OGLEDI I OSVRTI
Umijeće omnibus filma
UDK: 791-21(049.3)
791.65.079(497.5 Zagreb):791.21.038.6(100)”2006” U sklopu Međunarodnog festivala filmova snimljenih u jednom kadru (Zagreb, studeni 2006) održan je iznimno vrijedan popratni program omnibus filmova, među kojima je najkvalitetniji bio Putne karte (Tickets, 2005) trojice velikih autora suvremenog filma — Talijana Ermana Olmija, Iranca Abbasa Kiarostamija i Britanca Kena Loacha. No, prije same analize tog ostvarenja, autor teksta govori o povijesnoj dimenziji omnibusa, koji bi se u zamecima mogao naći veću filmu Davida Warka Griffitha Netrpeljivost (Intolerance, 1916), a tim se filmom nadahnuo Carl Theodor Dreyer u Listovima iz Sotonine knjige (Blade af Satans bog, 1921), čišćom inačicom omnibusa. Neki su omnibusi, na tragu britanskog filma Gluho doba noći (Dead of Night, 1945) Basila Deardena, Charlesa Crichtona, Roberta Hamera i Alberta Cavalcantija, programatski koncipirani nastupi određenog broja ”novih” režisera. S druge strane Paisŕ Roberta Rossellinija (1946) — po uzoru na storije u žurnalima — rekonstruira šest epizoda vezanih za prodor američkih vojnika prema sjeveru Apenina.
Iz brojnih no teško definitivno utvrdivih razloga, 1960-te godine donijele su pravu lavinu omnibusa, ponajviše pod utjecajem talijanske i francuske kinematografije (u kojoj su, međutim, neorealizam i novi val razgradili čvrstoću klasične narativne poetike). Autor ogleda potom detaljno opisuje (uglavnom modernističke) omnibuse iz tog razdoblja, da bi se osvrnuo i na programatske omnibuse u Jugoslaviji i drugim zemljama Istočne Europe, ali i Zapadne Europe. Potom obrađuje autorske omnibuse Jima Jarmuscha (Noćna Zemlji — Night on Earth, 1992) i drugih autora, a omnibuse prikazane na One Take Film Festivalu — Tri doba (Zui hao de shi guang, 2005) Tajvanca Houa Hsiao-hsiena, Tri ekstrema (Saam gaang yi, 2004) Japanca Takashija Miikea, Kineza Fruita Chana te Južnokorejca Parka Chan-wooka, i Eros Wonga Kar-waija, Stevena Soderbergha i Michelangela Antonionija — uspoređuje s filmom Putne karte spomenutim u uvodu. Petar Krelja
|