english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

Pokret i slika

Maja Bezjak, hrvatska balerina i koreografkinja, rođena je 1931. godine u Zagrebu, a od 1959. je bila solistica Baleta HNK-a.  Dvije je godine,  od 1964. do 1966. provela u Parizu i diljem Europe na usavršavanju i baletnim nastupima, a od 1967. je ponovo u Zagrebu. Plesala je glavne role u Labuđem jezeru Čajkovskoga, Pepeljuzi Prokofjeva, Lepoj Vidi Ukmara, Poslijepodnevu jednog fauna Debussyja i druge. Bavila se uspješno i koreografijom pa je tako koreografirala i plesala u Rapsodiji na Paganinijevu temu Rahmanjinova, a kao koreografkinja surađivala s Hrvatskim narodnim kazalištem u Zagrebu i Televizijom Zagreb odnosno HTV-om. Bavila se i plesnom pedagogijom, pisala članke i studije i objavila knjigu autobiografskih zapisa Na vršcima prstiju (2007) i zbirku kritika, eseja i razgovora Baletna večer da, ali kakva? (2012).

Na prvom ovogodišnjem Filmskom četvrtku u Hrvatskom državnom arhivu tema je bila ples na filmu-pokret i slika, a prikazana su dva rada, Koreografija za kameru i plesače Kreše Golika, desetominutni dokumentarac iz 1968. te polusatne Impresije maštanja Maje Bezjak, koje su arhivirane bez uvodne i završne špice pa ne znamo detalje poput snimatelja ili godine nastanka. Oba su filma crno-bijela ali snimljena s posve različitim autorskim pristupom.

U Impresijama maštanja autori su odabrali sjajan spoj plesa, glazbe, poetskih fragmenata i atmosfere, sve je uglavnom snimljeno u eksterijerima (u jednom se trenu vidi tvrđava Lovrijenac u Dubrovniku), a naglasak  je na pokretu, od plesačice koja je u gotovo cijelom filmu sama, osim scena u kojima kao okamenjeni kip koji se ogleda u vodi fontane oživljuje s partnerom i nakon plesnoga lutanja po parku opet se vraća svom kamenom miru, do morske pjene koja se sakuplja oko hridi, valova koji brišu njene stope u pijesku pa čak i kamenih kolonada i svodova koji se vjekovima nepokretni ipak prividno gibaju u ritmu glazbe. A priču gledatelji odabiru sami, izabirući od tog kolopleta emocija i nagovještaja ono što im se čini najbližim i posebno ih dirne.       

Krešo Golik snimio je Koreografiju za kameru i plesače, u produkciji Zagreb filma,  kao studijsku snimku u kojoj je uz pokrete plesača u crnim trikoima koji plešu na posve bijeloj pozadini, bez scenografije, bio važan baš taj odnos crnog i bijelog i vizualni efekti koje omogućava. Golik se bavi plesnim pokretima ali i licima plesača, dinamično izmjenjujući filmske planove, rakurse i svjetlo i postižući uz ritam plesa  osebujni filmski ritam. Koreografiju je, s glazbom Ive Maleca, potpisala Vera Maletić, a u izvedbi su sudjelovali plesači Studija za suvremeni ples, čija je bila osnivačica. U svojim eksperimentima s plesom i filmskim zapisima surađivala je između ostalih s redateljima Vladimirom Seljanom, Mladenom Raukarom i Krešom Golikom, a ovaj se film obično smatra prvim eksperimentalnim plesnim filmom u nas. 

Svoje viđenje ta dva filma, ali i prikazivanja pokreta odnosno plesa na filmu uopće, kao spoja umjetnosti gibanja tijela i filma kao umjetničke forme, za kojeg u domaćoj kinematografiji baš i nema previše primjera, iznio je poslije projekcije koreograf i ravnatelj Kulturno informativnog centra Emil Matešić, naglasivši različite pristupe kroz filmsku i televizijsku povijest te vlastite radove u Francuskoj i kod nas.  

Voditelj ovog Filmskog četvrtka bio je filmski montažer i TV-redatelj Vjeran Pavlinić, koji je od 2015. i stručni suradnik-specijalist u Hrvatskom filmskom arhivu.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com


pošalji link | verzija za printanje

Revijski i obrazovni programi Hrvatskog filmskog saveza predstavljeni u Los Angelesu 14.11.2016.
Pametno kino - subotnje filmsko kreativne matineje za djecu 10.11.2016.
Potražite izdanja Hrvatskog filmskog saveza na Interliberu! 10.11.2016.
Filmski klub samo za članove Filmskih programa 07.11.2016.
Jubilej u Vukovaru 07.11.2016.
Novi talijanski filmovi, Propustili ste…pogledajte, Filmski klub, Pametno kino… 04.11.2016.
Filmski vikend od 4. do 6. studenog 03.11.2016.
Iz tiska je izašao novi dvobroj Hrvatskog filmskog ljetopisa 03.11.2016.
Naši mladi filmaši gostovali na festivalu Giffoni Makedonija te na festivalu Plural+ Youth Video u New Yorku! 02.11.2016.
''Sve bih ostavio ovdje'' Ivana Faktora prikazan na uglednom festivalu u Jihlavi 02.11.2016.
2231-2240/5807
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta