U POVODU KNJIGA
Sličice iz filmske povijesti
Matilde Tortora, 2001, Cinema fondente, Cosenza: La Mongolfiera
Matilde Tortora, 2002, Au Pays Noir — film Pathé en pochette: 1903-1905, Cosenza: La Mongolfiera
UDK: 791.43(091) Kritika dviju knjiga talijanske filmologinje Matilde Tortora sa svučilišta u Cosenzi. U novije vrijeme povijest filma dobiva na važnosti, a kako su sve jače sumnje u neke stare priče (te kako je sve jača svijest o nepovratnoj izgubljenosti golema dijela filmske baštine), sve se više istražuju sporedni i posredni tragovi filmske povijesti. Nekoć su se, primjerice, uz čokolade prilagale sličice s prizorima iz filmova pa je Tortorina knjiga Cinema fondente (2001) dobrim dijelom album u kojem se redaju prizori iz nekada slavnih, uglavnom talijanskih, filmova koji su se prikazivali u zemlji trgovaca čokoladom, u Španjolskoj. Među njima su Vrt strasti (Eugenio Perego, 1916), Fabiola (Enrico Guazzoni, 1918), Carnavalesca (Amleto Palermi, 1918), Tosca (Alfredo De Antoni, 1918), Zaljubljena (Gennaro Righelli, 1920), kao i jedan film Francisa Forda, brata slavnoga Johna. Knjiga Au Pays Noir — film Pathé en pochette: 1903-1905 (2002) nastala je prema slikovnom materijalu koji su proizveli djelatnici filmske tvrtke Pathe, koja je izdavala razglednice s prizorima iz pojedinih filmova, i to u serijama i kolorirajući fotografije, donoseći i kratki tekst koji objašnjava sadržaj prizora, a proizvodila je i identične sličice kojima su se mogli popunjavati albumi. Naslov knjige dolazi od filma Au Pays noir (redatelj je Ferdinand Zecca), što bi se moglo prevesti ’u crnoj zemlji’, ali i u ’ugljenokopima’, pa i ’na dnu’ To je vjerojatno prvi film koji govori o teškom životu rudara, a inspiriran je književnim djelom E. Zole. Ante Peterlić
|