OGLEDI I OSVRTI
Film kao suvremeni mit ili destrukcija povijesne stvarnosti: Kraljevstvo nebesko Ridleyja Scotta
UDK: 791.633-051Scott, R.(049.3) Autor analizira film Kraljevstvo nebesko (Kingdom of Heaven, 2005) Ridleyja Scotta, koji nije izazvao uobičajene pohvale niti osobit interes publike. Redateljev opus podjednako je dojmljiv u različitim žanrovima — Tuđinac (Alien, 1979) je predstavnik znanstvenofantastičnoga žanra s razabirljivim utjecajem filma strave, Istrebljivač (Blade Runner, 1982) prožima znanstvenu fantastiku i film noir (a smatra se jednim od ponajboljih filmova svoga desetljeća), Thelma i Louise (Thelma & Louise, 1991) naslanja se na podžanr filma ceste, a povijesni je spektakl Gladijator (Gladiator, 2000) obnovio zanimanje za taj zanemareni žanr, na koji se nadovezuje i Kraljevstvo nebesko, a prethodi im Scottov film 1492: osvajanje raja (1492: Conquest of Paradise, 1992).
Smještajući film između klasičnih povijesnih viđenja križara kao primitivaca ili obnovitelja kršćanstva, film zagovara individualizam središnjih junaka obiju suprotstavljenih strana — oni se ne ravnaju prema religijskim tradicijama, većtraže temeljniji moralni zakon, dok su ratni huškači duboko ukorijenjeni u uhodanim religijskim mehanizmima. Scott je, međutim, i autor iznimne vizualne kultiviranosti; pa raspon primjene svjetla postaje zadivljujućim iskazom u ugođaju i evokativnosti Kraljevstva nebeskog — od svijetlo-tamnog do plein aira. Baškao i Scottov Pad crnog jastreba (Black Hawk Down, 2001), o američkoj vojnoj akciji u Somaliji, Kraljevstvo nebesko izaziva širok raspon društvenih i političkih reakcija, a tek nesuglasje raznih čimbenika filmskog tkiva i društvenog konteksta smeta ovom povijesnom spektaklu da dosegne punu uvjerljivost. Tomislav Čegir
|