ANIMACIJA
Tri iznimna filma
UDK: 061.7(497.5 Zagreb):791.43-252”2002” Činjenica da zagrebački festival animiranog filma pada svake druge godine daje priliku da na filmskom platnu vidimo živi portret produkcije prelaska u novo stoljeće/tisućljeće 2000-2002. Tri filma prikazana i nagrađena prošloga lipnja ističu se sa stajališta povijesti animacije. Prvi je film Michaela Dudoka de Wita Otac i kći, dobitnik Grand Prixa i Oscara. Otac i kći pravi je umjetnički film rađen u tradicionalnoj tehnici olovke i ugljena. Slike dočaravaju prepoznatljive ljudske likove i pejzaže. Kraj je otvoren: je li priču djevojka samo sanjala, ili zamislila, ili se pridružila ocu u drugom životu? Otac i kći ne nastoji ugoditi publici, nego izražava poseban osjećaj. Michael Dudok de Wit nadaren je za stvaranje pokreta. I u ovom, kao i u prethodnom filmu Redovnik i riba, likovi se ponašaju i gestikuliraju na ekspresivan staccato-način. Također, snažno osvjetljenje likova nikada nije bilo tako rječito kao u završnom dijelu ove suptilne drame.
Ugađanje instrumenata Jerzyja Kucie (nagrada za iznimnu kvalitetu) jest remek-djelo i najbolji film ovog animatora. To je savršeno sinestezijsko djelo — slike bi bile besmislene bez glazbe i obrnuto. Osim divnih slika i intenzivne poetike, Ugađanje instrumenata hipnotičan je i hipnotizirajući film u kojem gledatelj ulazi u novu psihičku dimenziju zvuka i slike.
Barcode Adriaana Lokmana dobio je nagradu žirija za ’jedinstven način kreiranja iluzije animacije upotrebom svjetla i sjene’. To se djelo ogledava u djelima Alexandra Alexeieffa i Normana McLarena. Lokman ovdje očito rekapitulira neke stilističke lekcije apstraktnog stvaranja filma koje su se ukorijenile u našoj zajedničkoj vizualnoj svijesti. Barcode je u svakom slučaju nadahnuto, inovativno umjetničko postignuće.
Giannalberto Bendazzi
|