
Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza i ulaz na njega je besplatan. Filmove puštamo s 35mm i 16mm filmskih kopija, kao i u obliku kompjutorskih fileova. Imaju engleske titlove.
Kuhani
Raspored programa:
20:00 Razgovor s Vassilyem Bourikasom
20:30 Paura In Citta, Davorin Marc, Slovenija (Jugoslavija), 1982.-1984., 21 min, 35mm
XXXIII, Theofanis De Lezioso, Grčka, 2011., 8 min, 16mm
Aluminium of Greece, Roussos Koundouros, Grčka, 1965., 17 min, 35mm
Povratak u ulicu Aeolus, Maria Kourkouta, Grčka, 2013., 15 min, 16mm
Amen, Aryan Kaganof, Južna Afrika, 2013., 7 min, video
Kuhani, Ntare Guma Mbaho Mwine, Uganda, SAD, Nigerija, 2013., 7 min, video |