ZVUK I GLAZBA U FILMU
Između realnog i irealnog: Carmen Carlosa Saure
UDK: 791.633051Saura, Carlos(049.3) 791.221.1(091) Početkom 1980ih, Carlos Saura snimio je svoju prvu plesnu trilogiju: Krvava svadba (1981), Carmen (1983) i Ljubav čarobnica (1986). Filmove je objedinila španjolska tradicionalna forma — flamenco. Dok je Krvava svadba nastala prema djelu Federica Garcíje Lorce koji je inspiraciju i uzor svojega književnog rada često nalazio u flamencu, Ljubav čarobnica prema baletu Manuela de Falle isto se tako nadovezuje na nastojanje poznatoga skladatelja da flamenco pretvori u umjetničku formu.
Carmen, inspirirana i temeljena na istoimenoj operi Georgesa Bizeta i književnom djelu Prospera Meriméea, prenosi konvencionalno umjetnički svijet u barem jednako tako složen folklorni, lokalni i tradicionalni svijet flamenca. Plesač, koreograf i redatelj na plesnu pozornicu postavlja priču: Antoniju (plesač flamenca Antonio Gades također je nit koja povezuje sva tri filma) izvorište je Merimée, premda prizornoneprizorna glazba govori da mu je važno uporište i Bizetova opera.
A Sauri je izvorište Antoniova plesna predstava koja operno vrijeme (1830) premješta u suvremeno vrijeme (1980e). Otvoreno povezujući španjolsku narodnu glazbu i "ozbiljnu" glazbu Bizetove opere, Saura je najprije stvorio osjećaj njihova nadmetanja, zatim pristajanja i, naposljetku, pomirenja. U analizi filma, osobita se pozornost pridaje i izjednačavanju važnost glazbe i plesa te Saurinu kontinuiranom poništavanju granica između realnog i irealnog. Irena Paulus
|