IZ TEORIJE FILMA
Metafikcija i film
UDK: 791.041.7:791.62
791.3 Kada, poput kraja filma Smisao života
Montyja Pythona (Monty Python’s The Meaning of
Life, 1983), lik obavještava gledateljstvo kako se
upravo stiglo do kraja filma riječ je o metafikciji, postupku
češćem u povijesti filma no što se u prvi mah može pretpostaviti.
Riječ je o postupcima kojima (igrani) filmovi, baš kao
i brojna književna djela prije njih, odvlače pozornost
od prizora i upućuju gledatelja na same sebe, na vlastitu
tekstualnost i iskonstruiranost, a u novije se vrijeme
može govoriti čak i o trendu u igranome filmu, premda je
metafikcionalnost ranije bila tipičnija za dokumentarni
i eksperimentalni film.
U filmu Woodyja Allena Meci
nad Brodwayem (Bullets Over Broadway, 1994)
junaci, primjerice, raspravljaju o najboljim načinima motivacije
likova, a u Fellinijevu Osam i pol (1963) Marcello
Mastroianni tumači lik filmskoga redatelja Guida, koji,
nakon uspješne karijere (s brojem filmova adekvatnim Fellinijevu),
zapada u kreativnu krizu. Iako su brojne metapozicije koje
Fellini zauzima u tom klasičnom filmu — prvenstveno treba
naglasiti da je ovdje riječ o »filmskom stvaraocu kojega
zaokuplja proces stvaranja«. Na primjerima filmova Jean-Luca
Godarda, Quentina Tarantina i drugih autora, ova studija
objašnjava bit metafikcije te nabraja njezine najtipičnije
stilske postupke. Vanja Obad
|